1515
Annons

Tobias Wikström: Björklund kan vara stolt men inte nöjd

LEDARE. Sveriges förbättrade resultat i tisdagens Pisamätning är ett gott betyg åt Sveriges elever, lärare och rektorer. Det omdömet från utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är lätt att instämma i.

RÄTT KURS. Jan Björklund kan vara stolt över att Pisamätningen visar ett trendbrott. Men Sverige kan inte nöja sig med att vara en medelmåttig skolnation.
RÄTT KURS. Jan Björklund kan vara stolt över att Pisamätningen visar ett trendbrott. Men Sverige kan inte nöja sig med att vara en medelmåttig skolnation.Bild:Stina Stjernkvist

Men om det är någon politiker som bör äras är det Jan Björklund (L). De reformer på skolans område som han förberedde redan före maktövertagandet 2006 och som genomfördes av alliansen har inneburit grundläggande förbättringar.

Jan Björklund brukade säga att förändra skolan är som att vända en atlantångare – det tar tid. Gårdagens Pisaresultat avspeglar skolresultat och enkätsvar från 2015, alltså bara året efter att Gustav Fridolin fick ansvaret för grundskolan. I den mån Pisa återspeglar den förda skolpolitiken är det alliansregeringen som ska ta åt sig. Det bör man göra även om inte alla Björklunds förändringar fick önskat utfall eller kom vid rätt tid.

Skolpolitiken hade börjat bli mindre inrikespolitiskt kontroversiell redan före valet 2006, och Gustav Fridolins uttalande i går om att han tänker sitta still i atlantångaren och inte riva upp reformer är välkommet. Han är naturligtvis medveten om att han inte kan få igenom icke-förankrade förslag i riksdagen, men man bör ändå utgå från att hans ärliga vilja är att hålla atlantångaren på rätt kurs.

Mitt i en befogad glädje över trendbrottet måste man samtidigt reflektera över vad Sveriges position i Pisaligan egentligen betyder. Sverige ligger på eller strax över genomsnittet bland OECD-länderna. Sverige är sämst av de tre skandinaviska länderna. Och långt sämre än Finland och Estland. Nederländerna, Tyskland och Polen ligger klart högre än Sverige. Sverige har sämre resultat än de nio länder och storstadsregioner i Asien som deltar fastän de inte är medlemmar i OECD.

Nivån på den svenska grundskolan får konsekvenser för nivån på gymnasiet. Och påverkar givetvis hur högskoleutbildning och i slutänden forskningen fungerar.

Hur ska Sverige höja konkurrenskraften? Europa har redan som helhet en utmaning att hävda sig gentemot andra regioner i världen. Sverige ska dessutom klara konkurrensen med andra europeiska länder. Varför ska studenter och forskare som vill till Europa välja just Sverige? Varför ska företag investera i Sverige? Hur ska Sverige behålla sina talanger?

De mest uppmärksammade rankningarna i Pisa gäller genomsnittsvärden i varje land. Tyvärr ligger Sverige på medel också när man tittar på hur stor andel av eleverna som ligger på de två lägsta respektive de två högsta nivåerna. Sverige har alltså inte heller någon större andel av spetselever än OECD-snittet.

Gustav Fridolin uttryckte i går oro för den bristande likvärdigheten i skolan. Resultatskillnaderna mellan elever med inhemsk respektive utländsk bakgrund är större hos oss än i OECD som helhet. Skillnaderna mellan skolor beroende på socioekonomisk sammansättning har också ökat.

Friskolor presterar på samma nivå som kommunala om man korrigerar för skillnaden i andel elever med utländsk bakgrund och för socioekonomiska faktorer.

Med tanke på den retorik som regeringen har drivit den sista tiden om privata skolföretag borde detta leda till eftertanke. Det lagförslag som regeringen har beställt innebär i praktiken en stängningsorder till friskolebolag. Detta trots att den påstådda vinstjakten faktiskt inte har lett till lägre kvalitet.

Den svenska skolans problem beror på mångårig misskötsel från den politiska sidan. Det har handlat om degradering av läraryrket, uppluckring av kunskapskraven i läroplanerna och likgiltighet inför ordningsproblemen (endast två länder i den nya Pisa-mätningen har en signifikant högre frekvens av sen ankomst till lektionerna).

Politiken har lagts om och resultatförbättringen syns nu. Att fokusera på vilka huvudmän som ska få driva skolor har inget med skolresultaten att göra. Regeringen bör avstå från att lägga fram Ilmar Reepalus förslag. Och Moderaterna måste sluta antyda att partiet tänker kompromissa med regeringen i frågan.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?