Annons

Tomas Eneroth öppnar för att säkra fler flyglinjer

Infrastrukturminister Tomas Eneroth tror att kommunpengarna räcker till för att rädda även krisande flygplatser, men fler linjer kan behöva säkras till Norrland och Gotland. ”Här har samhället ett ansvar”, säger Tomas Eneroth. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth.Foto:Amanda Lindgren

Det dryga trettiotalet regionala flygplatser hade krisande ekonomier redan före corona och för många kommuner har flygplatsen varit ett tungt ekonomiskt ok att bära. Nu går krisen in i ett nytt skede, inte minst då BRA ställer in allt inrikesflyg och SAS endast trafikerar fyra destinationer från måndag. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) medger att det är en tuff situation för landets regionala flygplatser, men det nya miljardtillskottet till kommunerna häromdagen borde kunna räcka även till de kommunala flygplatserna, anser han. 

Men det var inga öronmärkta pengar?
”De är generella medel till såväl äldreomsorg som vård, skola och lokala flygplatser - och för den delen kollektivtrafiken”, säger han

Sara Lundberg (S) är kommunstyrelsens ordförande i Arvidsjaur. Kommunens flygplats försörjer betydligt fler kommuner, påpekar hon, och är en förutsättning för den biltestindustri, som omsätter drygt en miljard per år i regionen. De senaste fem åren har kommunen tvingats skjuta till runt 4,5 Mkr om året till sin flygplats. Det senaste tillskottet från regeringen motsvarande för kommunens del 6,4 Mkr. 

Vad hade du sagt om du hade haft finansministern i luren i stället för mig?
”Trygga flygförbindelserna.”

Men ni har precis fått pengar?
”De har de andra kommunerna också fått, men jag ser ingen särskild pott för flyget”, säger hon och pekar på att kommunen har andra stora åtaganden. 

Till skillnad från många andra regionala flygplatser har Jönköping viss trafik kvar i form av fraktflyg. Ägartillskottet från kommunen har pendlat mellan 12 och 25 Mkr över tid. 

”I dag har vi korttidspermitterat samtliga medarbetare”, säger Rony Forsberg, som är vd på Jönköping Airport. 

Men han är inte säker på att man har rätt till det statliga stödet vid korttidspermitteringar. 

”Vi har ändå valt att permittera så får vi hoppas och tro att vi omfattas. Det finns en stor ovisshet och vi kan inte vänta.” 

Är det glasklart att korttidspermittering gäller också för kommunalägda flygplatser?
”Finansutskottet har beslutat om ett tidsbegränsat undantag för verksamhet finansierad med allmänna medel, men det är Tillväxtverket som tillämpar det”, säger Tomas Eneroth. 

Han öppnar samtidigt för att staten kan behöva ta ett större ansvar för att säkra ”samhällsviktiga transporter.” En möjlig väg är att utvidga antalet upphandlade linjer i den så kallade trafikplikten, där staten betalar en mellanskillnad för att få igång den kommersiella trafiken. 

”Här har samhället ansvar att se till att man inte minst i Norrland och på Gotland kan säkerställa att vi har samhällsviktiga transporter, däribland flyg”, säger han. 

”På samma sätt är det viktigt med strukturstöd för regionala och naturligtvis statliga flygplatser”, fortsätter han. 

Norrköping subventionerar sin flygplats med cirka 25 Mkr om året. Skulle verksamheten helt avstanna kan den notan som mest fördubblas, spår kommunstyrelseordförande Lars Stjernkvist (S). Men, BNP-raset oroar honom mer. 

”Jag har förståelse för att staten inte ser de kommunala flygplatserna som det mest primära att rädda”, säger han.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

– Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även fler lokala aktörer samt de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå både säljare och köpare genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

– Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity-kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

– Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

Läs mer om Howden group 

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?