Tillväxtsrally för entreprenörsparet: ”Ingen av oss ville starta företag”

De skulle absolut inte bli entreprenörer. Men kärleken till maskiner och ekonomi ändrade på det.

På bara några år har paret bakom Swebend etablerat ett världsföretag i en smal nisch.

Den jättelika plåtvalsningsmaskinen på verkstadsgolvet, där Swebends ägare Anita Jörgensen och Peter Nilsson syns i gluggen, kommer att bli den största som hittills byggts i Sverige.
Den jättelika plåtvalsningsmaskinen på verkstadsgolvet, där Swebends ägare Anita Jörgensen och Peter Nilsson syns i gluggen, kommer att bli den största som hittills byggts i Sverige.Foto:Björn Solfors

”Vi är båda uppväxta i familjer som drev egna företag. Vi såg hur de jobbade dag och natt. Nej, ingen av oss ville starta eget företag”, säger Anita Jörgensen, ekonomichef och delägare i Swebend.

Våren 2013 ändrades det ganska abrupt. Hennes man, Peter Nilsson, hade arbetat som både vd och teknisk chef i ett företag som tillverkade plåtvalsar och bockningsmaskiner. Efter ägarstrul och ekonomiska problem hoppade han av.

”De nyblivna ägarna visste inte vad de hade köpt. De kunde ingenting om branschen och vägrade lyssna”, säger han.

Efter bara några veckor föddes Swebend. Anita Jörgensens karriär som revisor hade gett värdefulla erfarenheter inom företagsstyrning, och Peter Nilsson hade den tekniska kunskapen.

”Jag älskar maskiner. Det är som att leka med modelljärnväg på arbetstid och få betalt för det”, säger han.

”Och vi två är ju en match ’made in heaven’ för ett sådant här företag. En ingenjör och en ekonom, det är den ultimata kombinationen.”

Startsträckan blev kort. Konstruktörer, tekniker, montörer och inköpare från det förra företaget valde att hoppa över till Swebend, vilket snabbt fyllde kompetensbehovet. Eftersom Swebend också skulle tillverka just plåtvalsar och bockningsmaskiner fanns redan kundkontakterna.

”Vi tog med oss kunnandet, men utvecklade svaga punkter i konstruktionen och gjorde maskinerna bättre. Och i stället för att göra precis allting själva började vi använda oss av externa specialister och underleverantörer. Man ska till exempel inte tillverka cylindrar själv om man inte är bäst på det”, säger Peter Nilsson.

Företaget utvecklade också egen programvara, samt löste ett vanligt problem i branschen.

”Manöverlådorna hade kablar, som alltid gick sönder. Vi utvecklade ett eget Bluetooth-kort och gjorde våra manöverlådor trådlösa.”

Nu tillverkar Swebend närmare 40 maskiner om året åt stora, globala kunder. En typ av maskin bockar bärande profiler i Polen och Mexiko till Volvos bussar, en annan producerar vridna gräsklipparblad åt John Deere i USA. Ytterligare en annan typ av maskin producerar rör som i slutänden hamnar i berg-och-dal-banor över hela världen. Och på verkstadsgolvet i Hässleholm växer just nu en rekordstor maskin fram – nio meter lång och 190 ton tung – åt en kund i Taiwan.

”Det är den största plåtbockningsmaskinen som hittills tillverkats i Sverige”, säger Peter Nilsson.

Vid sidan av nytillverkning blev också service av äldre maskiner tidigt en framgångsfaktor.

”Mekaniskt är maskinerna ofta helt okej, men styrningen och tekniken behöver en uppdatering. Att renovera är bra för både miljön och för företagen”, säger Peter Nilsson.

”Och maskintillverkningen är mer eller mindre konstant för oss nu. Men vi har vuxit inom service och reservdelsförsäljningen”, säger Anita Jörgensen.

2014 omsatte Swebend 5 miljoner kronor. 2018 hade omsättningen vuxit till 55 Mkr. Men den starka tillväxtkurvan ska plana ut nu, enligt ägarparet.

”Vårt självändamål är inte att expandera. Vi prioriterar lönsamhet. Vi vill ha bra grepp över verksamheten, snarare än att bli så stora som möjligt, och ligger på en bra nivå nu. Vi har rätt personer på rätt funktioner”, säger Anita Jörgensen.

Betyder det att ni tackar nej till nya affärer?

”Det är självreglerande. Om vi har mycket att göra blir det långa leveranstider, och då blir det ingen order”, säger Peter Nilsson.

Ända sedan det första bokslutet har siffrorna också varit svarta. Med en revisor och ekonom som delägare och medgrundare kommer det kanske inte som en överraskning.

”Många ser ekonomer som ett sänke, och tycker att ekonomi är tråkigt. Men det är A och O att veta var pengarna tar vägen i ett företag. Vilka maskiner tjänar vi på, vilka förlorar vi på? Blir det fel måste man också veta varför det blir fel”, säger Anita Jörgensen.

”Nyfikenheten är jätteviktig som ekonom. Du måste förstå verksamheten och vara intresserad för att kunna göra rätt analyser.”

Nej, tråkigt verkar det alltså inte vara. Anita Jörgensen pratar lika passionerat om sina siffror som Peter Nilsson pratar om sina maskiner.

”Det är kreativt. Det är kärlek. Man formar något från grunden och när det blir som man har tänkt sig ... det är ren lycka”, säger han.

Kort sagt, ingen av dem verkar ångra att de bröt sina löften och trots allt blev egenföretagare.

”Det är som om hela vårt yrkesverksamma liv har lett fram till just det här”, säger Anita Jörgensen.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?