Annons

Thules vd: Om fem år är vi tunga i våra nya kategorier

Thule Group har krossat börsindex sedan börsnoteringen för två år sedan. Vd:n Magnus Welander flaggar för att bolaget är bättre positionerat än någonsin tidigare inför den kommande friluftssäsongen. ”Jag är väldigt säker på att vi aldrig har haft så många bra produkter som kommer till marknaden som 2017”, säger han.

NÖJD. ”Vi har fått väldigt positivt mottagande på de stora mässorna. Men bara för det kan vi inte vara säkra på att de blir lika populära hos slutkonsumenterna som våra tidigare innovationer, men vi är optimistiska”, säger Thules vd Magnus Welander.
NÖJD. ”Vi har fått väldigt positivt mottagande på de stora mässorna. Men bara för det kan vi inte vara säkra på att de blir lika populära hos slutkonsumenterna som våra tidigare innovationer, men vi är optimistiska”, säger Thules vd Magnus Welander.Bild:Oskar Omne

Sedan börsnoteringen i november 2014 har Thules aktie stigit med över 90 procent medan Stockholmsbörsen har stigit med 13 procent. Efter kursrusningen har Thule nu ett börsvärde på nära 14 miljarder kronor och flyttas nästa år från Stockholmsbörsen lista för medelstora bolag till storbolagslistan.

2016 har varit ett nytt starkt år för Thule, och det mesta tyder på att bolaget i år igen överträffar både sitt finansiella mål för organisk tillväxt och rörelsemarginal. En svag friluftsbransch i USA har med råge kompenserats av en stark efterfrågan i Europa där Thules organiska försäljning har ökat med över 10 procent.

Thule lanserade många nya produkter 2016 och inför säsongen 2017 uttrycker Magnus Welander ännu mer tillförsikt.

”Jag är väldigt säker på att vi aldrig har haft så många bra nya produkter som kommer till marknaden. Det är en bred portfölj inom både klassiska och nya kategorier. Vi har fått väldigt positivt mottagande av återförsäljarna på de stora mässorna i Tyskland i höst. Men bara för det kan vi inte vara säkra på att de blir lika populära hos slutkonsumenterna som våra tidigare innovationer, men vi är optimistiska”, säger Magnus Welander.

Samtidigt framhåller han att det blir tufft att upprepa en organisk tillväxt på över 10 procent i Europa under 2017.

”I Europa var 2016 ett mycket bra år. Vi gick bättre än marknaden eftersom vi lanserade bra produkter och klarade av att möta efterfrågan som var över förväntan. Har man bra momentum brukar det fortsätta men att tillväxten blir lika hög ska man inte förvänta sig, vårt mål är fortsatt att växa mer än 5 procent.”

I Nordamerika bedömer han att marknadsläget blir bättre 2017 efter att friluftsbranschen haft ett mycket utmanande 2016. Orsaken var konkurser av två större sportbutikskedjor och att den allmänna oro som konkurserna inneburit för branschen har lett till att andra butikskedjor fått en mer försiktig syn på marknaden.

”Nästa år blir bättre än det senaste men inte fantastiskt. Min bedömning är att det går från tufft till mer normalt.”

Han har varit vd för Thule sedan 2010 och arbetat i bolaget sedan 2007. Under hans vd-tid har bolaget förändras i grunden. Inför börsnoteringen såldes den stora dragkroks- och släpvagnsverksamheten och fokuseringen på sport- och fritidssektorn blev ännu tydligare.

Sport & Cargo Carriers, med framför allt cykelhållare, men även takboxar, är alltjämt Thules största produktkategori men en viktig del av Thules strategi är breddningen till nya kategorier som barnvagnar, barncykelstolar och vandringsryggsäckar.

”Världsmarknaden för de nya kategorierna är mycket större än för vår huvudkategori. Om fem år ska vi vara tunga i de nya kategorierna och då är det väldigt logiskt att lansera ytterligare kategorier för vår fortsatta resa.”

I ett större perspektiv beskriver han att Thule nu har avklarat ”försäsongen”.

”Vi har jobbat enormt hårt med att sälja av delar av bolaget, med börsnoteringen, med satsningen på produktutvecklingen och med kulturen. Det är först i år som jag har börjat få ’mmm-känslan’ när jag ser lite Thule-väskor på flygplatsen eller att jag allt oftare ser våra joggingvagnar på stan.”

Något som tydliggör att Thule är i bra form efter försäsongen är att bolaget i våras höjde sitt underliggande rörelsemarginalmål från 15 till 17 procent, ett mål som bolaget slår redan i år.

”Vi har hela tiden internt jobbat efter mer ambitiösa mål än dem vi har kommunicerat. För att få ett förtroende för bolaget och för att vi tidigare har varit riskkapitalägt har vi kommunicerat mål som varit hyfsat nära där vi befann oss.”

Nu öppnar han för finansiella mål som är mer långsiktiga.

”Nu har vi landat väl på börsen och det är läge att tala om vad vi ser med Thule på lång sikt. Vi har funnits i 75 år, jag har själv varit i bolaget i 10 år. Vi kommer inte att börja bli kvartalshungriga, det vore det sämsta som kunde hända. Man kan inte driva bolag per kvartal utan det måste vara långsiktigt.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Volkswagen TransportbilarAnnons

Volkswagen Transportbilar lanserar ett ännu smartare fleet management-system

För varje sekund som en yrkesbil står still förlorar företaget pengar. Med hjälp av Volkswagens nya fleet management-system kan onödiga stopp elimineras samtidigt som verkstadsbesöken förenklas och går ännu snabbare. Systemet är designat för att ge Volkswagen Transportbilars kunder alla viktiga biladministrationsapplikationer samlade på ett ställe och därigenom öka kundernas effektivitet.

– Med Fleet Connect får ni full översikt på era bilars välmående, möjligheten att automatiskt skicka data till utvald verkstad för minskat stillestånd och väldigt mycket mer, säger Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen.

Volkswagen är marknadsledare på transportbilar i Sverige och märket har insett att för att fortsätta behålla denna position behöver man inte länge bara erbjuda de bästa bilarna. Enligt Johan Harvey, Business Development Manager på Volkswagen, är det i dag minst lika viktigt att kunna erbjuda digitala tjänster som underlättar kundernas vardag och ger dem både ekonomiska och konkurrensmässiga fördelar i ett bredare perspektiv.

– Med Fleet Connect tar vi nästa steg med ett fullt digitalt och uppkopplat interface, där en av de största fördelarna är bilens möjlighet att kommunicera fördjupad felkodsdata från bilen till både förare, biladministratör och verkstad, menar Johan Harvey.

– Historiskt sett är det först när en bil tvingas in på service som eventuella felkoder kan undersökas. Genom vår hårdvara kan verkstaden istället rådgöra med kunden så att de slipper åka in till verkstaden för att kolla på ett eventuellt ickeproblem. Samtidigt kan de även i förebyggande syfte kontakta föraren när de får indikationer på att ett problem börjar uppstå. Genom att lösa problemet i god tid sparar föraren både tid och dyra kostnader, förklarar han.

Minskar onödigt arbete

Det är ofta svårt att beskriva problem över telefon och det går åt mycket onödig tid om bilen måste tas in på verkstad för att undersökas.

– Genom Fleet Connect slipper man onödiga kostnader och tid som går till spillo för båda parter. Verkstäderna tar med det sagt inte in alla bilar, utan bara rätt bilar när de faktiskt måste in. I Danmark har man jobbat med liknande system i flera år, och har lyckats reducera antalet onödiga uppgifter med hela 50 procent. Nu tar Volkswagen taktpinnen på svensk mark.

– Nu kan kunden fokusera på annat än bilens driftsäkerhet. Det är en självklar uppsida, fortsätter Johan Harvey.

Många funktioner – liten kostnad

Verktygets användningsområde sträcker sig dock långt bortom enbart minskade verkstadsbesök. Genom Fleet Connect kan företagets fordonsansvarige se samtliga fordons felkoder, prata direkt med verkstäder och ställa frågor. Dessutom finns möjligheten att se olika körmönster och körbeteenden, samtidigt som man alltid vet var bilen befinner sig just nu.

– Det är väldigt enkelt att se och jämföra till exempel bensinförbrukning och tomgångskörning olika förare emellan, och vidta åtgärder därefter. Det är en direkt vinst ur ett hållbarhetsperspektiv, och hållbara vinster finns det ju många av i verktyget: minskad mängd onödiga arbeten, inga onödiga körningar, förbättrat körmönster och full koll på förbrukningen.

Självklart erbjuder Fleet Connect också ett fullgott körjournalsystem. Men enligt Johan Harvey är det verkstadskopplingen som gör att Volkswagen Transportbilars system skiljer sig mot alla andra fleet management-system på marknaden. Körjournalen, fleet managementsystemet och verkstadskopplingen sker i ett.

– I alla nya Volkswagen Transportbilar får man kostnadsfritt verkstadskopplingen och körjournalen via en app på sin smartphone. Man kan även integrera andra bilmärken i systemet genom att installera en hårdvara i dessa bilar. Man kan också köpa till ett system som kan hantera en fordonsflotta med fler bilar. För bara 79 kronor per bil och månad har då den bilansvarige på företaget en överskådlig bild över hela företagets bilpark.

– Det är en kostnad som snabbt betalar sig själv när rutter optimeras, ökad ”uptime” av fordonsflottan och mindre drivmedel används. I slutändan vinner alla på det, avslutar Johan Harvey.

Läs mer om Volkswagen och Fleet Connect här 

Mer från Volkswagen Transportbilar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volkswagen Transportbilar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?