ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Scale Up

Tog en bakvänd färd till bilstolssuccén

  • STARTKLAR. Axkids vd Daniel Johansson ska montera bilbarnstolen innan sonen tar plats. Foto: Patrik Olsson
  • SÄKERHET. Barn upp till fem år bör åka bakåt. Foto: Petronelle Halvorsen

Bakåt säkrade vägen fram för Axkid. Med sina specialdesignade bilbarnstolar fick bolaget fart i en tuff bransch. Nu satsar man på nästa generations stolar som för att ta bolaget till nästa nivå.

Med van hand knäpper Daniel Johansson fast bältet och drar sedan i en rem som på samma gång justerar hur tajt bältet sitter och att nackstödet hamnar på exakt rätt höjd. 

”Det här är vårt unika system som säkrar att barnet sitter som det ska. Det fiffiga är att när du lossar bältet återgår det och nackstödet till nolläget”, säger Axkids vd och demonstrerar: 

”Det gör att du kan köra en ettåring på morgonen och en treåring på eftermiddagen i samma stol.” 

Det flexibla systemet var det första fröet till Axkids framgångssaga. Det utvecklades av de två bilbarnsstolsveteranerna Tony Broberg och Tony Qvist, som med lång erfarenhet från Brio och Britax, två jättar i branschen, startade eget 2009. 

”Vår idé var att göra enkla och säkra bilbarnstolar. På den tiden behövde man i princip vara utbildad ingenjör för att installera en stol rätt”, säger Tony Qvist, som i dag är styrelseledamot och säljchef på Axkid.

Felmonterade bilbarnstolar är en livsfara och för spända eller lösa bälten kan påverka barnets skydd vid en krock. Under nästan två år arbetade duon fram en egen stolmodell och tack vare Tony Qvists upparbetade nätverk från tiden som säljchef på Brio, fick han in den hos återförsäljare. 

”Det fanns också de som tackade nej till att sälja en helt ny och, i deras ögon, oprövad produkt. Men i juni 2011 sålde jag den första stolen. Det var till en morfar i Jönköping som efter demonstrationen bestämde sig för att köpa två stolar - en till varje barnbarn - och efter det var vi igång.” 

Sedan dess har bolaget, som startade ett år efter Lehman Brothers-kraschen, fått rejäl fart. Särskilt de senaste tre åren då man har vuxit med över 250 procent, och därmed utsågs till Gasell 2019. På fyra år har man gått från fyra till 16 anställda i Sverige. Bolaget har också öppnat två säljkontor i Europa och en egen produktion med 34 anställda i Kina. Axkids produkter säljs i dag i 26 länder, där de starkaste marknaderna efter Sverige är Polen, Tyskland och Storbritannien. En tillväxtresa Axkid kan tacka sin specialisering på bakåtvända bilbarnstolar för.  

”Vi är i dag den enda leverantören som endast erbjuder bakåtvänt. I Sverige har den modellen funnits sedan 1970-talet, och i dag är 80 procent av alla stolar som säljs av den typen. Men när jag började på Axkid 2012 ansågs det nästan omöjligt att sälja en bakåtvänd bilbarnstol i Tyskland”, säger Daniel Johansson som blev vd 2016. 

Ett skifte är dock på gång, och i fjol sålde företag 8.000 stolar där. Den viktigaste orsaken till det är, enligt vd:n, att statistiken för bakåtvänt talar sitt tydliga språk. Enligt studier är det upp till fem gånger säkrare för barn, då kraften fördelas över hela ryggen vid en krock, i stället för att nacken påverkas. Svenska NTF:s rekommendation är att barn upp till fem år åker bakåtvänt. Men den stora islossningen för Axkid kom med en ny säkerhetsreglering från EU som höjde den rekommenderade åldern för att åka bakåtvänt från 9 till 15 månader. 

”Det blev en ögonöppnare i många europeiska länder, som först då kom åt historiken och statistiken vi har i Sverige, som är ett föregångsland med noll döda barn i bilbarnsstolsålder förra året och det land i Europa som är säkrast för barn i trafiken.”

Genom att utbilda återförsäljare och kunder om fördelarna med bakåtvänt har Axkid tagit sig in på allt fler europeiska marknader. I en bransch där kunden kanske bara köper produkten ett fåtal gånger i livet, gäller det att övertyga vid varje givet köptillfälle. 

”Att vi är från Sverige, som representerar trygghet och säkerhet utomlands, har varit en fördel för oss. Även att vi finns här i Göteborg, med närheten till Volvo och det kunskapsnav kring säkerhetsfrågor, har varit positivt för oss.”

Men i en bransch där säkerhet är allt drabbades Axkid också av en tuff motgång 2013, när en av bolagets stolar fallerade i ett stort europeiskt krocktest.

”Något sådant får aldrig hända, och det var ett hårt slag för oss som var i en kritisk fas då. Det som hände var att fästena gick sönder. Det blev en ovärderlig lärdom för oss.”

Grundaren Tony Qvist såg bland annat till att personligen åka till kunder med bilstolsmodellen och byta ut deras fästen. En annan viktig följd av testet är att Axkid numera utsätter sina stolar för tuffare prov, i högre hastigheter, där man bland annat använder samma krocksimulatorer som Volvo, innan man släpper nya produkter.

Det tar ungefär tre år innan en ny bilbarnstol når marknaden och utvecklingen kräver stor kunskap och mycket kapital. Bara för att klara av de tuffa regleringarna som styr branschen behöver en ny stol gå igenom drygt 2.000 krocktester à cirka 10.000 kronor styck. För att finansiera utvecklingen valde man att notera Axkid 2014 på dåvarande Aktietorget, i dag Spotlight. Nu är det snart dags, efter flera år av utveckling, att släppa nästa generation bilbarnstol, en stol som täcker hela tiden som ett barn bör åka bakåtvänt, alltså upp till fem år. När stolen lanseras i mars kommer Axkid att vara ensamma på marknaden om att täcka ett så stort åldersspann.

”Vi fick idén 2016 och för mig som är produktnörd känns det nästan lite overkligt att stolen nu är klar. Det är en dröm om att göra skillnad på riktigt, och att färre barn ska dö i trafiken som går i uppfyllelse”, säger Daniel Johansson. 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer