1515
Annons

Tiktok utreds – pekas ut som spionverktyg

Bannlyst av Indien och baktalad av USA. Flera länder inleder nu utredningar kring Tiktok efter att appen anklagats för censur och för att vara ett spionverktyg för den kinesiska staten. Samtidigt är dess främsta målgrupp tonårsflickor.

Hur blev egentligen en videoapp för barn en världsangelägenhet?

Tiktok har laddats ner över två miljarder gånger i 150 länder världen över.
Tiktok har laddats ner över två miljarder gånger i 150 länder världen över.Foto:Jessica Hill

Videoklipp på snubblande katter, skrattande bebisar och tonårsflickor som dansar synkroniserat till poplåtar. Tiktok kan tyckas oskyldigt vid första anblicken.

Men videoappen har laddats ner över två miljarder gånger i 150 länder världen över och dragit in enorma summor till det kinesiska moderbolaget Bytedance. Och i takt med att populariteten har vuxit har även misstron gjort det. Tiktok bannlystes i slutet av juni tillsammans med nästan 60 andra appar av Indien. Anledningen: De anklagas för att kunna fungera som ett spionverktyg åt den kinesiska regimen.

Oscar Almén, Kinaanalytiker på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, drar paralleller till telekombolaget Huawei, som varit föremål för en liknande diskussion.

”Företagen hävdar att de inte lämnar över någon information alls. Men vi vet inte det, och vi kan aldrig vara helt säkra på att det är så”, säger han.

Det man däremot vet är att alla organisationer och medborgare i Kina är skyldiga enligt lag att delge staten information, om staten skulle be om det.

”Lagen visar tydligt kommunistpartiets intention. Skulle de vilja kräva in informationen så finns det inget som kan hindra dem”, säger Oscar Almén.

Redan tidigare har Tiktok mottagit en lång rad liknande anklagelser. De beskylls för att på ett olagligt sätt ha samlat in data om sina användare, för att ha brustit i att skydda användarnas integritet och för att ha censurerat innehållet i appen. Bland annat har tidningen The Guardian publicerat dokument som visar hur Tiktok instruerar sina moderatorer att censurera videos som nämner saker som taiwanesisk självständighet, Falun Gong och Himmelska fridens torg.

Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, har nu valt att inrätta en arbetsgrupp för att få en bild av appens utbredning i EU och för att ”samordna potentiella åtgärder”. Även Danmarks och Nederländernas datatillsynsmyndigheter har tagit liknande beslut. USA:s president Donald Trump har meddelat att man ”ser över” ett förbud mot Tiktok.

Men varför skulle en stormakt som Kina vara intresserade av information från en app för barn? Enligt Oscar Almén är det ett sätt att kunna påverka omvärlden. Redan nu är det tydligt att den kinesiska staten samlar in data på samma sätt om sina egna medborgare, säger han.

”Man samlar in hur mycket data som helst om hur människor rör sig och agerar, för att sedan kunna rikta information och propaganda och på så sätt styra befolkningen. På samma sätt kan man göra det på en befolkning utanför Kina.”

TT: Hur orolig ska man vara över att ett kinesiskt företag samlar in data från svenska användare?
”Man behöver vara medveten om att man egentligen inte vet vart informationen går. Det är inte omöjligt att den kinesiska staten kan nå informationen, så man ska vara medveten om vad man lägger ut”, säger Oscar Almén och tillägger:

”Det gäller appar över huvud taget men det är extra viktigt när det gäller Kina, just eftersom regeringen inte begränsas av lagar på samma sätt som demokratiska länder.”

Tiktok förnekar alla anklagelser. Företaget hävdar att all data lagras i USA och Singapore, och därför inte omfattas av kinesisk lag. I ett mejl skriver Tiktok att de aldrig har delat användardata med den kinesiska regimen, och att de ”aldrig heller skulle göra det om de frågade”. Bland annat har de valt att lämna Hongkong sedan den kontroversiella kinesiska säkerhetslaget trätt i kraft där.

”Tiktok leds av en amerikansk vd, med hundratals anställda och ansvariga för säkerhet, trygghet, produkt och allmän policy i USA. Vår högsta prioritet är att främja en säkert och trygg upplevelse av appen för våra användare”, skriver en talesperson för Tiktok till TT.

Oscar Almén tror att fler länder kan komma att följa Indiens exempel och stoppa appen.

”Om den här utvecklingen fortsätter, att fler länder får en mer ansträngd relation till Kina, så kommer vi nog se mer av den här typen av åtgärder”, säger han.


Innehåll från FujitsuAnnons

Vinn kampen om talangerna – med smart och stöttande arbetsplats

Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.
Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Efter två års pandemi kämpar många företag med att hitta formerna för det nya normala – en hybrid arbetsmodell som ger full flexibilitet för medarbetaren och driver verksamheten framåt i en snabbt föränderlig värld.

– Vi hjälper organisationer att skapa smarta digitala arbetsplatser för alla, både tjänstemän och personal i frontlinjen, säger Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift

Pandemin har accelererat transformationen mot en hybrid värld där data, tillgångar och personal finns på alla möjliga platser. Det skapar nya möjligheter och utmaningar på våra arbetsplatser.

En källa till frustration är att företagens it-system ofta ligger spridda i flera olika miljöer. Det innebär en komplexitet som gör det svårt att dra nytta av systemen på ett smidigt sätt. I värsta fall blir de istället en distraktion som tar fokus från kärnuppdraget.

– Medarbetarna har ju valt sin arbetsgivare för att få jobba med något de tycker är spännande, utvecklande och roligt. Då vill de också känna att de bidrar och får fokusera på uppdraget som de är anställda för att utföra. Man vill till exempel inte sitta och tidrapportera i en massa krångliga system, eller behöva logga in på flera olika ställen för olika uppgifter, säger Mathias Åberg på Fujitsu Sweden.

Han leder företagets satsning på konceptet Work Life Shift, en hybrid arbetsmodell tänkt att ge alla medarbetare den flexibilitet de behöver i just sin roll och uppgift. Det gäller såväl läkaren som sitter på sängkanten med en patient, som butikspersonal som rör sig bland klädintresserade kunder för att prata mode och färgval.

– De vill inte vara låsta vid kassan för att ta betalt eller tvingas gå till en dator på kontoret för att få information, när de har som uppdrag att vara ute hos kunder eller vårdtagare och delge sin expertis i alla möjliga situationer. Vi hjälper företag att implementera en modern digital arbetsplats för hela organisationen, även personal i frontlinjen, så att de kan utveckla sin service och roll gentemot kund, säger Mathias Åberg.

Ökad delaktighet och engagemang

Det här är en typ av yrkesgrupper som länge varit lite förbisedd i digitaliseringen, menar han. Historiskt har mycket gjorts inom tillverkningsindustri med stöd av robotar och automation, och för tjänstemän med digitala stödverktyg.

– Nu slås de här två utvecklingsspåren ihop, vilket möjliggör leverans av lösningar till alla typer av roller. Med digitalt stöd som man har lätt tillgång till – oavsett om man använder en dator, surfplatta, smartwatch eller annan digital enhet – kan både tjänstemännen och frontlinjens experter utveckla affären och kundupplevelsen i just sin del av processen. Det ger ökad delaktighet och engagemang hos medarbetarna, vilket i förlängningen även driver kundernas engagemang, säger Mathias Åberg och poängterar att det här är avgörande i en tid då många branscher har svårt att hitta och behålla kompetens:

– Det gäller att förstå vad som verkligen engagerar medarbetarna, se till att ta vara på detta och låta specialisterna driva utvecklingen mot företagets uppsatta mål – utan onödiga tidstjuvar. Och det gör man bäst genom att ta bort repetitiva administrativa arbetsuppgifter, minska antalet system som man interagerar med och använda rätt kommunikationssätt och kanal för rätt budskap med hjälp av digitala samarbetsplattformar.

Kräver ett helhetsperspektiv

Lätt i teorin, men desto svårare att få till i praktiken, inte minst när oro i omvärlden gör att det som är rätt i dag kan vara fel imorgon. Företag behöver vara förberedda på att ställa om snabbt och fortsätta driva innovation för att öka sin konkurrenskraft även när förutsättningarna förändras. För vissa är det en överlevnadsfråga, vilket inte minst visade sig under pandemin då många företag tvingades ändra sina sätt att arbeta. Det har gett lärdomar att ta med sig inför kommande utmaningar.

En internationell undersökning som Fujitsu förra året genomförde i samarbete med Harvard Business Review visar till exempel att 89 procent av de tillfrågade förväntar sig att deras organisationer ska anta en hybrid arbetsmodell. 61 procent uppger att det varit en måttlig eller betydande utmaning att upprätthålla arbetsplatsrelationer under det senaste årets distansarbete. Och 46 procent förväntar sig att deras organisation framöver kommer att konfigurera om kontorets utformning.

– Avgörande för att lyckas är att se införandet av en modern digital arbetsplats som en förändringsresa – inte bara en teknik. Detta kräver ett helhetsperspektiv med fullt fokus på såväl människor som processer och företagskultur. Vi har verktyg och strategier för att bistå företag i den här resan, och gör ofta implementeringen tillsammans med HR-avdelningen, säger Mathias Åberg och framhåller fördelarna med att köpa en digital arbetsplats som tjänst:

– Det innebär att vi som leverantör tar över en stor del av det tekniska underhållet av infrastrukturen, och ser till att hålla den uppdaterad i en moder molnmiljö som säkerställer att informationen är skyddad på rätt sätt. Företagens egna it-avdelningar kan då använda den frigjorda tiden till att fokusera mer på de applikationer som skapar värde för kunden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift  

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?