Tidigare LO-basen Stig Malm är död

Stig Malm är död, uppger familjen för Aftonbladet. Den tidigare LO-basen blev 79 år gammal.

Foto:FREDRIK PERSSON / TT

Stig Malm föddes 1942 i Sundbyberg utanför Stockholm och var utbildad instrumentmakare. Efter att ha engagerat sig fackligt i dåvarande Metallindustriarbetareförbundet blev han ordförande för LO mellan 1983–1993.

Malm var känd för sin frispråkighet och myntade flera uttryck – inte utan kontrovers. Unga börsmäklare kallades ”finansvalpar”, det socialdemokratiska kvinnoförbundet för ”fittstimmet” och socialdemokratiska riksdagsledamöter för ”skållade råttor”.

En som fick agera måltavla för en av Malms verbala slängar var Margareta Winberg, ordförande för S-kvinnor 1990–1995. Kvinnoförbundet kallades för ett ”fittstim” – ett uttryck som Malm hävdade att han inte hade myntat utan endast repeterat.

Det är en person som man minns. Han lämnade ju ingen i sin närhet oberörd. Jag minns honom som en klassmedveten, ivrig och ibland lite impulsiv LO-ledare, säger Winberg.

Enligt henne var han en stark röst för vänsterfalangen i det socialdemokratiska partiets verkställande utskott.

”När jag blev ordförande i vårt kvinnoförbund var han den förste utanför kongresshuset som gratulerade mig med en fantastisk bukett rosor. Så det fanns något bra mellan oss, fittstimmet till trots.”

”Det var inte alltid så lätt att komma överens med Stig. Men när det verkligen gällde i de stora frågorna ställde han upp”, säger tidigare statsministern Ingvar Carlsson till TT.

Ingvar Carlssons tid som socialdemokratisk statsminister sammanföll med Stig Malms tid som LO-ordförande. Han minns en kraftfull personlighet och är tacksam för det stöd regeringen fick vid två avgörande stunder: reformen av marginalskatten 1991, kallad ”århundradets skattereform”, och folkomröstningen om medlemskap i EU 1994.

”Han utnyttjade sin formuleringsförmåga på olika sätt. Det hände också att vi hade, som vi kallade det, kamratliga diskussioner och samtal där vi prövade våra argument,” säger Carlsson.

Stig Malm avgick som ordförande för LO när det uppdagades att han beviljat en hög fallskärm till byggbolaget BPA:s dåvarande vd. Senare blev han kommunpolitiker i Solna och syntes ofta i tv och radio, bland annat i SVT-programmet På Spåret.

Statsminister Stefan Löfven (S) minns honom som ”en frispråkig LO-ordförande som alltid värnade och tänkte på de enskilda medlemmarnas bästa”.

”Vi delar facklig bakgrund i IF Metall och jag kom att lära känna honom som en ideologiskt klar och tydlig företrädare för svensk arbetarrörelse”, skriver Stefan Löfven i en kommentar till TT.

”Stig Malm var under tio år en frispråkig LO-ordförande som alltid värnade och tänkte på de enskilda medlemmarnas bästa. För honom var kampen för full sysselsättning prioriterad och när han senare kom att bli socialdemokratisk kommunpolitiker fortsatte han den kampen”, fortsätter Löfven.

”Mina tankar är hos hans barn och barnbarn”, skriver Löfven.

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?