Tjänsteförmånen som värderas högst bland unga

Det finns flera tjänsteförmåner som är viktiga för både arbetslivet och framtiden. Di har listat vad de egentligen kostar din arbetsgivare och vilken som är populärast bland svenskarna.

Bild:Colourbox/TT

För första gången tycker en majoritet, på 40 procent, av unga, mellan 15 och 29 år, att tjänstepensionen är den viktigaste löneförmånen, enligt en ny TNS Sifo-undersökning.

I tidigare mätningar har friskvårdsbidraget, som nu gillas bäst av 25 procent av de unga, varit den populäraste förmånen. Mindre överraskande är att sex av tio över 50 år, som närmar sig pensionen, tycker att tjänstepensionen är den viktigaste förmånen.

”Jag hoppas att utvecklingen bland unga beror på att vi pratar mer om det. Vi har haft projektet med tjänstepensionens dag den 27 september i flera år nu. Om fler pratar om det samtidigt kanske polletten trillar ned”, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på sajten Min Pension till Di. 

”Tidigare, för den här generationens mormor och morfar, har tjänstepensionen inte spelat lika stor roll. För deras mamma och pappa är den viktigare eftersom de sannolikt tillhör den generation där tjänstepensionen utgör en allt större del av pensionen. Familjen är en viktig källa till information om pension, visar tidigare undersökningar”, fortsätter hon.

Värderat i pengar är tjänstepensionen den förmån som är mest värdefull. I de vanligaste kollektivavtalen betalas 4,5 procent av lönen in till den framtida pensionen, vilket motsvarar 1.260 kronor i månaden för en månadslön på 28.000 kronor.

För blivande pensionärer kan tjänstepensionen utgöra mer än 20 procent av den totala pensionen och för den som har en högre inkomst kan det röra sig om halva pensionen.

”Många unga bryr sig främst om den utbetalda lönen eftersom den är här och nu, men pensionen är också en del av lönen. Det är bra att fler unga uppmärksammar vikten av att ha en bra pension och jag hoppas att utvecklingen fortsätter i den här riktningen”, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum, till Di.

Jämför sparkonto – hitta bästa räntan (extern tjänst)

Förmån     Så mycket är den värd för dig/år
Tjänstepension   15 000 kr    
Rätt att träna på arbetstid 6 000 kr    
Friskvårdsbidrag t.ex. gymkort 3 000 kr    
Mobiltelefon   2 500 kr    
Kaffe på jobbet   2 000 kr    
Fruktkorg på jobbet   1 000 kr    
Tjänstebil     Varierar    
Källa: Min Pension        


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?