ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Tidigare SAS-chefen Jan Carlzon hjälper resenärer att få ersättning

  • Jan Carlzon. Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Före detta SAS-chefen Jan Carlzon tar nu resenärernas parti och går in som ägare av Ifdelayed, ett bolag som hjälper resenärerna att få ersättning vid försenade flyg.

Är det ett stort problem med flygbolag som inte ger ut ersättning för förseningar?
”Hos vissa bolag är det ett problem. Det är inte alla flygbolag som lever upp till sina förpliktelser inom den instiftade EU-lagen. Många följer inte lagen och då blir det krångligt för kunden.”

Har du själv fått ersättning vid ett försenat flyg?
”Nej, jag har aldrig fått det, jag flyger mest med SAS som nästan alltid är i tid.”

Du som tidigare arbetat på Ving och SAS, känns det som att du har bytt sida?
”Jag stödjer hellre kunden än ett bolag som inte följer lagen. Men vi blir snarare en medspelare än en motspelare. Jag har alltid försökt skapa kundnytta och driva verksamhet runt kunden.”

Hur blir ni medspelare?
”Vi kan bli ett medium där vi hjälper kunden, men samtidigt också utvecklar ett nära samarbete med bolagen. Vi kan hjälpa dem ta fram alternativ ersättning som gör att kunden får mer i värde, men som också blir kommersiellt bra. Flygbolagen sparar administrationskostnader och arbetet kan ge en bra kundrelation.”

Hur stor andel äger du och varför har du gått in i bolaget?
”Jag äger en mindre del och det är en liten investering men självklart är förhoppningen att få bra avkastning. Jag har under lång tid investerat i startupverksamheter inom techvärlden och med tanke på den potential som finns för att hjälpa till att få det här att fungera så borde det kunna ge en bra avkastning.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer