1515

Tobaksfritt snus visar stor potential

Det tobaksfria nikotinsnuset All White har minst samma tillväxtpotential i Europa som den explosionsartade utvecklingen på USA-marknaden. Flera av de globala tobaksbolagen har börjat positionera sig i slaget om Europamarknaden.

Foto:HANDOUT

Det säger Gavin O´Dowd, vd för Snusbolaget.se, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

All White-segmentet har rönt stor uppmärksamhet i snusvärlden, inte minst efter Swedish Match SWMA +0,05% Dagens utveckling snabba USA-expansion med varumärket Zyn. Inträdesbarriären för övriga aktörer i USA är tuff och vaktas av det amerikanska läkemedelverket FDA. I Europa sorteras All White-segmentet under den icke reglerade kategorin konsumentvaror, vilket underlättar en expansion betydligt.

Flertalet av de globala tobaksjättarna visar ett stort intresse för den europeiska All White-marknaden. British American Tobacco (BAT), Imperial Tobacco och Japan Tobacco International (JTI), alla med produkter på den svenska marknaden, har vänt blicken söderut. Och enligt Gavin O´Dowd har det mycket att göra med att två "sanningar" inom snusindustrin nu har vänts på ända.

Den första "sanningen" är att om vanligt snus är etablerat på en marknad så skulle det innebära en bra grogrund för All White. Enligt vd:n framstår allt mer en bild som är den motsatta, det vill säga att ju mindre etablerad snuskategorin är, ju snabbare rör den sig från tobak till All White.

Den andra "sanningen" är att många konsumenter inte kan tänka sig att lägga något under läppen. Enligt Gavin O´Dowd var det länge en härskande åsikt inom snusbranschen att det var typiskt skandinaviskt att lägga en tobaksprodukt under läppen och att det aldrig skulle få fäste i övriga Europa.

"Men under de senaste 24 månaderna har det motbevisats. På två år har chew bags-kategorin (en produkt som läggs just under läppen, reds anm) gått från några miljoner dosor på marknader som Tyskland, Österrike, Tjeckien och Schweiz till 20 miljoner dosor. Det har tagit udden av hela resonemanget", säger han.

All White-segmentet håller redan på att bli etablerat i Sverige där det i fjol bedöms ha stått för kring 2 procent av den svenska snusmarknaden. I Norge är andelen betydligt större och ligger på ungefär 12 procent. Men hur ser det ut i övriga Europa?

"Den största marknaden just nu är Schweiz där tillväxten för snusprodukter generellt startade för fyra-fem år sedan. Men i likhet med utvecklingen i USA (se bild nedan) har tillväxten för tobaksbaserade produkter planat ut medan All White-produkter börjat växa snabbt", säger Gavin O´Dowd.

Den schweiziska snusmarknaden uppgick i fjol till totalt ungefär 12 miljoner dosor, varav cirka 3 miljoner dosor utgjordes av All White där BAT hittills är den enda aktören. BAT lanserade dessutom sin All White-produkt Lyft i Storbritannien i december 2018, Imperial Tobacco säljer sitt Skruf i Österrike och Swedish Match har börjat sälja Zyn i Tjeckien.

I fjol var det i princip bara Schweiz som utgjorde All White-marknaden i Europa om man exkluderar Sverige och Norge. Men om regelverket fortsätter att vara "gynnsamt", det vill säga att All White fortsätter att klassas som en konsumentvara, och chew bags förbjuds, något Gavin O´Dowd räknar med, bedöms All White-segmentet "söder om Östersjön" ha vuxit till 50-60 miljoner dosor 2021, säger han.

Frågan om framtiden för chew bags i Europa kommer ett steg närmare sin lösning senare i år då förvaltningsdomstolen i tyska Bayern ska avkunna dom i ett fall som drivs mot en tobaksåterförsäljare som vill fortsätta att sälja chew bags.

"Men oavsett om det blir ett förbud mot chew bags eller inte så kommer den europeiska marknaden för oral tobak 2021 domineras av All White", säger Gavin O´Dowd.

Att de stora tobaksbolagen börjat sälja All White-produkter på vissa utvalda marknader i Europa är inte någon ostrukturerad testverksamhet, menar vd:n utan en del av bolagens numera uttalade fokus på harm reduction (skademinskning).

"Bara för ett år sedan pratade de fyra stora tobaksbolagen (BAT, Imperial, JTI, Philip Morris) väldigt tydligt om vilka specifika kategorier de skulle satsa på och det lutade väldigt mycket åt e-cigaretter/vaping-produkter och heat-not-burn-produkter. Men kommunikationen har svängt till att handla om hela portföljer med skademinskningsprodukter där oral nikotin (All White) nu är en tydlig del", säger Gavin O´Dowd.

Av de fyra stora är det i dag bara Philip Morris som inte har en All White-produkt. Men enligt Gavin O´Dowd har retoriken från bolagsledningen rört sig bort från enbart den rökfria cigaretten IQOS till en portfölj av skademinskningsprodukter och han skulle bli förvånad om inte PMI inom en inte alltför lång framtid kommer att gå in i All White-segmentet.

Gavin O´Dowd tror att All White-segmentet kommer att gå igenom samma två faser som e-cigaretterna gjort. Det vill säga att först dra till sig nuvarande nikotinanvändare och när en kritisk massa uppnås även börja attrahera nya konsumenter.

