1515

Tiotusentals lockas till ”världens bästa inomhustävling”

På onsdagen drar Gothenburg Horse Show igång för det 44:e året i rad. I vanlig ordning fylls Scandinavium med sand och ryttare intar arenan. Di har pratat med Erika Olsson som är ny projektledare för årets evenemang. 

Foto:Claes Jakobsson

Gothenburg Horse Show är ett femdagarsevenemang fullproppat med ridning. Under dagarna kan man följa ridsporttävlingar i flera olika nivåer, men de främsta tävlingarna är de inom världscupen. Intresset för eventet är stort och på lördag kväll kommer arenan att vara fullsatt.

”Lördagskvällen kommer att bli riktigt magisk med bland annat världscupdressyr, Gothenburg Trophy och Hall of Fame”, säger Erika Olsson.

Hall of Fame är ett koncept som infördes på förra årets evenemang där man hyllar ridsportprofiler och hästar som har betytt mycket för Gothenburg Horse Show. 

”I år kommer Hugo Simon som vann den allra första världscupfinalen som hölls på Gothenburg Horse Show år 1979. Han är 77 år gammal vid det här laget men kommer ändå hela vägen till Scandinavium för att ta emot sitt pris.” 

Erika Olsson tillträdde sin tjänst på Got Event, som arrangerar Gothenburg Horse Show, i somras. Sedan dess har det varit fullt upp med att planera evenemanget. 

”När jag klev in i augusti var redan mycket arbete klart. Så fort ett evenemang är avklarat börjar man planera nästa, det tar ett helt år. Vi är en liten kärntrupp på Got Event som endast arbetar med Gothenburg Horse Show, vi planerar och förbereder. Sedan är det fem extremt intensiva dagar när man ska se till att allting klaffar.” 

Under dessa fem dagar är det 300 funktionärer på plats och Erika Olsson har tidigare år själv varit funktionär. 

”Man bara släpper sitt vanliga liv och går in i den här fantastiska bubblan.”

Erika Olsson beskriver sig själv som en glad ponnymamma. Hon har en dotter som tävlar i ridsport och rider själv ibland. 

”När jag såg att möjligheten fanns att söka den här tjänsten så tog jag den. Det är lite av en dröm att kunna kombinera ett jobb med den passion man har på fritiden.”

Gothenburg Horse Show har över 70.000 besökare varje år, men det varierar beroende på om det är ett finalår inom världscupen eller inte. Detsamma gäller med omsättningen, säger Erika Olsson. 

”Den pendlar mellan 25 - 40 miljoner, och ambitionen är alltid att utfallet ska vara positivt. Vi har ett uppdrag från Got Event att skapa värde för göteborgaren och driva besökare till staden genom positionen som ett av de viktigaste årligt återkommande evenemangen i Göteborg, tillsammans med bland annat Gothia Cup och Göteborgsvarvet.”

Eventet finansieras helt genom biljettintäkter och sponsorer och får de ett överskott så går det tillbaka in till Göteborg Stad förklarar Erika Olsson. 

När Di pratar med Erika Olsson så är lastbilar fyllda med sand på väg till Scandinavium. På kvällen hålls en rockkonsert, men under natten kommer de få tillgång till arenan. 

Kommer ni att sätta igång inatt?
”Ja, vi kommer börja direkt med att riva ner och bygga upp en ny arena.”

Känner du dig stressad?
”Nej, förväntansfull. Vi har planerat in i minsta detalj och det ska bli så kul att äntligen få uppleva det live.” 

 

 


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?