1515
Annons

Tjänsteförmånen som värderas högst bland unga

Det finns flera tjänsteförmåner som är viktiga för både arbetslivet och framtiden. Di har listat vad de egentligen kostar din arbetsgivare och vilken som är populärast bland svenskarna.

Bild:Colourbox/TT

För första gången tycker en majoritet, på 40 procent, av unga, mellan 15 och 29 år, att tjänstepensionen är den viktigaste löneförmånen, enligt en ny TNS Sifo-undersökning.

I tidigare mätningar har friskvårdsbidraget, som nu gillas bäst av 25 procent av de unga, varit den populäraste förmånen. Mindre överraskande är att sex av tio över 50 år, som närmar sig pensionen, tycker att tjänstepensionen är den viktigaste förmånen.

”Jag hoppas att utvecklingen bland unga beror på att vi pratar mer om det. Vi har haft projektet med tjänstepensionens dag den 27 september i flera år nu. Om fler pratar om det samtidigt kanske polletten trillar ned”, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på sajten Min Pension till Di. 

”Tidigare, för den här generationens mormor och morfar, har tjänstepensionen inte spelat lika stor roll. För deras mamma och pappa är den viktigare eftersom de sannolikt tillhör den generation där tjänstepensionen utgör en allt större del av pensionen. Familjen är en viktig källa till information om pension, visar tidigare undersökningar”, fortsätter hon.

Värderat i pengar är tjänstepensionen den förmån som är mest värdefull. I de vanligaste kollektivavtalen betalas 4,5 procent av lönen in till den framtida pensionen, vilket motsvarar 1.260 kronor i månaden för en månadslön på 28.000 kronor.

För blivande pensionärer kan tjänstepensionen utgöra mer än 20 procent av den totala pensionen och för den som har en högre inkomst kan det röra sig om halva pensionen.

”Många unga bryr sig främst om den utbetalda lönen eftersom den är här och nu, men pensionen är också en del av lönen. Det är bra att fler unga uppmärksammar vikten av att ha en bra pension och jag hoppas att utvecklingen fortsätter i den här riktningen”, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum, till Di.

Jämför sparkonto – hitta bästa räntan (extern tjänst)

Förmån     Så mycket är den värd för dig/år
Tjänstepension   15 000 kr    
Rätt att träna på arbetstid 6 000 kr    
Friskvårdsbidrag t.ex. gymkort 3 000 kr    
Mobiltelefon   2 500 kr    
Kaffe på jobbet   2 000 kr    
Fruktkorg på jobbet   1 000 kr    
Tjänstebil     Varierar    
Källa: Min Pension        


Hård politisk kritik: ”Ledning måste ställas till ansvar”

I riksdagen är kritiken skarp från vänster till höger och både regeringen och Swedavia får rejäla slängar av sleven.

”Det är givetvis Swedavias ledning som måste ställas till ansvar”, säger Centerpartiets Anders Åkesson. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg

Den som leder arbetet i riksdagens trafikutskott är Vänsterpartiets Jens Holm. Han menar att kaoset på flygplatsen är oacceptabelt.

”Vi förväntar oss att regeringen agerar”, säger Jens Holm.  

Vice ordförande i trafikutskottet, Anders Åkesson (C) tecknar en bild av att de stora statliga systemen – från Polisens passhantering till personalbristen på Arlanda – inte verkar ha varit förberett på att resenärerna skulle återvända efter pandemin.

Han har samtidigt inga problem att dela ut ansvarskortet för de långa väntetiderna.

”Det är givetvis Swedavias ledning som måste ställas till ansvar”, säger Anders Åkesson som på måndag kommer att föreslå att bolagets ledning kallas till utskottet.

Jimmy Ståhl (SD) i samma utskott, vittnar om en ”bedrövlig” situation på telefon från Arlanda och efterlyser snabbare säkerhetskontroller vid återanställningar.  

Moderaternas Maria Stockhaus anser att regeringen visar brist på ledarskap.
”Regeringen borde initiera att Transportstyrelsen, Swedavia och Säpo löser problemet gemensamt”, säger hon. 

Frågan lokaliseras enligt regeringens pressavdelning till näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), som är ansvarig för Swedavia och den statliga bolagsportföljen, men han tackar nej till intervju.

”Jag förstår den frustration som köer och väntetid skapar”, skriver Karl-Petter Thorwaldsson och tillägger att även andra europeiska flygplatser har problem.

Swedavia och bolaget som levererar säkerhetskontrollerna arbetar med frågan, enligt ministern.

”Det är ett ansvar för bolagets ledning och ett intensivt rekryteringsarbete bedrivs men då det rör en flygplats som är skyddsobjekt tar rekryteringsprocesser längre tid”, skriver han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?