Vilka vinnarna blir i "slaget om Europa" är omöjligt att förutspå, menar Gavin O´Dowd, men Swedish Match bedöms ha en fördel med sitt speciella fokus på oral tobak, till skillnad från de stora tobaksjättarna vars produktportföljer spretar mer.

"Swedish Match har investerat mycket och länge i kategorin och kan bygga på sin erfarenhet från Zyn i USA medan de andra tobaksbolagen utgår från Sverige och Norge i sin All White-expansion", säger han.

När det gäller de mer etablerade All White-marknaderna Sverige och Norge såldes i fjol nära 20 miljoner dosor, motsvarande ett marknadsvärde på grovt räknat 130 miljoner dollar. Enligt Gavin O´Dowd var tillväxten 2018 över 100 procent jämfört med 2017. Han menar vidare att All White-segmenten i Sverige och Norge har potential att växa med 60-80 procent 2019 och med 30-50 procent 2020 för att sedan bromsa in ytterligare 2021.

Snusbolaget.se grundades 2009 och är den största online-återförsäljaren av snus i Sverige med en marknadsandel av e-handelssegmentet på cirka 70 procent. Av den totala snusförsäljningen i Sverige säljs cirka 10 procent online. Snusbolagets finns även i Norge och Schweiz och tar steget in i Storbritannien i slutet av januari. Planer finns på att expandera på ytterligare "ett par" marknader under 2019.


Innehåll från Swedish Biomimetics 3000Annons

Biomimetisk plattformsteknologi optimerar läkemedelstillverkning och patientadministration

Idag förlitar sig många läkemedelstillverkare på långsamma, kostsamma, stora batchprocesser som står för en enorm miljöpåverkan och kräver stora investeringar i material, tid och pengar. Vid tillverkningen av respiratoriska läkemedel antas en one size fits all patients-approach vilket leder till ineffektiv medicinering. Kan naturen inspirera framtidens läkemedelstillverkning för att lösa utmaningar likt de som nämns ovan? 

I miljarder år har mikroorganismer, växter och djur utvecklats genom evolution för att överleva. Begreppet biomimetik introducerades av Otto Schmitt 1969 och definieras som processen att efterlikna de evolutionära lösningar som finns i naturen. Dess syfte är att efterlikna funktionen och strukturen hos naturfenomen och inspirera till utveckling av lösningar för mänsklig nytta. 

Stor potential med biomimetisk teknik 

Swedish Biomimetics 3000 är ett banbrytande biomimetiskt teknikföretag, som specialiserat sig på att hitta biomimetiska lösningar på de utmaningar mänskligheten står inför. Som ett resultat har de utvecklat patenterade biomimetiska teknikplattformar för en grön, kostnadseffektiv utveckling och tillverkning av läkemedel, såväl som effektiv läkemedelsadministrering via lungorna. Deras Continuous Batch Manufacturing-plattform (CBM) är en kemisk monteringslinjekedja, inspirerad av skapandet av mRNA från DNA, som flyttar solida fasmaterial, t.ex. hartspärlor, genom flera moduler. Genom nya nivåer av analyser och kvalitetshantering gör tekniken läkemedelsframställningen snabbare, mer ekonomisk och mycket mer miljövänlig. 

– Den kommersiella framgång som vi börjar uppnå bygger på den enorma potential som vår biomimetiska teknik innebär för människors hälsa, miljön och även i form av vinstförbättring. Idag investerar vi i att utveckla och kommersialisera biomimetisk teknik samtidigt som vi främjar värdet och implementering av biomimetik, säger Thomas Podkolinski, vd för Swedish Biomimetics 3000 AB. 

Sprayteknologi för personlig läkemedelsadministration 

Utöver CBMplattformen har Swedish Biomimetics också tagit fram plattformspraytekniken uMist®, som för närvarande utvecklas inom bil-, konsument- och läkemedelsindustrin. För det senare specifikt i utvecklingen av mer effektiv respiratorisk läkemedelsadministration. uMist® är inspirerad av bombardierbaggens unika sätt att spruta osmakliga kemikalier för att skrämma bort rovdjur när de attackeras. Sprayens unika mekanism möjliggör finjustering av droppstorleken, vilket gör att den kan rikta sig till olika delar av lungans fysiologi, samt justeras för varje patients unika lungfysiologi. 

– Kroppen absorberar läkemedel genom lungorna på ett effektivt sätt eftersom medicinen snabbt når blodomloppet. Det är lätt att administrera läkemedlet med en spray, men samtidigt finns det många utmaningar. En är att spraydropparna måste vara av rätt storlek för att medicinera rätt område i lungorna samtidigt som denna ”rätta storlek” är olika för varje patient. För första gången i branschen tillhandahåller vår teknik en spraylösning som kan justera droppstorleken för att rikta in sig på rätt område i lungorna, och för att göra detta för varje enskild patient, säger Thomas Podkolinski. 

Om Swedish Biomimetics 3000 kan replikera den kommersiella framgång som de redan haft inom bil- och konsumentbranschen genom kommersiella licensavtal och IP-försäljning, kommer företaget att ha stor inverkan inom läkemedelsbranschen och life science. 

Läs mer om Swedish Biomimetics 3000 här 

About SB3000
Swedish Biomimetics 3000 is a Biomimetic Engineering company, founded by award winning Swedish entrepreneur, Lars Uno Larson, with the mandate to develop and commercialize biomimetic technologies for the purpose of solving many of the challenges facing humankind, whilst improving human health, the environment, and business.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedish Biomimetics 3000 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?