Annons

Tjatet lönade sig – ”vi är en perfect match”

VÄSTERVIK. Grundaren Niklas Wahlman väntade på rätt samarbetspartner. I fyra år.

Först då kom tillväxten för konsultbolaget Awenkon – årets Gasell i Kalmar Län.

”Jag behövde någon som puttade mig utför stupet”, säger han.

Grundaren Niklas Wahlman väntade på vd:n Håkan Johansson i fyra år innan han hoppade på Awenkon.
Grundaren Niklas Wahlman väntade på vd:n Håkan Johansson i fyra år innan han hoppade på Awenkon.Foto:Jack Mikrut

2012 arbetade ingenjörerna Niklas Wahlman och Håkan Johansson som kollegor i samma bolag. Niklas Wahlman hade redan bestämt sig för att starta eget företag som energikonsult – och han visste vem han ville göra det tillsammans med.

”Jag och Håkan är en perfect match, både som människor och som ledare. Vi tänker väldigt lika och är nästan larvigt överens. Jag visste att det var Håkan jag skulle ha med mig på resan”, säger Niklas Wahlman, som grundade Awenkon 2013.

Det fanns bara en hake. Håkan Johansson tackade inte ja.

”Jag tjatade på Håkan att han skulle strunta i det där jobbet han hade och göra något med mig i stället. Han svarade lite trevande, stängde inga dörrar, men...”, säger Niklas Wahlman.

”Jag var anställd vd då och kände mig helt enkelt inte klar med att utveckla det företaget”, säger Håkan Johansson.  

Men tjatet fortsatte. I fyra tålmodiga år. Först 2017 blev Håkan Johansson till slut ny delägare och vd för Awenkon, som hade förblivit ett enmansbolag. 

”Jag behövde någon som puttade mig utför stupet”, säger Niklas Wahlman. Och med facit i hand var det nyttigt för mig att vänta de åren. Jag var bara 27 när jag startade Awenkon, och det är rätt ungt när det handlar om arbetsgivaransvar för ingenjörstjänster. Jag fick tid att landa mina idéer, och mogna lite mer i företagandet.”

Knuffen kom – och samarbetet rivstartade med en noggrann och aggressiv utvecklingsplan för det gemensamma bolaget. 

”Det var ett extremt ambitiöst dokument, med hårda siffror, fakta, marginaler och antalet anställda fördelat över en tioårsperiod”, säger Niklas Wahlman. 

Håkan Johansson och Niklas Wahlman gläds över Gasell-statyetten.
Håkan Johansson och Niklas Wahlman gläds över Gasell-statyetten.Foto:Jack Mikrut

Sedan dess hyr Awenkon ut ingenjörer och tekniska konsulttjänster till kunder som Siemens Energy, Stockholm Vatten, Eon, Kraftringen i Lund, Valmet och kärnkraftverket i Oskarshamn (OKG). Företaget har i dag två ben att stå på: Dels erbjuder Awenkon skiftgående drifttekniker vid exempelvis underhållsarbeten, driftsättning eller vakanser på exempelvis ett kraftvärmeverk eller en pelletsfabrik. 

”Det andra benet erbjuder ingenjörstjänster och projektledning för kunder som enkelt förklarat genererar eller förbrukar energi. Vi brukar säga att vi är energikonsulter, men kunden kan egentligen lika gärna vara ett mejeri, en färgfabrik, ett sågverk eller ett pappersbruk. Här ser vi möjligheter att bredda kundbasen framöver”, säger Håkan Johansson. 

Mellan 2017 och 2020 låg tillväxten på hela 530 procent, och den goda utvecklingen fortsätter. I år ökar omsättningen från knappt 12,6 Mkr till 20 Mkr, för att enligt plan nå 30 Mkr nästa år. Vid sidan av basen i Västervik har kontor öppnats i Norrköping och Örebro, och uppdragen finns numera över hela landet. Företaget har i dag 13 anställda – men det hade kunnat vara betydligt fler. 

”Vi är extremt restriktiva med vilka vi anställer. Vi hade säkert kunnat vara dubbla styrkan i dag”, säger Niklas Wahlman, och lyfter därmed en av nycklarna bakom Awenkons framgångar. 

Förmågan att hitta rätt medarbetare och få dem att trivas. 

”Personalen är företaget. Ett konsultföretag är inte värt någonting utan sin personal, då är det bara en dator som dammar igen”, säger Niklas Wahlman. 

Trots bristen på ingenjörer i Sverige har Awenkon hittat ett sätt att attrahera rätt personer till bolaget.
Trots bristen på ingenjörer i Sverige har Awenkon hittat ett sätt att attrahera rätt personer till bolaget.Foto:Jack Mikrut

”Så vi försöker skapa en familjär känsla i företaget där man aldrig kan fråga fel saker. Vi jobbar jättemycket med det. Det låter så klyschigt, men det ska vara kul att arbeta. Vi driver ingen välgörenhet, vi ska driva ett företag med vinst, men det kommer av sig själv om man har kul. Helt uppriktigt tror jag det.”

På vilket sätt hör arbetsglädje och tillväxt ihop?
”Med superkompetent, handplockad personal har vi byggt upp ett bra rykte, och ryktet är allt. Det ger nya uppdrag. Varje medarbetare är också en slags pr-människa, de är ju vårt ansikte utåt, och har vi väl kommit in på ett företag kommer vi ofta tillbaka. Många kunder frågar oss faktiskt: Hur hittar ni den här personalen?”, säger Håkan Johansson. 

Och vad är svaret?
”Vi letar efter rätt människa, det är det viktigaste. Vi kör inte så mycket kontrollfrågor under en intervju, i stället kan jag fråga om de varit riktigt osams med sin chef någon gång och hur de löste det. En ganska elak fråga egentligen. Men det skapar samtal kring värderingar, hur man tänker och hur man hanterar svåra situationer”, säger Niklas Wahlman. 

”Niklas har sin magkänsla och jag min. Vi har lite olika infallsvinklar, och möts vi inte i samma beslut är det förmodligen inte rätt”, säger Håkan Johansson. 

Trots bristen på ingenjörer i Sverige har Awenkon hittat ett sätt att attrahera rätt personer till bolaget. Och det behövs. Behovet av teknisk kompetens ökar lavinartat – i en energisektor som står inför historiska förändringar.  

”Det behövs inte bara en grön energiomställning, det behövs också mer energi. Som jag ser det arbetar vi i den mest spännande branschen man kan vara just nu. Utmaningarna är enorma. Men det är möjligheterna också”, säger Niklas Wahlman. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera