1515

Tobii ger sig in i framtidsområde för ögonstyrning – ”siktar på att bli marknadsledande”

Tobii börjar leverera sin eye tracking-teknik till bilindustrin med målet att bli marknadsledande inom området. Bolaget meddelar även flera nya samarbeten.

”Vad vi är på väg mot är självkörande bilar”, säger Anand Srivatsa, affärsområdeschef på Tobii.

Henrik Eskilsson, vd Tobii.
Henrik Eskilsson, vd Tobii.Foto:Claes-Göran Flinck

Tobii TOBII +0,73% Dagens utveckling , som levererar olika ögonstyrningslösningar som exempelvis kan användas som hjälpmedel för personer med nedsatt kommunikationsförmåga, ger sig in i vad de tror sig vara ett snabbväxande framtidsområde. Bolaget lanserar Tobii DMS, ett ”Driver Monotoring System” som är en AI-baserad lösning ämnad att bland annat kontrollera bilförares uppmärksamhet och trötthet. 

”Vi annonserar vårt inträde in i fordonssektorn för att bygga på listan över applikationsområden för våra lösningar. Vi ska föra vår teknik till det här nya utrymmet och siktar på att bli marknadsledande inom det på längre sikt”, säger affärsområdeschef Anand Srivatsa.

Anand Srivatsa väntar sig att det kommer komma allt fler krav på DMS-teknik i fordon inom en snar framtid och spår att marknaden kommer att ta fart på riktigt inom fyra år. Det finns däremot redan flera aktörer, däribland börsnoterade Smart Eye, som är verksamma inom området. 

Men det finns inga farhågor kring att det är för sent att ge sig in i kampen om marknadsandelar. Tobii har sedan tidigare flera samarbeten med stora biltillverkare. 

”Bilindustrin är inte ny för oss. Vi har genom vår verksamhet Tobii Pro, som erbjuder möjligheten att använda vår teknik till forskning, gjort jobb med bland annat Audi, Toyota och Seat”, säger Anand Srivatsa. 

Biltillverkarna har bland annat använt tekniken till att utforma sina showroom samt övervaka vad som stör förare när de kör. Om det exempelvis finns saker på instrumentbrädan som kan vara distraherande. 

”Vi har en viss trovärdighet och ett marknadserkännande för våra produkter. Vi förstår biltillverkarnas behov och går in med övertygelsen om att det vi har att komma med har värde för marknaden.”

Anand Srivatsa vill inte avslöja namn på några kunder eller konkreta mål ännu. Han menar dock att Tobii har ett lockande erbjudande som kommer dra till sig ett par stora namn.

”En av de unika delarna vi kommer med är vår kunskap från andra industrier där vi levererar helhetslösningar och erbjuder både mjukvara och produkt. Med den kompetensen kan vi hjälpa fordonsindustrin i utvecklingen av deras produkter. Sedan finns det ett mervärde i att vi också kan samla information för att exempelvis utforma den optimala placeringen för sakerna på ett instrumentbräde.” 

Navigeringsskärmar är ett exempel på något som kan anses vara lite snett placerat. I framtiden kanske det kan sitta rakt framför i fönsterrutan utan en skärm som blockerar vägen, enligt Anand Srivatsa. Ett annat framtidsscenario där DMS kan bli viktigt är när bilar blir mer självkörande. 

”Vad vi fått veta i ett samarbete vi har med Nasa är att piloter ofta kopplar bort när autopiloten slår på. Vad vi är på väg mot är självkörande bilar och då måste de kunna ha koll på att föraren är körklar när det är dags att lämna tillbaka kontrollen.”

Samtidigt som lanseringen av Tobii DMS meddelade också bolaget två nya samarbeten med kameralösningsleverantören Sunny Smartlead och Nviso som verkar inom ”Human Behavior AI”. Det sistnämnda samarbetet uppges bland annat möjliggöra analys av flera passagerare samt deras känslotillstånd. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?