Annons

Tidigare friidrottsstjärnan öppnar hemmakrog

Den före detta friidrottsstjärnan Kajsa Bergqvist hoppar på den snabbt växande trenden hemmakrog. Tillsammans med sambon Josefin Holmqvist öppnar hon nu upp i sitt hem på ön Granholmen.

”Det är ett livsstilsval lika mycket som en affärsidé”, säger Kajsa Bergqvist.

Kajsa Berqvist och Josefin Holmqvist har startat middagar hemma för bokat sällskap.
Kajsa Berqvist och Josefin Holmqvist har startat middagar hemma för bokat sällskap.Foto:Joey Abrait
Kajsa köpte huset på ön för 15 år sedan och sedan dess har renoverat och lagat mat.
Kajsa köpte huset på ön för 15 år sedan och sedan dess har renoverat och lagat mat.Foto:Joey Abrait
Nu ska Kajsa och Josefin ska laga mat en gång i vecka för bokade sällskap.
Nu ska Kajsa och Josefin ska laga mat en gång i vecka för bokade sällskap.Foto:Joey Abrait

Granholmen söder om Vaxholm i Stockholms innerskärgård är inte ens en kilometer lång. Här finns femton hushåll, men de flesta bor här bara på sommaren. En som hittat hem på ön är den tidigare höjdhoppsstjärnan Kajsa Berqgvist. Bara några dagar efter VM-guldet i höjdhopp i Helsingfors 2005 köpte hon den ljusgröna sekelskiftesvillan på den lilla skärgårdsön. 

”Jag var 28 år och skulle precis fylla 29. Det var mycket som hände den veckan, jag hade aldrig varit på en visning tidigare.”

I dag arbetar Kajsa Bergqvist som bland annat föreläsare och expertkommentator för SVT. Hon är utbildad sommelier och drev tidigare ett vinimportbolag. Sambon Josefin Holmqvist har över 15 års erfarenhet inom krogbranschen och arbetar som bartender på Sturehof. Deras lägenhet i stan är utlagd till försäljning, tanken är att paret ska bosätta sig på Granholmen permanent och öppna dörrarna till hemmakrogen Qvistarna på Holmen.

”Jag har gått och klurat på att öppna hemmakrog i ganska många år, men det har aldrig känts aktuellt förrän jag och Josefin träffades. Ingen av oss kommer säga upp allt annat vi arbetar med, men vi kommer dra ner på det. Förhoppningsvis blir den här verksamheten något som växer fram”, säger Kajsa Bergqvist. 

Hemmakrog som fenomen har funnits i Sverige i åtminstone tio år, men blivit allt mer populärt under de senare åren, bland annat i egna attefallshus hemma på tomten. David Enmark, som drivit hemmakrog på Tranholmen i tio år, hämtade hem konceptet från Kuba där man också öppnar upp sina hem – en så kallad paladar. 

Kajsa Bergqvist och Josefin Holmqvists tanke var först att öppna upp i våras, men pandemin sköt på planerna. 

”Det är ett livsstilsval lika mycket som en affärsidé, ett sätt för oss att leva och jobba ihop. Tanken är att vi ska ses mer och göra det vi älskar. Det roligaste jag vet är att laga mat och det känns underbart att få jobba med det på den plats vi älskar mest. Jag kan gå i flera veckor och planera rätter”, säger Kajsa Bergqvist.

Hos Qvistarna på Holmen välkomnas gästerna med champagne på bryggan, själva middagen äger rum i den stora glasverandan i huset. Här finns det plats för drygt 12 personer som serveras en femrätters middag. Porslinet har tillhört Kajsa Bergqvists mor- och farföräldrar och har stort affektionsvärde.  

I den mån det går kommer paret att använda sig av det de själva odlar på tomten. Maten kommer bli en blandning av svenskt, franskt och italienskt. Kajsa Bergqvist och Josefin Holmqvist beskriver det som klassisk mat som ska gå hand i hand med skärgårdsmiljön. Tanken är att ta emot bokningar på onsdagar och torsdagar, och pris sker på förfrågan.

”Vi vänder oss framför allt till ledningsgrupper och företag. Det kommer ligga ganska dyrt per person, vi säljer det som ett evenemang med båtresa och hela grejen. Förhoppningsvis kan vi bygga på andra aktiviteter på tomten i framtiden”, säger Kajsa Bergqvist. 

Qvistarna på Holmen har redan haft premiär och fått in några privata bokningar.

”Jag var jättenervös första gången, det blir så intimt och nära när det är hemma. På jobbet är det lite mer ”hey baberiba”.  Men det känns bara superkul, att jobba ihop och få tillbringa mer tid här”, säger Josefin Holmqvist. 

”Första gången var det asnervöst, jag höll på att få dåndimpen. Men det blev så bra.  När man ska bli bedömd blir jag alltid nervös, även om jag blivit bättre på att hantera det”, säger Kajsa Bergqvist.

Att öppna upp och bjuda hem främlingar till Granholmen var dock inte en självklarhet. 

”Jag har alltid haft en stark integritet, varit väldigt privat och har aldrig haft en jobbande journalist över tröskeln. Jag var lite osäker på hur det skulle kännas att bjuda in främlingar på middag, men hittills har det känts oväntat bra”, säger Kajsa Bergqvist.

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?