1515
Annons

Tim Cook besöker Holmen och Iggesund

Di kan avslöja att Apple är en av Holmens fem största kunder på kartongsidan. Kartongen till Ipad kommer från Iggesunds bruk.

På torsdagen besökte Tim Cook fabriken i Hälsingland och träffade Holmens vd Henrik Sjölund.

”Det här har varit hemligt under så många år. Det är skönt att få lite cred när han kom och hälsade på oss efter mer än tio års utvecklingsarbete tillsammans”, säger Henrik Sjölund till Di.

Applechefen Tim Cook
Applechefen Tim CookBild:AP

Di kan avslöja att Apple är en av Holmen HOLM B +1,96% Dagens utveckling s fem största kunder på kartongsidan. Kartongen till Ipad kommer från Iggesunds bruk.

På torsdagen besökte Tim Cook fabriken i Hälsingland och träffade Holmens vd Henrik Sjölund.

”Det här har varit hemligt under så många år. Det är skönt att få lite cred när han kom och hälsade på oss efter mer än tio års utvecklingsarbete tillsammans”, säger Henrik Sjölund till Di.

Tidigt på morgonen flög Apples vd Tim Cook in till Sverige. Efter ett kort stopp i Stockholm – där han sågs på gatorna – fortsatte färden norrut. Sverigeresans verkliga mål var inte något tech-företag utan ett av världens mest lönsamma skogsindustrikombinat, Iggesunds bruk.

Vid infarten till fabriken vajade amerikanska flaggan vid sidan av den svenska. Regnet formligen öste ned. Strax efter kl 13 susade Applechefen med följe förbi vakten. Där inne väntade Henrik Sjölund på sin amerikanske gäst.

Andra chefer på de två företagen känner redan varandra. Holmen har nämligen i tolv år haft en topphemlig affär med teknikjätten. Kartongen till exempelvis Ipad kommer från Iggesund och volymerna har ökat stadigt sedan starten 2005.

”Det sägs att Steve Jobs hade ett finger med i spelet. Det fanns ett antal kartongkvaliteter att välja mellan och han ska då ha pekat på vår. Resten är historia – det är det som lett till den här betydande affären.”

Iggesunds bruk är specialiserat på flerskiktskartong gjord av kemisk massa. Att kartongen är tillverkad i flera skikt gör att den kan böjas utan att spricka och lämpar sig väl för exklusiva askar till konsumentprodukter. Klart är att förpackningarna med svensk kartong är viktiga för Apple. Många kunder som köper en Ipad lägger undan den vita originalasken med ett äpple och den har närmast kultstatus i designkretsar.

”De är extremt noggranna och krävande och det har så klart bidragit till vår produktutveckling”, säger Henrik Sjölund.

Vid besöket i Iggesund fick Tim Cook med egna ögon se hur kartongen tillverkas.

”Han har själv lite bakgrund i pappersindustrin från unga år så han var rätt påläst hur en sådan här process fungerar”, konstaterar Henrik Sjölund.

Meningen var att Tim Cook själv skulle få köra en skördare och fälla träd, men så blev det inte. Däremot planterade han några granar. Besöket i skogen gjorde uppenbarligen intryck. Sent på eftermiddagen twittrade Applechefen:

”A visit to the breathtaking forests of northern Sweden with @IggesundAB, our partners in innovation and sustainable packaging”

Fabriksområdet i Iggesund är som en mindre stad och här produceras 330 000 ton kartong om året. Bruket har en integrerad massalinje där både barr- och björkved kokas.

Massan från björkens korta fiber används i ytskiktet på Apples kartong, mellanskiktet görs av långfiber. Bredvid fabriken ligger ett sågverk som förser massalinjen med cellulosaflis som blir över när tallstockar sågas till trävaror.

Kommer det här besöket att leda till fler affärer för Holmen?

”Det är klart att det här är en fjäder i hatten – men vad det sedan leder till är för tidigt att uttala sig om. Apple är en betydande kund, så mycket kan jag säga. Vi vill inte att någon kund ska bli för stor, men Apple är på en nivå där vi gärna ser att affären utvecklas ytterligare”, säger Henrik Sjölund.

Tim Cook har de senaste dagarna twittrat flitigt från sina besök i Paris, Normandie och London. Han är uppenbart ute på en Europaturné som kan tolkas som en del i lanseringen av nya Iphone 8 som släpptes i september. Mycket står på spel. Apple har ett börsvärde på drygt 800 miljarder dollar att försvara.

Henrik Sjölund har inte fullt så stor press på sig, även om Holmen och svensk skogsindustri står under ständig attack på debatt- och kultursidorna. Torsdagens besök var därför lika mycket ett stort erkännande av skogsnationen Sverige som utvecklat en produkt som är en del av Apples produkter och hela hypen kring Steve Jobs.

”Vi berättade för Tim hur vi odlar skog som tar upp koldioxid. De klena träden gallras och blir kartong för att låta andra träd växa sig stora innan de går in i sågverket. Där blir de bräder som används i hus och lagrar koldioxid under 100 år medan flisen från sågverket används till kartong.”

Iggesund Paperboard, där även systerbruket Workington ingår omsätter drygt 5 miljarder om året och tjänar drygt 900 miljoner kronor.

De trodde att pandemin skulle betyda slutet – ”blev tvärtom”

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera