1515

Tesommeliern tar sikte på finkrogarna

LÄRBRO. Finska Guide Michelin-restauranger står redan i kö för att få in hennes specialimporterade teer på menyn. Nu ställer Petra Ahlman, en av fåtalet tesommelierer i Norden, in siktet på de svenska finkrogarna.

Petra Ahlman är Finlands första tesommelier.
Petra Ahlman är Finlands första tesommelier.Foto:Henrik Lenngren
Foto:Henrik Lenngren
Foto:Henrik Lenngren
Foto:Henrik Lenngren

Bakom kassan till Törst, kaféet på Bergmancenter på Fårö som är döpt efter en av Ingmar Bergmans draman, får Petra Ahlman ibland hejda sina impulser.

”Kunder kan komma fram och fråga om vi har Earl Grey eller teer som är dekorerade med jordgubbsskivor, rosor och som smakar champagne. Då tänker jag på alla artificiella aromer som sådana teer har och biter mig i läppen. Samtidigt inser jag dagligen att det krävs ett språkrör för att utbilda svenskar i vad kvalitet faktiskt är.”

Via sitt företag The Seventh Cup direktimporterar Petra Ahlman teer från småskaliga producenter i Malawi och Indien. Normalt handlas teer på prispressande auktioner där säljaren inte har något att säga om det slutgiltiga priset.

”Te har cirka åtta mellanhänder innan det når konsumenten och då vill alla ha sin del av kakan. Jag handlar mina teer direkt från odlarna så att de själva kan sätta priset. Jag skulle aldrig köpa teer om jag inte visste vem odlaren var och hur de gör saker. Bland annat är miljön känslig i en storskalig teproduktion eftersom det används så mycket besprutningsmedel”, säger hon.

Petra Ahlman tycker själv att hon har hittat en egen nisch på marknaden. 

”Det finns ett antal teförsäljare i Europa som säljer med bra kvalitet, men ingen har både kvalitet och helhetlig hållbarhet som prio. Alla kompromissar i urval genom att erbjuda något som går hem hos kunderna, det vill säga lite sämre kvalitet smaksatt te. Jag vägrar att göra det eftersom jag vet att det är vad kunderna skulle välja, och då har jag ingen möjlighet att upplysa om det andra bättre alternativet.”

Företagare blev Helsingfors-födda baristan Petra Ahlman 2016, samma år som hon utbildade sig som Finlands första tesommelier någonsin. Ambitionen var tydlig – att ändra sättet hur människor ser på te.

”Ingen ifrågasätter ursprung, bristen på transparens samt det låga priset. Även om det dricks oerhört mycket te i världen är allmänkunskapen otroligt låg. Det är ett svart hål och jag vill visa den underbara oupptäckta världen av kvalitetste som är hållbart på riktigt, inte bara certifierad.”

Redan under sitt första år som entreprenör fick hon med sig flera av Finlands Michelin-restauranger, däribland Demo, Grön och Nolla, som kunder. 

”Det var förstås häftigt att få restaurangerna på mitt cv, men framför allt hjälper de mig att sprida ordet. Folk som är pålästa om vin och kvalitetskaffe förstår nästan genast vad jag pratar om, även om de inte visste att samma sak gäller te”, säger Petra Ahlman.

2018 flyttade hon tillsammans med sin make Carl till Lärbro på Gotland. Sedan dess har hon, som en av ett fåtal tesommelierer i Sverige, försökt utbilda även svenskar i teets konst.

”Det går att jämföra kvalitetsteer och vinvärlden där man också fokuserar på att druvorna kommer från en gård eftersom det är en unik terroir. Med expertis förhöjer man de smaker som sakta utvecklas i optimala förhållanden.”

Teerna säljer hon främst via sin egen webbshop, i kaféet på Fårö och på utvalda restauranger och kaféer runt om i Norden.

”Jag har ingen vision att jag ska ta si och så mycket marknadsandelar. Jag är nöjd om jag kan försörja mig själv, men framför allt promota bra kvalitet.”

Satsar du på att etablera dig även på svenska Guide Michelin-restauranger?

”Jag blev mamma för snart två år sedan och har sedan flytten hit fått prioritera att överhuvudtaget få rinnande vatten i huset vi renoverat. Först nu börjar jag hitta den energi som krävs för att närma mig taktiska partners. Finare restauranger är en del i det.”

Med diagnosen HSP, högkänslighet, har te för Petra Ahlman blivit en viktig nyckel för att hantera vardagen.

”När man är så sensitiv som jag är det svårt att filtrera intryck. Förr kunde all kraft rinna ur min kropp när jag befann mig i folksamlingar. All stress och alla armbågar hit och dit gjorde mig nedstämd. Teet gjorde att jag hittade en utväg, en flykt bort.”

Petra Ahlman minns en specifik kopp på en flygplats i Helsingfors 2012.

”Det var som om jag plötsligt kunde nollställa alla intryck. L-teaninet i teet var lugnande och skapade fokus. Plötsligt slog inte hjärtat dubbelslag och svetten från händerna försvann trots att jag satt mitt i en folkmassa. Det blev min räddning.”

Men även om teet förändrat hennes liv är missionen för god kvalitet vad hon brinner för. Petra Ahlman är glad över att det nu har bildats en organisation, European Speciality Tea Association (ESTA), som driver utvecklingen framåt i Europa. 

”Folk måste börja våga ifrågasätta varför teer i lösviktspåsar kan vara så billigt. Det krävs en attitydförändring för att få konsumenterna att inse att te inte bara är en stapelvara.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?