1515
Annons

Tiotusentals färre operationer under pandemin

90.000 färre operationer och behandlingar. Det är facit av coronapandemins första våg i Sverige.

Nu kan den ökade smittspridningen göra det svårt att ta igen de uppdämda vårdbehoven.

En man genomgår en knäoperation på Höglandssjukhuset i Eksjö.
En man genomgår en knäoperation på Höglandssjukhuset i Eksjö.Foto:Mikael Fritzon/TT

Specialistvården genomförde drygt 90 000 färre operationer och andra behandlingar inom vårdgarantin under mars till och med augusti i år, jämfört med samma period tidigare år, enligt Socialstyrelsen.

”Det betyder att tre av tio operationer och övriga behandlingar inom specialistvården inte genomfördes”, säger Sevim Barbasso Helmers, utredare på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Det är också fler patienter som fått vänta längre än vårdgarantins 90 dagar, framförallt när det gäller planerade operationer och behandlingar. 

Flest patienter väntade i augusti inom områdena ortopedi, ögonsjukvård och allmän kirurgi. Inom området öron-näsa-hals har närmare sju av tio patienter väntat i över 90 dagar.

”Varje patient räknas. Utifrån det kan vi konstatera att hälso- och sjukvårdens kapacitet inte har varit tillräcklig för att möta alla patienters vårdbehov under våren och sommaren”, säger Sevim Barbasso Helmers.

Även besöken till primärvården, exempelvis vårdcentraler, gick ner kraftigt under våren. Från mars till och med maj minskade antalet besök med i genomsnitt 15 procent. Att minskningen inte är större beror delvis på att de digitala vårdbesöken ökade under perioden.

I mitten av oktober var operationerna i stort tillbaka på normalnivå. Men det betyder inte att regionerna hinner beta av vårdkön, enligt Socialstyrelsen.

”Smittspridningen har dessutom ökat på nytt och det kan innebära att regionerna ännu en gång behöver ställa om och ställa in planerad vård”, säger Sevim Barbasso Helmers.

Alla patienter söker heller inte vård trots att de behöver det, konstaterar hon.


Innehåll från InuitAnnons

Cybersäkerhet en grundsten i framgångsrika organisationer

Cyberkriminalitet behöver inte innebära avancerad hackning genom algoritmer. Mer vanligt är relativt enkla metoder som att stjäla lösenord eller känslig information på darknet, via nätfiske eller genom att installera ett skadligt program på någons dator. 

– Det viktigaste är att skaffa sig riktigt bra grundläggande säkerhetsrutiner, säger Srilekha Veena Sankaran Product Specialist på ManageEngine.

Det pratas mycket om att metoderna för cyberattacker utvecklas snabbt. Men faktum är att de flesta cyberbrott beror på att välkända sårbarheter i den dagliga verksamheten underskattas eller försummas. De senaste årens ökade distansarbete är ett bra exempel, där nya krav på säkerhet inte alltid hunnits med.

Sex grundläggande säkerhetsåtgärder

– Säkerhet är inte något man inför en gång, utan arbetet måste pågå hela tiden. Här behövs en holistisk syn, säger Srilekha.

Grundläggande säkerhetsåtgärder som alla organisationer behöver vidta:

• strikta policys för behörigheter och lösenord

• multifaktorautentisering

• skydda priviligierade behörigheter i krypterade databaser

• övervakning av fjärranslutningar i realtid

• sårbarhetsskanning och patchning

• identifiering och stopp av misstänkta användaraktiviteter

Ta kontroll över kritiska resurser

Servrar, databaser, nätverksenheter och andra IT-system använder alla systemlösenord och är i regel tillgängliga för alla användare i ett team. Teammedlemmarna kan i sin tur dela med sig lösenord till andra medarbetare och konsulter när så krävs. Resultatet blir att lösenord finns lagrade lite här och där, i Excelark, på lösa lappar eller i någons huvud.

Ett sätt att komma till rätta med detta är Privileged Access Management (PAM) - för att skydda kritiska resurser och övervaka fjärrsessioner i realtid. Det gör det också möjligt till fler säkerhetshöjande åtgärder, som tidsbegränsade behörigheter och multifaktorautentisering.

– Vi ser ett ökat intresse för PAM-lösningar vilket beror på ökad förståelse för behovet av att skydda kritiska resurser och på så sätt minska organisationens risknivå, säger Erik Tjärnkvist, Produktchef hos ManageEngines svenska distributör Inuit.

Fakta:

ManageEngine har funnits i mer än 20 år och har hjälpt organisationer att hantera och säkra sin IT. Vår omfattande IT-drift och cybersäkerhetsprogramvara används av mer än 280 000 kunder i 190 länder, inklusive nio av tio Fortune 100-företag.

Inuit är ManageEngines partner och distributör i Sverige och har funnits där sedan starten med hög kompetens på ManageEngines lösningar och förenklar livet för kunder och partners.

Läs mer här 

 

Mer från Inuit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inuit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?