1515
Annons

Tesla paxar afrikanska batterimineraler

Tesla har slutit avtal om att köpa nästan all produktion i en av världens största grafitgruvor. Affären tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit när elbilsbranschen försöker säkra mineraler utan att vara beroende av Kina.

Foto:Carl-Johan Lejland

Den amerikanska biltillverkaren ska köpa 80 procent av produktionen från Balama-gruvan i Moçambique. I gruvan, som ägs av australiska Syrah, utvinns 350.000 ton rågrafit per år.

I förädlad form är grafiten en av de största ingredienserna i batterier, som numera sitter i alla möjliga apparater runt oss. Batteriet i en elbil kan innehålla runt 50 kilo grafit.

Ett osäkerhetsmoment är att Balama ligger i Kap Delgado, en provins som härjats av ett extremislamistiskt uppror.

Liksom när det gäller många andra mineraler dominerar Kina grafitmarknaden. Men grafiten, en av universums äldsta mineraler, utvinns i många länder. Fyndigheter finns även i Sverige.

Och marknaden tros vara i det närmaste omättlig. Bara Tesla är uppe i en årstakt på en miljon elbilar, och öppnar snart två stora fabriker till, samtidigt som äldre bjässar som VW och Toyota ställer om till eldrift.

”De kan aldrig få tillräckligt med batterier”, säger Simon Moores vid analysfirman Benchmark Mineral Intelligence till nyhetsbyrån AP.


Lööf: Nya regler kan ge tusentals laddstolpar

Regelverket kring att sätta upp laddstationer måste bli enklare. Samtidigt vill Centerpartiet helt slopa kostnaden för att fastigheter ska få lov att installera laddstolpar.

”Tiotusentals parkeringsplatser kan öppnas upp”, säger partiledaren Annie Lööf.

Foto:Christine Olsson

Elbilsboomen har tagit fart i Sverige. Under årets fyra första månader var över 28 procent av alla sålda bilar renodlade elbilar, enligt statistik från fordonsanalysföretaget Vroom. Det är mer än någon annan biltyp.

Samtidigt finns ett stort behov av laddstationer och på vissa håll i landet har det uppstått så kallade ”vita fläckar”. Trafikverket pekar ut minst 15 platser i främst Norrbotten, Västerbotten och Dalarna där infrastrukturen brister.

Där nås inte Trafikverkets mål om en snabbladdningsstation var tionde mil längs alla de stora vägarna i landet.

Centerpartiet lanserar nu flera förslag för att underlätta byggandet av laddningsstationer.

”Försäljningen av elbilar rusar i Sverige och då måste laddinfrastrukturen hänga med. Det måste bli enklare att ladda från Ystad till Haparanda”, säger Centerledaren Annie Lööf.

C vill anslå ytterligare 100 miljoner kronor till Trafikverket inom det så kallade etableringsstödet för att bygga bort de vita fläckarna och på så sätt uppnå täthetsmålet överallt. 

Partiet vill också helt slopa kostnaden för att få tillstånd att bygga laddstolpar vid en samfällighet. Det kan i dag kosta uppemot 100.000 kronor att få en så kallad ny förrättning av Lantmäteriet, som är ansvarig myndighet.

”Det är helt orimligt. Det är i dag både dyrt och krångligt att få tillstånd att bygga en laddpunkt vid en samfällighet. Det kan vara vid parkeringsplatser, villaområden eller sommarstugor”, säger Lööf.

Hon vill modernisera regelverket som Lantmäteriet har i sin prövning. Det finns i dag 2 400 samfälligheter med omkring 18.000 parkeringsplatser som skulle kunna öppnas upp, enligt Centerledaren.

”Vi ser nu att man kan möjliggöra tiotusentals laddstolpar genom att göra regelförenklingar.”

I nästa steg vill Lööf ändra lagstiftningen så att byggandet av laddstolpar blir enklare genom att den el-infrastruktur som laddstationer utgör ska kunna ingå i befintliga anläggningsbeslut, något det ofta inte gör i dag.

Ett anläggningsbeslut gavs när samfällighetsföreningen bildades och därmed ofta långt innan elbilsförsäljningen tog fart.

”I dag bygger den lagstiftning vi har på en verklighet som inte ens innehöll elbilar. Det behöver vi förändra.”

Centerpartiet vill också se över möjligheten att ge stöd till driften av snabbladdstationer som byggs i glesbefolkade områden. Det kan handla om en bensinmack, en matvarubutik eller en restaurang som i dag tvekar om att driva en laddstation eftersom man riskerar att inte gå runt.

”De här vita fläckarna har pekats ut som platser där det inte sker någon utbyggnad på marknadsmässiga villkor. Det här skulle stärka servicen i hela landet, inte minst på glesbygden”, säger Annie Lööf.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?