1515
Annons

Teslaleverantören CATL kan välja USA för enorm batterifabrik

Teslaleverantören tillika elbilsbatteritillverkaren CATL överväger en rad olika nordamerikanska platser för en enorm batterifabrik värd 5 miljarder dollar. Bolaget ämnar bygga en fabrik som är kapabel att producera batterier med totalt 80 gigawattimmar enligt källor till Bloomberg News.

Fabriken kan anställa så många som 10.000 anställda och platser ses över i USA, Kanada och Mexiko. 

Enligt källorna ska chefer från CATL ha flugit till Mexiko tidigare i månaden.


Regeringen anklagas för ”kapitalförstöring” i trafikplanen

Regeringen har lovat att ”rekordsatsa” på svensk infrastruktur fram till 2033.

Men att pengarna läggs mycket mer på nybyggen än underhåll får hård kritik.

”Funktionen på befintligt system kommer att försämras över den här planperioden. Våra vägar och järnvägar kommer att bli sämre”, säger trafikforskaren Johan Nyström till Di.

Foto:Johan Nilsson/TT

Den 13 juni basunerade regeringen ut en ”rekordsatsning på Sveriges infrastruktur”.

799 miljarder kronor ska gå till att bygga nya vägar och järnvägar, samt underhålla det som redan har byggts.

”Vi gör massiva investeringar i järnväg i hela landet. Vi stärker vägnätet, inte minst i landsbygd”, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth då planen presenterades.

I en intervju med Dagens industri pratade han om de stora behoven av att sköta det som redan har byggts.

”Vägarna är slitna, det är fullt på spåren och vi har stora utmaningar som vi måste möta”, sade han.

Vad han dock inte tog upp är att anslagen till underhåll drogs ned från det Trafikverket föreslog i sitt så kallade inriktningsunderlag från 2020.

Myndigheten ansåg att 166 miljarder behövdes för att underhålla järnvägarna, och 200 miljarder för vägarna. 

Trafikverket beskriver det som en underhållsskuld på hela 70 miljarder.

”Det är deras byggkostnader för att återställa infrastruktursystemet till vad de kallar acceptabel nivå”, säger trafikforskaren Johan Nyström, affilierad vid Lunds Tekniska Högskola, till Di.

Regeringen har anslagit 163,7 respektive 162,5 miljarder, omräknat till 2021 års priser för att möjliggöra en jämförelse. Det innebär att järnvägarna får 1 procent mindre, och vägarna 19 procent mindre än Trafikverket ser som nödvändigt.

Ändå skrev regeringen att: ”De ökade resurserna till drift och underhåll av de statliga järnvägarna möjliggör att det befintliga järnvägssystemet kan rustas upp.”

En förklaring är att regeringen inte jämförde med Trafikverkets förslag, utan med föregående plan från 2018. I relation till den ökade anslaget till järnvägsunderhåll, – men sedan dess har ny infrastruktur byggts vilket innebär att pengarna ska räcka till mer. Och även jämfört med 2018 minskar pengarna till att hålla vägarna i farbart skick.

Johan Nyström, som på uppdrag av Svenskt Näringsliv skrivit en mycket kritisk rapport, anser att regeringen inte är transparent i sina beskrivningar.

”Man säger att man satsar på underhåll, vilket man med siffertrixande kan tolka som att de gör. Men samtidigt kommer befintlig infrastruktur att bli sämre. Då kan man inte gå omkring och säga att man satsar på underhåll, tycker jag”, säger han till Di.

Trafikverket har fått hård kritik från flera håll, som Riksrevisionen och forskare som Johan Nyström, för att brista i sina upphandlingar.

Om anslaget till underhåll sänks, är inte det en hälsosam press på Trafikverket att effektivisera sitt arbete?
”Det kan det absolut vara, men det är fortfarande så att Tomas Eneroth står och säger att man satsar på underhåll”, säger Johan Nyström.

Inför sin avgång skickade Trafikverkets förra generaldirektör Lena Erixon i vintras en skarp varning, och konstaterade att ”det är mest effektivt att först vårda det vi har”.

Regeringen lägger nu i stället tonvikten på att bygga nytt.

Det innebär att underhållsskulden, enligt Johan Nyströms beräkningar, när den nya infrastrukturplanen löper ut 2033 har vuxit till 137 miljarder.

”Vi kommer att få se större förseningar, större problem för godstransporter och så vidare”, säger han.

Han kallar det underfinansierade underhållet för kapitalförstöring.

”Vi låter saker och ting förfalla, och ju längre det förfaller desto dyrare blir det att återställa.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?