Tillväxtraketens vd är årets Kvinnliga Gasell: ”Gäller att våga ta plats”

Årets kvinnliga Gasell 2020 är Petra Ringström, vd för klädvårdsföretaget Steamery. Med sina portabla steamers och avnoppare bidrar bolaget till att bryta slit- och slängmentalitet och göra modeindustrin mer hållbar. Samtidigt har hennes bolag blivit en tillväxtraket.

Steamerys vd Petra Ringström är årets kvinnliga Gasell 2020.
Steamerys vd Petra Ringström är årets kvinnliga Gasell 2020.Foto:Jesper Frisk

Företaget Steamery startades 2014 i Shanghai där de tre svenska grundarna Petra Ringström, Frej Lewenhaupt och Martin Lingner bodde vid tillfället. De tog avstamp i den klädvårdstradition som var självklar i den kinesiska kulturen, men som inte längre fanns i Sverige, när idén till bolaget tog form. 

”Vi kom ganska snabbt på att våra produkter skulle säljas i klädbutiker på samma sätt som det säljs skovård i skoaffärer. Jag tror att den strategin har varit en nyckel till vår framgång. Det har inneburit att butikerna startar kommunikationen med kunden om fördelarna med klädvård redan när de befinner sig bland plaggen”, säger Petra Ringström.

Vad betyder utmärkelsen Årets Kvinnliga Gasell 2020 för dig? 

”Det är fantastiskt kul att vi som bolag och jag får det erkännandet. Det är ett kvitto på att det jag gör nu och det jag har gjort i min karriär har varit rätt. Att de beslut som jag har tagit har varit de rätta. Det har varit ett tufft år men jag drivs av att hitta lösningar och att driva bolaget framåt.” 

Hur blev du entreprenör?

”Jag tror att det alltid har funnits i mig. Jag kommer från en företagarfamilj och är mer eller mindre uppvuxen i klädindustrin. Min mormor var sömmerska och både hon och min mamma drev flera klädbutiker. Jag är designer i grunden och för mig var det ganska självklart att starta eget bolag efter utbildningen. Det föll sig helt naturligt och jag är säker på att det kommer från min barndom.”

Vilket är ditt råd till andra företagare som vill växa?

”Att tänka stort direkt, hitta ett tydligt fokus och hålla sig till det. När man sedan börjar få växtvärk är det viktigt att ta fram strukturer, processer och att lyssna på sina anställda. Jag har under alla år förespråkat att växa långsamt och dra ner på takten där det går. Bromsa lite så att du hinner med och har möjlighet att njuta av det.”

Det är färre än 10 procent av Gasellföretagen som drivs av kvinnor. Vad är ditt råd till kvinnliga entreprenörer? 

” Att våga ta för sig och förstå att det inte alltid är enkelt. Då menar jag både som kvinna och entreprenör. Det gäller att våga ta plats och att tro på sig själv. Jag kommer ihåg när jag tog över som vd 2018. Det var ju såklart väldigt utmanande och det kanske hade varit enklare att stå kvar som operativ chef. Men jag hade en röst som jag ville skulle bli hörd. Tro på det du vill säga och stå fast vid det. Sedan tror jag att många kvinnor, särskilt om de är mammor, vilket jag själv är, har med sig en prestigelöshet och en förmåga att vara lösningsorienterade. Jag tror att det är någonting som går att dra nytta av i entreprenörskapet.”

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?