1515
Annons

Tomas Eneroth öppnar för att säkra fler flyglinjer

Infrastrukturminister Tomas Eneroth tror att kommunpengarna räcker till för att rädda även krisande flygplatser, men fler linjer kan behöva säkras till Norrland och Gotland. ”Här har samhället ett ansvar”, säger Tomas Eneroth. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth.Foto:Amanda Lindgren

Det dryga trettiotalet regionala flygplatser hade krisande ekonomier redan före corona och för många kommuner har flygplatsen varit ett tungt ekonomiskt ok att bära. Nu går krisen in i ett nytt skede, inte minst då BRA ställer in allt inrikesflyg och SAS endast trafikerar fyra destinationer från måndag. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) medger att det är en tuff situation för landets regionala flygplatser, men det nya miljardtillskottet till kommunerna häromdagen borde kunna räcka även till de kommunala flygplatserna, anser han. 

Men det var inga öronmärkta pengar?
”De är generella medel till såväl äldreomsorg som vård, skola och lokala flygplatser - och för den delen kollektivtrafiken”, säger han

Sara Lundberg (S) är kommunstyrelsens ordförande i Arvidsjaur. Kommunens flygplats försörjer betydligt fler kommuner, påpekar hon, och är en förutsättning för den biltestindustri, som omsätter drygt en miljard per år i regionen. De senaste fem åren har kommunen tvingats skjuta till runt 4,5 Mkr om året till sin flygplats. Det senaste tillskottet från regeringen motsvarande för kommunens del 6,4 Mkr. 

Vad hade du sagt om du hade haft finansministern i luren i stället för mig?
”Trygga flygförbindelserna.”

Men ni har precis fått pengar?
”De har de andra kommunerna också fått, men jag ser ingen särskild pott för flyget”, säger hon och pekar på att kommunen har andra stora åtaganden. 

Till skillnad från många andra regionala flygplatser har Jönköping viss trafik kvar i form av fraktflyg. Ägartillskottet från kommunen har pendlat mellan 12 och 25 Mkr över tid. 

”I dag har vi korttidspermitterat samtliga medarbetare”, säger Rony Forsberg, som är vd på Jönköping Airport. 

Men han är inte säker på att man har rätt till det statliga stödet vid korttidspermitteringar. 

”Vi har ändå valt att permittera så får vi hoppas och tro att vi omfattas. Det finns en stor ovisshet och vi kan inte vänta.” 

Är det glasklart att korttidspermittering gäller också för kommunalägda flygplatser?
”Finansutskottet har beslutat om ett tidsbegränsat undantag för verksamhet finansierad med allmänna medel, men det är Tillväxtverket som tillämpar det”, säger Tomas Eneroth. 

Han öppnar samtidigt för att staten kan behöva ta ett större ansvar för att säkra ”samhällsviktiga transporter.” En möjlig väg är att utvidga antalet upphandlade linjer i den så kallade trafikplikten, där staten betalar en mellanskillnad för att få igång den kommersiella trafiken. 

”Här har samhället ansvar att se till att man inte minst i Norrland och på Gotland kan säkerställa att vi har samhällsviktiga transporter, däribland flyg”, säger han. 

”På samma sätt är det viktigt med strukturstöd för regionala och naturligtvis statliga flygplatser”, fortsätter han. 

Norrköping subventionerar sin flygplats med cirka 25 Mkr om året. Skulle verksamheten helt avstanna kan den notan som mest fördubblas, spår kommunstyrelseordförande Lars Stjernkvist (S). Men, BNP-raset oroar honom mer. 

”Jag har förståelse för att staten inte ser de kommunala flygplatserna som det mest primära att rädda”, säger han.

Innehåll från RamirentAnnons

Var tionde byggnadsarbetare tycker att arbetsplatsen känns osäker

Maskinuthyrningsföretaget Ramirent har tagit fram en rapport som visar att var tionde person som jobbar inom byggbranschen tycker att arbetsplatsen känns osäker. Framför allt beror det på stress när tidplanerna är för tighta och att det finns en kultur som gör att man struntar i säkerhetsreglerna. Enligt rapporten låter sju procent bli att följa de regler som finns kring säkerheten på arbetsplatsen. 

De senaste fem åren har i snitt 10 byggnadsarbetare i Sverige dött på sin arbetsplats varje år. Det gör branschen till en av de mest olycksdrabbade. Olyckor och arbetsrelaterade sjukdomar är dessutom dubbelt så vanligt som inom andra branscher. 2 av 10 byggnadsarbetare har fått stanna hemma från jobbet minst en dag på grund av skada eller olycka det senaste året, visar Ramirentrapporten.  

– Ingen plats är säkrare än vad vi sätter för människor där. De största riskerna på byggarbetsplatser idag är att man inte gör som man planerat eller att enskilda individer tummar på säkerheten vid enkla arbetsmoment. Men det handlar även om att det inte alltid får konsekvenser när man frångår säkerhetsrutinerna, något branschen måste bli bättre på, säger Erik Lindén, HSEQ-chef på Ramirent. 

Jobba med psykologiska tryggheten 

Vanliga olyckor på byggarbetsplatser är fall och olyckor med maskiner eller verktyg. Det som framför allt slarvas med, enligt Ramirentrapporten, är användningen av skyddsutrustning, men även oförsiktighet vid arbete på höga höjder och med handmaskiner. I rapporten uppger även sex procent av de tillfrågade att det förekommer svart arbetskraft på arbetsplatsen, vilket är ytterligare en riskfaktor.  

Att jobba med den psykologiska tryggheten, så att medarbetarna känner att de vågar säga ifrån och vill vara med och förbättra sin arbetsplats, är viktigt för att öka säkerheten inom branschen. 

– Om man känner sig trygg på sin arbetsplats, så vågar man också säga till en kollega som slarvar med säkerhetsutrustningen eller om det uppstår en jargong av machokultur. Vinnarna är de företag som lyckas bygga en kultur där medarbetarna säger ifrån när någon gör fel och att man gör det av omtanke om varandra. 

Nyckeln till säkrare arbetsplatser  

Genom att jobba med tydliga APD-planer och en noggrann planering och uppföljning av allt från logistik till hanteringen av byggmaskiner, minskar man inte bara risken för olyckor, utan ökar även effektiviteten och lönsamheten i projekten. Siteplanner är Ramirents digitala verktyg som hjälper till att skapa säkra, hållbara och effektiva arbetsplatser, med hjälp av 3D-ritningar. Med verktyget kan man enkelt rita upp arbetsplatsen, placera ut gångstråk, inhägnader, grindar, bodar, belysning med mera och få en bra bild av hela bygget. 

– Vi inspekterar även arbetsplatser och ger förslag på hur man skapar säkra arbetsförhållanden och minskar risker. Att bidra till att öka säkerheten inom branschen är, och har varit, en av våra absolut viktigaste frågor under många år, säger Erik Lindén. 

Ladda ner hela Ramirentrapporten här och ta del av insikter från branschen kring säkerhet, digitalisering, psykisk ohälsa, hållbarhet, kompetensbehov och jämställdhet. Rapporten bygger på intervjuer med drygt 500 personer inom byggbranschen.  

Ur Ramirentrapporten 2022: 

Anledningar till att byggarbetsplatsen inte känns säker:  

• 49% Stress när tidplanerna är för tighta 

• 20% Man struntar i säkerhetsreglerna 

• 19% Kollegorna följer inte säkerhetsreglerna 

• 12% Ledningen följer inte upp tillbud och olyckor 

• 11% Säkerhetsreglerna är inte tillräckligt tydliga 

• 6% Det saknas säkerhetsregler 

 

Det här slarvas det framför allt med: 

• 33% Användning av skyddsutrustning 

• 28% Användning av luftrenare 

• 22% Oförsiktighet vid arbete på hög höjd 

• 13% Oförsiktighet med handmaskiner 

• 11% Oförsiktighet vid lyft med maskiner 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ramirent och ej en artikel av Dagens industri

Tyskland vill se sanktioner mot Iran

Trots att protesterna ofta har slagits ner av regimen fortsätter demonstrationerna i Iran.

Tyskland vill nu att EU inför sanktioner mot Iran.

Annalena Baerbock, Tysklands utrikesminister, skriver att landet vill se EU-sanktioner efter den senaste veckans våldsamma svar på de regimkritiska demonstrationerna.

”Inom ramverket för EU gör jag allt jag kan för att sanktioner ska införas mot de personer i Iran som i religionens namn slår kvinnor till döds och skjuter demonstranter”, skriver hon på Twitter.

Tidigare i veckan kritiserade flera västländer regimens agerande, och Tyskland var ett av de länder där Irans ambassadör kallades till utrikesdepartementet för en uppmaning att tillåta de fredliga protesterna och sluta svara med våld. 

Förutom demonstrationer i flera iranska städer växer en rörelse av arbetare som hotar med strejk om regimens förtryck fortsätter.

”Vi stöttar folkets kamp mot det organiserade och dagliga våldet mot kvinnor och mot fattigdomen och misären som dominerar i samhället”, skriver en organisation som samordnar oljearbetare.

I onsdags kväll gick iranier över hela landet återigen ut på gatorna för att protestera mot regimen, den 14:e kvällen i rad. 

Förutom dagliga demonstrationer, som vid flera tillfällen slagits ned med dödligt våld av säkerhetsstyrkor, har lärare och studenter vid flera universitet strejkat och bojkottat undervisningen och organiserat protester i stället.

Exakt vad som pågår i Iran är svårt att veta – regimen har strypt internet på flera håll, och iranier fruktar att internationella samtal som förs på traditionella telefonlinjer avlyssnas.

Tusentals demonstranter, aktivister och journalister har gripits.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera