1515

Tieto slår förväntningarna

It-konsulten Tieto redovisar ett justerat rörelseresultat på 49,3 miljoner euro, exklusive engångsposter för det fjärde kvartalet 2017.

Kimmo Alkio.
Kimmo Alkio.Bild:Jack Mikrut

Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat, exklusive engångsposter, på 47,7 miljoner euro, enligt Inquiry Financial.

Rörelsemarginalen, exklusive engångsposter, uppgick till 12 procent för kvartalet, mot väntade 11,7 procent.

Nettoomsättningen blev 410 miljoner euro, vilket kan jämföras med analytikernas estimat där snittet låg på 407 miljoner euro.

Utdelningen föreslås uppgå till 1:40 euro per aktie (1:37), varav ordinarie utdelning 1:20 och extrautdelning 0:20. Här väntades 1:29 euro per aktie, enligt Inquiry Financial.

Tieto TIETOS -1,25% Dagens utveckling räknar med att rörelseresultatet, exklusive engångsposter, kommer att öka 2018 jämfört med 2017 års utfall på 162 miljoner euro.

Det framgår av delårsrapporten.

Analytikernas förväntningar på 2018 låg inför rapporten på ett rörelseresultat, exklusive engångsposter, på 167 miljoner euro, enligt Inquiry Financials estimatsammanställning.

Tieto spår också att den nordiska IT-marknaden växer med 2 procent 2018.

Målet är också att Tietos verksamhet inom IT-tjänster ska växa i en snabbare takt än marknaden under 2018.

Tieto redovisar en orderingång, totalvärde för tecknade kontrakt TCV, under det fjärde kvartalet på 543 miljoner euro (613).

Bindande avtalslängd och minskat värde i pågående kontrakt påvrerkade orderingången negativt, enligt rapporten.

Orderingången i förhållande till faktureringen (book-to-bill) låg på 1,3 (1,5).

Orderstocken uppgick till 1.860 miljoner euro, en uppgång jämfört med 1.689 miljoner euro vid utgången av det tredje kvartalet.


Innehåll från FrontnodeAnnons

Med användarupplevelsen i fokus – Frontnode utvecklar den digitala arbetsplatsen

Mikael Karlsson och Malin Lennartsson på Frontnode och Stefan Hillerström på Skogssällskapet.
Mikael Karlsson och Malin Lennartsson på Frontnode och Stefan Hillerström på Skogssällskapet.

Digitaliseringen av samhället ökar i en rasande fart och det senaste året har den accelererat ytterligare när pandemin tvingat många arbetsplatser att bli i princip helt digitala. Men har man rätt IT-lösningar kan den digitala arbetsplatsen vara en stor tillgång. Frontnodes tjänst Digital arbetsplats är en sådan lösning. 

– Vi gör det möjligt för människor att jobba mer produktivt och förenklat oavsett var i världen de befinner sig, säger Mikael Karlsson, Tjänsteansvarig Digital arbetsplats på Frontnode.

Frontnode är en modern tjänsteleverantör av IT-system baserade på Microsofts ekosystem. Sedan första april i år är de en del av InfraCom Group AB. 

Verktyget Digital Arbetsplats är ett komplett automatiserat system där allt ingår: från installation och hantering av olika enheter till säkerhet och uppdatering av den senaste teknologin. Framför allt erbjuder Frontnode en personlig och effektiv support till alla sina kunder.

– Det får aldrig stå still! Max en timme får gå till felsökning – efter det skickar vi ut en ny dator. Det enda kunden behöver göra är att logga in på den nya enheten och då är allt klart; krypterat, säkert och enkelt, säger Malin Lennartsson, Supportansvarig på Frontnode.

Lyckat samarbete med Skogssällskapet

En av Frontnodes många kunder är Skogssällskapet, en stiftelse som arbetar för hållbar utveckling av skog och mark. De är totalt 115 medarbetare som arbetar utspritt över hela landet, vilket innebär att de inte är så många på samma ställe. Det medför vissa logistiska problem då resurser inte finns till en lokal IT-support på varje kontor.

– Vår främsta utmaning är att se till att alla medarbetare, oavsett var de befinner sig, har en IT-infrastruktur som fungerar till en rimlig kostnad. Vi måste ha en automatiserad miljö där användarna kan sköta installering av system själva. Det får vi med Frontnode, säger Stefan Hillerström, IT-ansvarig för Skogssällskapet.

Med hjälp av Digital Arbetsplats har Frontnode hand om Skogssällskapets hela IT-arbetsplats. Medarbetarna beställer hårdvaran, vilken är helt klar för bruk vid leverans, och sedan finns Frontnodes support alltid tillgänglig om något skulle gå fel.

– Frontnodes support är otroligt duktiga och har en personlig, familjär känsla vilket passar Skogssällskapets verksamhet. De ligger verkligen i framkant i det här gebitet – när vi pratas vid har de koll på det mesta och vi kan utbyta tankar och idéer som förbättrar såväl vår som deras verksamhet, säger Stefan.

En bekymmersfri vardag

Medarbetarna på Frontnode drivs av ett genuint teknikintresse, men det finns något som är ännu viktigare: användarupplevelsen. 

– Vi vill skapa en bekymmersfri vardag för kunden, där de kan lägga sin tid på sin verksamhet istället för på tråkiga IT-problem. Kan man öka produktiviteten ett par procent mer om dagen är det värt mycket, både för en själv och för ens business, säger Mikael.

Stefan är inne på samma spår.

– Frontnode ser till att vi kan uppnå våra mål, avslutar han.

Läs mer om tjänsten Digital Arbetsplats här 

Här kan du läsa mer om Skogssällskapet

Om Frontnode

Frontnode AB är en del av InfraCom Group AB, är Microsoft Gold Partner och finns på flera orter i Sverige.

Läs mer på www.frontnode.se

Mer från Frontnode

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Frontnode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?