Teslas produktion i Shanghai kan starta igen efter virusstoppet

Amerikanska Tesla och andra företag i Shanghai-området ska som planerat kunna återstarta sin produktion efter ett påtvingat virusstopp. Men Apple-leverantören Foxconn rapporteras få nobben i södra Kina.

Arbetare utanför Teslas fabrik i Shanghai.
Arbetare utanför Teslas fabrik i Shanghai.Foto:Qilai Shen/TT

Klartecknet i Shanghai är en av de första signalerna från myndigheter i Kina om huruvida de restriktioner som införts efter coronavirusutbrottet kan börja avvecklas eller inte.

Tao Lin från Teslas företagsledning har tidigare i veckan sagt att verksamheten på ”gigafabrik 3” (GF3), där elbilsbolaget tillverkar i första hand Model 3, ska komma i gång igen på måndag. Och det bekräftas alltså nu från myndighetshåll.

I skenet av de praktiska svårigheter som viktiga tillverkningsindustrier – däribland Tesla – haft med att återuppta produktionen, så kommer vi att koordinera alla ansträngningar för att hjälpa dem att få i gång tillverkningen, säger Xu Wei, talesperson för stadens styre.

GF3 är den första fabrik som ett utländskt bilföretag fått uppföra på egen hand i Kina, alltså utan att tvingas till samriskprojekt med kinesiska delägare. Leveranserna därifrån inleddes så sent som i januari – just när coronaviruset började spridas.

Signalerna från Shanghai gäller dock just bara det storstadsområdet. På andra håll i Kina, och i synnerhet den hårdast virusdrabbade provinsen Hubei, är det blandade signaler till näringslivet.

Foxconn, som bland annat tillverkar Apples Iphone, har liksom många andra företag också planerat att återuppta produktionen på måndag, efter en förlängd nyårsledighet i Kina. Men efter inspektioner i Shenzhen-området sade hälsoinspektörer att de berörda fabrikerna i södra Kina har ”hög risk för coronavirus”, och att de därför inte bör omfattas av tillverkningsstarten, rapporterar affärstidningen Nikkei.

Samtidigt går Kinas transportdepartement ut med att väg- och vattenanläggningsarbetet ska börja återupptas runtom i landet. Detta inleds omedelbart och senast den 20 februari ska allt vara i gång igen, förutom i Hubei och vissa andra extra drabbade områden, heter det.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Qnova SystemsAnnons

Så skapar du ordning bland digitalt signerade avtal

”Med e-signering har företagen endast effektiviserat processen till viss del”, säger Martin Hjelte på QNOVA.
”Med e-signering har företagen endast effektiviserat processen till viss del”, säger Martin Hjelte på QNOVA.

Digital signering har exploderat i popularitet bland svenska företag. Papper, pärmar och säkerhetsrum har spelat ut sin rätt. Men för att verkligen landa i den effektivisering som förväntas gäller det att ha koll på vad som händer med avtal och dokument efter själva signeringen. 

Under coronapandemin har många företag gjort en digital utveckling som förväntades ta år på bara några månader. Hanteringen av avtal är inget undantag. Allt fler företag väljer att lämna föråldrade processer där anställnings-, kund- och leverantörsavtal signeras på papper för att istället sköta detta digitalt. Få har dock koll på vad som händer efter den digitala signeringen.

Detta menar QNOVA som sedan 2003 utvecklat och levererat smarta tjänster som digitaliserar företags avtal, bolagsdokument och arbetsflöden. För att möta utvecklingen med digital signering har företaget tagit fram tjänsten eAvtal där du som företagare kan skapa avtal online och samtidigt få tillgång till en digital signeringslösning genom den tillhörande tjänsten eSignering. 

– Digital signering är väldigt utbrett i dag. Vi ser dock att en del av de företag som hakat på trenden inte har en struktur för hur dokumenten ska hanteras efter signeringen, och då har man ju bara effektiviserat processen till viss del, säger Martin Hjelte, sälj- och marknadsansvarig på QNOVA. 

Ordning och reda bland avtalen

Signerade avtal måste struktureras upp, annars fyller inte den oorganiserade mappservern någon större funktion än den fysiska pärmen på kontoret menar Martin Hjelte.

– Med en tjänst som eAvtal skapas en ökad kontroll över avtalen då de sparas i systemet där alla berörda kan komma åt rätt dokument var man än befinner sig. För en företagsledare ger eAvtal en värdefull överblick. Systemet håller koll på uppsägningstider, omförhandling och andra viktiga datum för att säkerställa att ingenting faller mellan stolarna, säger han och fortsätter: 

– Vi har hjälpt många företag att undvika onödig administration. Tydliga strukturer skapar en kultur av ordning och reda vilket alla företag och ledare efterfrågar.

Smidig implementation 

För att skapa en sömnlös arbetsprocess löser QNOVA integrationer mot andra affärssystem, till exempel Fortnox.

 Tjänsten finns som en standardmodul men kan även anpassas efter varje enskild kund. På så sätt kan branschspecifika avtal hanteras och följas upp i samma system som övriga avtal. Implementationen av eAvtal sker i nära samarbete mellan QNOVA och kunden, där en projektledare säkerställer att alla bitar är på plats innan systemet börjar användas skarpt i verksamheten.

– Med en färdig struktur för hur samtliga användare kommer jobba i systemet blir det en enkel implementering och en tydlighet kring vad som händer med avtal efter de har blivit eSignerade. Det förenklar även arbetet vid revision och ökar värdet på bolaget vid en framtida försäljning. Att komma bort helt från pappershantering innebär också en stor miljöbesparing. Det finns egentligen bara fördelar med att samla hela avtalscykeln i samma system, konstaterar Martin Hjelte.

Vill du skapa ordning och reda bland dina avtal? Få en personlig genomgång av eAvtal här.

Fakta om QNOVA

QNOVA digitaliserar företagens avtal, bolagsdokument och arbetsflöden för att spara pengar och skapa en mer modern arbetsmiljö. Förutom eAvtal och eSignering har QNOVA även tjänsterna eDokument som samlar kvalitetsdokument i en digital databas, eProcess som skapar digitala arbetsflöden, eFöretag som tillgängliggör bolagsdokument online samt eStyrelse som skapar struktur i det digitala styrelserummet.

Mer från Qnova Systems

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qnova Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?