1515

Tidigare hemgång ska få fler att shoppa loss

I fredags var det premiär för “Premium friday” i Japan. Regeringen har uppmanat alla företag att låta sina anställda gå hem klockan tre den sista fredagen varje månad.

Bild:TT

Med det nya systemet hoppas regeringen främst på att några extra lediga timmar ska få japanerna att vallfärda till shoppingstråken, spendera pengar och därmed få fart på landets ekonomi. Men resultatet av den första “premiumfredagen” är blandat enligt The Japan Today.

Flera storbolag som Honda, dryckestillverkaren Suntory och konfektyrjätten Morinaga ställer sig positiva till “premium friday” och har anammat det nya systemet. Premiärministern Shinzo Abe och jordbruksministern Yuji Yamamoto passade på att lämna arbetsuppgifterna klockan tre under fredagen för att meditera i ett tempel i Tokyo.

Inför lanseringen av “Premium friday” har restaurang- och hotellbranschen utannonserat specialerbjudanden och rabatter för att få medborgarna att boka weekends och restaurangbesök.

Men i sociala medier beskriver arbetande japaner sitt missnöje mot det nya systemet, skriver Japan Today.

“Premium friday?? Hur ska jag kunna gå från jobbet? I slutet av månaden är det som mest att göra för mig. Den som kom på den här idén måste vara någon som inte har ett jobb”.

“Jag måste komma in och jobba på söndag istället”

"Begreppet att minska arbetstiden för att öka konsumtionen är absurt."

“Jag antar att de enda som kan ta del av det här är de regeringsanställda”.

“Hur blir det för dem som jobbar inom hotellbranschen? Jag slår vad om att de måste jobba.”

I en undersökning som affärstidningen Nikkei har gjort, visar det sig att 45% av 155 tillfrågade storbolag inte har några planer på att införa systemet. Medan 37% av bolagen säger sig ha gått med i systemet eller att de har planer på att ansluta sig.

Regeringens initiativ är också ett sätt att ta itu med de många och långa arbetstimmar som japanerna förväntas lägga ned på sitt jobb.

"Överdrivna arbetstider har blivit ett stort problem", säger Etsuko Tsugihara, vd för PR-firman Sunny Side Up till The Guardian.

“Vi tänkte att det här var ett sätt att förbättra vår egen arbetsmiljö när regeringen presenterade Premium friday. Vi tyckte vi att det var en bra idé", fortsätter Tsugihara.

Enligt SMBC Nikko Securities förväntas “Premium friday” att öka konsumtionen med drygt fem miljarder kronor per år. Samtidigt som minskad arbetstid kan ge sänkt lön och därmed istället minska konsumtionen, skriver The Guardian.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?