ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Tillväxtsrally för entreprenörsparet: ”Ingen av oss ville starta företag”

  • Den jättelika plåtvalsningsmaskinen på verkstadsgolvet, där Swebends ägare Anita Jörgensen och Peter Nilsson syns i gluggen, kommer att bli den största som hittills byggts i Sverige. Foto: Björn Solfors

De skulle absolut inte bli entreprenörer. Men kärleken till maskiner och ekonomi ändrade på det.

På bara några år har paret bakom Swebend etablerat ett världsföretag i en smal nisch.

”Vi är båda uppväxta i familjer som drev egna företag. Vi såg hur de jobbade dag och natt. Nej, ingen av oss ville starta eget företag”, säger Anita Jörgensen, ekonomichef och delägare i Swebend.

Våren 2013 ändrades det ganska abrupt. Hennes man, Peter Nilsson, hade arbetat som både vd och teknisk chef i ett företag som tillverkade plåtvalsar och bockningsmaskiner. Efter ägarstrul och ekonomiska problem hoppade han av.

”De nyblivna ägarna visste inte vad de hade köpt. De kunde ingenting om branschen och vägrade lyssna”, säger han.

Efter bara några veckor föddes Swebend. Anita Jörgensens karriär som revisor hade gett värdefulla erfarenheter inom företagsstyrning, och Peter Nilsson hade den tekniska kunskapen.

”Jag älskar maskiner. Det är som att leka med modelljärnväg på arbetstid och få betalt för det”, säger han.

”Och vi två är ju en match ’made in heaven’ för ett sådant här företag. En ingenjör och en ekonom, det är den ultimata kombinationen.”

Startsträckan blev kort. Konstruktörer, tekniker, montörer och inköpare från det förra företaget valde att hoppa över till Swebend, vilket snabbt fyllde kompetensbehovet. Eftersom Swebend också skulle tillverka just plåtvalsar och bockningsmaskiner fanns redan kundkontakterna.

”Vi tog med oss kunnandet, men utvecklade svaga punkter i konstruktionen och gjorde maskinerna bättre. Och i stället för att göra precis allting själva började vi använda oss av externa specialister och underleverantörer. Man ska till exempel inte tillverka cylindrar själv om man inte är bäst på det”, säger Peter Nilsson.

Företaget utvecklade också egen programvara, samt löste ett vanligt problem i branschen.

”Manöverlådorna hade kablar, som alltid gick sönder. Vi utvecklade ett eget Bluetooth-kort och gjorde våra manöverlådor trådlösa.”

Nu tillverkar Swebend närmare 40 maskiner om året åt stora, globala kunder. En typ av maskin bockar bärande profiler i Polen och Mexiko till Volvos bussar, en annan producerar vridna gräsklipparblad åt John Deere i USA. Ytterligare en annan typ av maskin producerar rör som i slutänden hamnar i berg-och-dal-banor över hela världen. Och på verkstadsgolvet i Hässleholm växer just nu en rekordstor maskin fram – nio meter lång och 190 ton tung – åt en kund i Taiwan.

”Det är den största plåtbockningsmaskinen som hittills tillverkats i Sverige”, säger Peter Nilsson.

Vid sidan av nytillverkning blev också service av äldre maskiner tidigt en framgångsfaktor.

”Mekaniskt är maskinerna ofta helt okej, men styrningen och tekniken behöver en uppdatering. Att renovera är bra för både miljön och för företagen”, säger Peter Nilsson.

”Och maskintillverkningen är mer eller mindre konstant för oss nu. Men vi har vuxit inom service och reservdelsförsäljningen”, säger Anita Jörgensen.

2014 omsatte Swebend 5 miljoner kronor. 2018 hade omsättningen vuxit till 55 Mkr. Men den starka tillväxtkurvan ska plana ut nu, enligt ägarparet.

”Vårt självändamål är inte att expandera. Vi prioriterar lönsamhet. Vi vill ha bra grepp över verksamheten, snarare än att bli så stora som möjligt, och ligger på en bra nivå nu. Vi har rätt personer på rätt funktioner”, säger Anita Jörgensen.

Betyder det att ni tackar nej till nya affärer?

”Det är självreglerande. Om vi har mycket att göra blir det långa leveranstider, och då blir det ingen order”, säger Peter Nilsson.

Ända sedan det första bokslutet har siffrorna också varit svarta. Med en revisor och ekonom som delägare och medgrundare kommer det kanske inte som en överraskning.

”Många ser ekonomer som ett sänke, och tycker att ekonomi är tråkigt. Men det är A och O att veta var pengarna tar vägen i ett företag. Vilka maskiner tjänar vi på, vilka förlorar vi på? Blir det fel måste man också veta varför det blir fel”, säger Anita Jörgensen.

”Nyfikenheten är jätteviktig som ekonom. Du måste förstå verksamheten och vara intresserad för att kunna göra rätt analyser.”

Nej, tråkigt verkar det alltså inte vara. Anita Jörgensen pratar lika passionerat om sina siffror som Peter Nilsson pratar om sina maskiner.

”Det är kreativt. Det är kärlek. Man formar något från grunden och när det blir som man har tänkt sig ... det är ren lycka”, säger han.

Kort sagt, ingen av dem verkar ångra att de bröt sina löften och trots allt blev egenföretagare.

”Det är som om hela vårt yrkesverksamma liv har lett fram till just det här”, säger Anita Jörgensen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer