Annons

TF Bank skrotar sin vinstprognos

Nischbanken TF Bank skrotar sin vinstprognos för 2020 som en följd av coronakrisen.

TF Bank TFBANK 0% Dagens utveckling s styrelse beslutade på söndagen att göra en extra kreditförlustreservering på 30 miljoner kronor för de kommande tolv månaderna. Banken förklarar beskedet med de nya redovisningsreglerna i IFRS 9 som säger att nischbanken ska göra en prognos över förväntade kreditförluster. 

”Vi ser ingenting i våra böcker i dag av någon covid-19 effekt. Det gäller för alla våra länder”, understryker Mikael Meomuttel , finanschef och ir-ansvarig.

I stället har banken försökt bedöma vad det försämrade makroekonomiska läget och de samtidigt stora aviserade stimulanspaketen kommer få för effekt på bankens kreditförluster. Analysen mynnar ut i att TF Bank ökar reserveringarna för kreditförluster med 30 miljoner kronor, en ökning med 30 procent. 

”Det är den bästa bedömningen vi kan göra i dag av vilken effekt covid-19 kommer ha på våra kreditförluster”, säger Mikael Meomuttel. 

”Det vore helt fel av en bank att i dag säga att den inte kommer se högre kreditförluster de närmaste tolv månaderna”, fortsätter han.

Samtidigt överger banken det finansiella målet om en vinst per aktie på minst 14,50 kronor för helåret 2020. Nya mål ska fastställas när den makroekonomiska framtiden har klarnat, förklarar banken.

Tidigare har banken redan dragit tillbaka sitt utdelningsförslag om 0,5 kronor per aktie. 

TF Bank bedriver in- och utlåningsverksamhet mot privatpersoner i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Polen och Tyskland.

 

 

 

 


Innehåll från Michelin NordicAnnons

Expertrådet: Välj rätt däck från början och minska klimatavtrycket

Anders Lindgren är Michelins produktexpert för lastbilsdäck och hjälper åkerier att både maxa utväxlingen av sina däck och minska sin miljöpåverkan.
Anders Lindgren är Michelins produktexpert för lastbilsdäck och hjälper åkerier att både maxa utväxlingen av sina däck och minska sin miljöpåverkan.

Slitna däck behöver inte alls innebära något negativt, snarare tvärtom. Detta menar Michelin som förser åkerier världen över med hållbara däck – i ordets dubbla bemärkelse. ”Det vore oansvarigt att inte göra skillnad när tekniken finns på plats”, säger Anders Lindgren, Michelins produktexpert för lastbilsdäck

Med lättrullande däck reduceras bränsleförbrukningen, vilket i sin tur innebär lägre energiförbrukning och koldioxidutsläpp. Michelin har under många år arbetat med hållbara mobilitetslösningar, och vill hjälpa sina kunder att optimera sin däckanvändning. 

– Vi ser det som att vi säljer en tjänst till våra kunder snarare än en produkt. Våra däck bidrar i förlängningen till att kunderna kan utföra sitt arbete på ett bra sätt och tjäna pengar, och här kan vi hjälpa till att maxa lönsamheten och samtidigt minska miljöpåverkan, säger Anders Lindgren, Michelins produktexpert för lastbilsdäck. 

Michelin är det däckföretag i världen som lägger mest pengar på forskning och utveckling. Stort fokus ligger på att öka användningen av hållbara material i tillverkningen, men även att hitta metoder för att förlänga däckets livslängd. Michelins däck bygger på en stomme som kan återanvändas och rulla i en miljon kilometer. Däcken tillverkas i 3D-printade formar där däcken mönstergjuts, vilket resulterar i mönster som återskapar sig själv vid användning så att så mycket som möjligt av egenskaperna bibehålls när däcket slits.

”Oansvarigt att inte göra skillnad”

– Vi jobbar också aktivt med kompletterande mönsterskärning och regummering för att ytterligare förlänga däckens livslängd. Detta innebär att våra kunder kan köpa färre däck, vilket leder till en stor kostnadsbesparing men även en vinst för miljön. Vi vill hellre vara en del av lösningen än en del av problemet, och vi tycker att det skulle vara oansvarigt att inte göra skillnad när tekniken finns på plats, säger Anders Lindgren.

I dag väljer många att byta ut sina däck långt innan mönsterdjupet är nere vid den lagliga gränsen med hänsyn till säkerhetsaspekten. Men faktum är att slitna däck inte alls behöver innebära en försämring i väggrepp om de håller en god kvalitet, samtidigt som slitna däck rullar lättare och därmed minskar bränsleförbrukningen. 

Så maxar du utväxlingen på däcket

Michelin skiljer sig kanske från traditionella däcktillverkare genom att uppmana sina kunder att köpa färre däck, men det här är en naturlig del i Anders Lindgrens och hans kollegors arbete. Michelin ger också rådgivning kring vilka däck som passar bäst för specifika verksamheter. Tillsammans med kunden tar Michelins experter fram en skräddarsydd däckpolicy som ska leda till besparingar när det gäller ekonomi, klimatpåverkan och använda naturresurser.

– Steg nummer ett för att maxa utväxlingen av däcket är att välja rätt däck. Steg nummer två är att använda det på rätt sätt. Det handlar mycket om skötsel under hela däckets livslängd, och här kan vi bidra med expertråd. Vi räknar också ut hur mycket åkeriet minskat sitt koldioxidutsläpp genom att köpa färre däck och minska bränsleförbrukningen, och detta underlag kan visas upp för transportköparna, säger Christina Mannheimer, marknadschef för lastbil och fortsätter: 

– På det här sättet blir vi en viktig länk i våra kunders hållbarhetsarbete, och tillsammans bidrar vi till minskad klimatpåverkan. Vi är en stor aktör som verkar i en bransch som lämnar ett stort klimatavtryck, och därför vill vi göra allt vi kan.

Fakta om Michelin

Michelin är världsledande inom däcksektorn. Företaget utformar, tillverkar och distribuerar däck som passar kundernas behov. Med ett starkt hållbarhetsfokus som tar avstamp i de fyra R:en: Reduce, Reuse, Recycle och Renew, har Michelin åtagit sig att utveckla den cirkulära ekonomin i varje steg av däckets livscykel.

Är du nyfiken på hur du kan minska din miljöpåverkan genom att välja rätt däck? Läs mer här. 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?