1515
Annons

Tidigare friidrottsstjärnan öppnar hemmakrog

Den före detta friidrottsstjärnan Kajsa Bergqvist hoppar på den snabbt växande trenden hemmakrog. Tillsammans med sambon Josefin Holmqvist öppnar hon nu upp i sitt hem på ön Granholmen.

”Det är ett livsstilsval lika mycket som en affärsidé”, säger Kajsa Bergqvist.

Kajsa Berqvist och Josefin Holmqvist har startat middagar hemma för bokat sällskap.
Kajsa Berqvist och Josefin Holmqvist har startat middagar hemma för bokat sällskap.Foto:Joey Abrait
Kajsa köpte huset på ön för 15 år sedan och sedan dess har renoverat och lagat mat.
Kajsa köpte huset på ön för 15 år sedan och sedan dess har renoverat och lagat mat.Foto:Joey Abrait
Nu ska Kajsa och Josefin ska laga mat en gång i vecka för bokade sällskap.
Nu ska Kajsa och Josefin ska laga mat en gång i vecka för bokade sällskap.Foto:Joey Abrait

Granholmen söder om Vaxholm i Stockholms innerskärgård är inte ens en kilometer lång. Här finns femton hushåll, men de flesta bor här bara på sommaren. En som hittat hem på ön är den tidigare höjdhoppsstjärnan Kajsa Berqgvist. Bara några dagar efter VM-guldet i höjdhopp i Helsingfors 2005 köpte hon den ljusgröna sekelskiftesvillan på den lilla skärgårdsön. 

”Jag var 28 år och skulle precis fylla 29. Det var mycket som hände den veckan, jag hade aldrig varit på en visning tidigare.”

I dag arbetar Kajsa Bergqvist som bland annat föreläsare och expertkommentator för SVT. Hon är utbildad sommelier och drev tidigare ett vinimportbolag. Sambon Josefin Holmqvist har över 15 års erfarenhet inom krogbranschen och arbetar som bartender på Sturehof. Deras lägenhet i stan är utlagd till försäljning, tanken är att paret ska bosätta sig på Granholmen permanent och öppna dörrarna till hemmakrogen Qvistarna på Holmen.

”Jag har gått och klurat på att öppna hemmakrog i ganska många år, men det har aldrig känts aktuellt förrän jag och Josefin träffades. Ingen av oss kommer säga upp allt annat vi arbetar med, men vi kommer dra ner på det. Förhoppningsvis blir den här verksamheten något som växer fram”, säger Kajsa Bergqvist. 

Hemmakrog som fenomen har funnits i Sverige i åtminstone tio år, men blivit allt mer populärt under de senare åren, bland annat i egna attefallshus hemma på tomten. David Enmark, som drivit hemmakrog på Tranholmen i tio år, hämtade hem konceptet från Kuba där man också öppnar upp sina hem – en så kallad paladar. 

Kajsa Bergqvist och Josefin Holmqvists tanke var först att öppna upp i våras, men pandemin sköt på planerna. 

”Det är ett livsstilsval lika mycket som en affärsidé, ett sätt för oss att leva och jobba ihop. Tanken är att vi ska ses mer och göra det vi älskar. Det roligaste jag vet är att laga mat och det känns underbart att få jobba med det på den plats vi älskar mest. Jag kan gå i flera veckor och planera rätter”, säger Kajsa Bergqvist.

Hos Qvistarna på Holmen välkomnas gästerna med champagne på bryggan, själva middagen äger rum i den stora glasverandan i huset. Här finns det plats för drygt 12 personer som serveras en femrätters middag. Porslinet har tillhört Kajsa Bergqvists mor- och farföräldrar och har stort affektionsvärde.  

I den mån det går kommer paret att använda sig av det de själva odlar på tomten. Maten kommer bli en blandning av svenskt, franskt och italienskt. Kajsa Bergqvist och Josefin Holmqvist beskriver det som klassisk mat som ska gå hand i hand med skärgårdsmiljön. Tanken är att ta emot bokningar på onsdagar och torsdagar, och pris sker på förfrågan.

”Vi vänder oss framför allt till ledningsgrupper och företag. Det kommer ligga ganska dyrt per person, vi säljer det som ett evenemang med båtresa och hela grejen. Förhoppningsvis kan vi bygga på andra aktiviteter på tomten i framtiden”, säger Kajsa Bergqvist. 

Qvistarna på Holmen har redan haft premiär och fått in några privata bokningar.

”Jag var jättenervös första gången, det blir så intimt och nära när det är hemma. På jobbet är det lite mer ”hey baberiba”.  Men det känns bara superkul, att jobba ihop och få tillbringa mer tid här”, säger Josefin Holmqvist. 

”Första gången var det asnervöst, jag höll på att få dåndimpen. Men det blev så bra.  När man ska bli bedömd blir jag alltid nervös, även om jag blivit bättre på att hantera det”, säger Kajsa Bergqvist.

Att öppna upp och bjuda hem främlingar till Granholmen var dock inte en självklarhet. 

”Jag har alltid haft en stark integritet, varit väldigt privat och har aldrig haft en jobbande journalist över tröskeln. Jag var lite osäker på hur det skulle kännas att bjuda in främlingar på middag, men hittills har det känts oväntat bra”, säger Kajsa Bergqvist.

 

 


Konsumenterna i USA står pall – men detaljhandeln skakar

NEW YORK. Wall Streets detaljhandelsjättar skakar. Men de flesta analytiker ser inga skäl att oroa sig över amerikanernas konsumtion, trots att oron för recession stiger på börsen. 

Foto:Bebeto Matthews

Även om det syns tecken på att en del hushåll anpassar sina inköp efter den höga inflationen är styrkan i privatkonsumtionen slående, enligt Jack Kleinhenz, chefsekonom på branschorgansationen National Retail Federation, som företräder amerikanska detaljhandelnsföretag.

”Det verkligt anmärkningsvärda är att konsumenterna tar de här priserna med gott mod. Vi såg väldigt bra – överraskande bra – siffror för april och ur det perspektivet ser det ut som att konsumenterna gör så bra de kan för att hantera en del av de här kostnaderna”, säger han.

Hur länge hushållen klarar av att stå emot inflationen är avgörande för hur USA:s ekonomi utvecklas – hushållskonsumtionen står för drygt två tredjedelar av BNP. 

Och nog finns det orostecken.

I den senaste temperaturmätningen från Michiganuniversitetet föll både konsumenternas uppfattning om det rådande ekonomiska läget och deras förväntningar på hur ekonomin kommer att utvecklas framöver. Uppfattningen om den egna ekonomiska situationen i dag jämfört med för ett år sedan var den dystraste sedan 2013.

Men kopplingen mellan mätningar av hur hushållen uppfattar ekonomin och hur villiga de är att spendera har visat sig svag de senaste åren. En del experter anser att den enda riktigt viktiga indikatorn är huruvida konsumenter är oroliga för att bli av med jobbet, en fråga som knappast oroar breda lager av befolkningen när arbetslösheten ligger på 3,6 procent, och antalet lediga jobb fortsätter nå nya rekordnivåer.

Analytiker på storbanken Jefferies ser exempelvis inga skäl att oroa sig över hushållens vilja att spendera förrän det börjar synas sprickor i arbetsmarknaden.

”Överlag ser konsumtionen ut att vara på väg mot en solid tillväxt under det andra kvartalet”, skrev de i ett kundbrev i helgen.

Samtidigt ser Jack Kleinhenz skäl att vänta sig en lugnare utveckling, efter att bland annat medvind från årets skatteåterbäring och effekter från påskhandeln lett till ett särskilt högtryck i april. Vad gäller inflationen tror han att toppen nu närmar sig och att trycket kommer lätta lite även om priserna ligger kvar på höga nivåer.

”Jag tror att vi kommer att se stadig konsumtion framöver men definitivt i ett lägre tempo än vad vi sett de senaste månaderna”, säger han.

Det större problemet som synts hos flera av Wall Streets detaljhandelsjättar är i stället svagare lönsamhet, när priset på allt från arbetskraft till drivmedel stiger. Sektorn har dessutom svårare än en del andra att passa vidare prisökningarna till kunderna.

”Det är hård konkurrens inom detaljhandeln. Det råder inga tvivel om att våra företag möter ökade kostnader och att det påverkar redan tunna marginaler”, säger Jack Kleinhenz. 

En del av förra veckans tunga detaljhandelsrapporter vittnade om tillfällig överbemanning i början av året när den senaste virusvågen avtog snabbare än beräknat.

Men det större problemet med att rekrytera tillräckligt mycket arbetskraft kvartår enligt Jack Kleinhenz.

”Det är verkligen en stor utmaning just nu, vi försöker lista ut hur vi kan ha så många lediga och jobb och ingen som vill ta dem”, säger han.

Han ser också tecken på att den uppdämda efterfrågan som skapats under pandemin fortfarande inte har avtagit helt och fortsätter att slå i ett utbud som inte klarar av att hänga med.

Så länge amerikanernas köpmönster fortsätter att skifta från varor till tjänster lär osäkerheten bestå och göra det tufft för detaljhandeln att anpassa sig till den nya verkligheten.

”Jag vet inte hur det nya normaltillståndet kommer att se ut”, säger Jack Kleinhenz.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?