1515
Annons

Tesla och Northvolt med i europeiskt miljardprojekt kring batterier

Elbilstillverkaren Tesla, tyska BMW och svenska batteritillverkaren Northvolt hör till företagen som ingår i en miljardsatsning från EU där statsstöd om 2,9 miljarder euro ska stödja batteriprojekt som ska stärka regionens position i sektorn.

Finansieringen kommer från tolv länder; Belgien, Kroatien, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Polen, Slovakien, Spanien, Sverige samt Österrike.

EU-kommissionen förväntar sig även att initiativet, som kallas European Battery Innovation, ska ge ytterligare 9 miljarder euro i privata investeringar, alltså mer än 3 gånger så mycket som de statliga stöden.

Europas batterimarknad väntas bli värd cirka 250 miljarder euro år 2025 och ska möta efterfrågan från bilindustrin. 

Kommissionens vicepresident Maros Sefcovic menar att det paneuropeiska projektet ska hjälpa till att revolutionera batterimarknaden.

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Huvudskador vanligt bland elsparkcyklister

Många som råkat ut för olyckor med elsparkcyklar har skippat hjälmen och kört alkoholpåverkade, enligt en norsk studie. Resultatet visar även att huvudskador är vanligare bland dem som tar sig fram på elsparkcykel än på vanlig cykel.

Foto:Annika Byrde

Forskare vid Universitetssjukhuset i Oslo har tittat närmare på vilka som sökt vård på deras ortopediska akutmottagning efter olyckor med cykel och elsparkcykel, skriver Dagen Nyheter (DN). Det gällde olyckshändelser som inträffade mellan januari 2019 och december 2020.

Drygt två procent av elsparkcyklisterna i studien bar hjälm och de flesta sökte vård för huvud- och nackskador samt skador på höfter och ben. Bland cyklisterna använde omkring 60 procent cykelhjälm. I den gruppen var det vanligast med skador i armar, axlar och bröstkorg.

Ragnar Ang är vårdenhetsöverläkare på traumaenheten vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han berättar att den norska studiens resultat stämmer överens med de erfarenheter av elsparkcykelolyckor som finns i Sverige.

”Vi ser en hel del käkfrakturer och svåra ansiktsskador, skador som vi inte riktigt ser bland andra cyklister”, säger han till DN.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera