Annons

Tidigare hemgång ska få fler att shoppa loss

I fredags var det premiär för “Premium friday” i Japan. Regeringen har uppmanat alla företag att låta sina anställda gå hem klockan tre den sista fredagen varje månad.

Bild:TT

Med det nya systemet hoppas regeringen främst på att några extra lediga timmar ska få japanerna att vallfärda till shoppingstråken, spendera pengar och därmed få fart på landets ekonomi. Men resultatet av den första “premiumfredagen” är blandat enligt The Japan Today.

Flera storbolag som Honda, dryckestillverkaren Suntory och konfektyrjätten Morinaga ställer sig positiva till “premium friday” och har anammat det nya systemet. Premiärministern Shinzo Abe och jordbruksministern Yuji Yamamoto passade på att lämna arbetsuppgifterna klockan tre under fredagen för att meditera i ett tempel i Tokyo.

Inför lanseringen av “Premium friday” har restaurang- och hotellbranschen utannonserat specialerbjudanden och rabatter för att få medborgarna att boka weekends och restaurangbesök.

Men i sociala medier beskriver arbetande japaner sitt missnöje mot det nya systemet, skriver Japan Today.

“Premium friday?? Hur ska jag kunna gå från jobbet? I slutet av månaden är det som mest att göra för mig. Den som kom på den här idén måste vara någon som inte har ett jobb”.

“Jag måste komma in och jobba på söndag istället”

"Begreppet att minska arbetstiden för att öka konsumtionen är absurt."

“Jag antar att de enda som kan ta del av det här är de regeringsanställda”.

“Hur blir det för dem som jobbar inom hotellbranschen? Jag slår vad om att de måste jobba.”

I en undersökning som affärstidningen Nikkei har gjort, visar det sig att 45% av 155 tillfrågade storbolag inte har några planer på att införa systemet. Medan 37% av bolagen säger sig ha gått med i systemet eller att de har planer på att ansluta sig.

Regeringens initiativ är också ett sätt att ta itu med de många och långa arbetstimmar som japanerna förväntas lägga ned på sitt jobb.

"Överdrivna arbetstider har blivit ett stort problem", säger Etsuko Tsugihara, vd för PR-firman Sunny Side Up till The Guardian.

“Vi tänkte att det här var ett sätt att förbättra vår egen arbetsmiljö när regeringen presenterade Premium friday. Vi tyckte vi att det var en bra idé", fortsätter Tsugihara.

Enligt SMBC Nikko Securities förväntas “Premium friday” att öka konsumtionen med drygt fem miljarder kronor per år. Samtidigt som minskad arbetstid kan ge sänkt lön och därmed istället minska konsumtionen, skriver The Guardian.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera