1515

Terminerna visar på fortsatt nedgång för teknikaktier i USA

Terminerna för USA-börserna låg lite blandat inför onsdagens öppning efter tisdagens breda kursnedgångar i slutet av handeln där bland annat tekniksektorn tyngde. Teknikrelaterade ser ut att komma under press även på onsdagen.

Den definitiva amerikanska BNP-siffran för fjärde kvartalet 2017 reviderades upp till 2,9 procent, från tidigare 2,5 procent. Siffran var högre än väntat men gav inte upphov till någon större reaktion på finansmarknaderna.

Strax efter klockan 15 låg terminen för Dow Jones industriindex strax över oförändrad nivå, terminen för S&P 500 var ned kring 0,2 procent och terminen för teknikorienterade Nasdaqs kompositindex hade sjunkit 0,9 procent jämfört med stängningsnivån kvällen före.

På tisdagskvällen vände USA-börserna kraftigt nedåt efter en positiv inledning. Bland sektorerna i S&P 500 föll IT kraftigt, även finans, energi och sällanköpsvaror sjönk  tungt. 

De asiatiska börserna backade på onsdagen på bred front med IT-bolag i täten i spåren av kursnedgången på Wall Street.

I Europa var det också mestadels rött på onsdagens börsskärmar.

Råoljepriserna har under dagen backat något, efter att på tisdagen ha fallit från de högsta nivåerna sedan i januari. Senare i eftermiddag kommer officiella veckosiffror över oljelager (klockan 16.30).

Facebook, som tappade nästan 5 procent på tisdagen, var aningen ned i förhandeln. Bolaget meddelade på onsdagen att det ska förenkla möjligheten för användarna att ändra sina inställningar på det sociala nätverket. Tesla fortsatte ned i förhandeln, liksom Amazon.

Japanska läkemedelsbolaget Takeda bekräftar att det överväger att kontakta brittiska Shire om ett eventuellt bud på brittiska bolaget. På Europabörserna var läkemedelsbolagen bästa sektor och även på de amerikanska marknaderna kan investerarnas intresse för aktier i sektorn ta fart på onsdagen. Shires depåbevis noterat i USA var upp nära 18 procent i förhandeln.

Bland enskilda aktier steg också den kanadensiska mobiltelefontillverkaren Blackberry efter att bolagets resultat i det fjärde kvartalet överträffade analytikernas förväntningar. Enligt Bloomberg News hamnade den justerade vinsten per aktie på 5,0 cent, jämfört med förväntade 0,6 cent för fjärde kvartalet. Även intäkterna var högre än väntat.

Den tidigare krisdrabbade mobiltelefontillverkaren spår en mer än tvåsiffrig procentuell tillväxt 2019 för företagets mjukvara och faktureringstjänster och räknar även vinst per aktie för året.  

Walgreens Boots aktie avancerade i förhandeln efter att apotekskedjan kommit med en rapport som var över analytikernas förväntan. Justerade vinsten per aktie blev 1,73 dollar, jämfört med förväntade 1, 55 dollar. Nettoförsäljningen uppgick till 33 miljarder dollar, jämfört med förväntade 32,19 miljarder dollar.     

Sportklädesföretaget Lululemon handlades också upp efter rapport.

På den fortsatta USA-agenda på onsdagen finns  kontrakterade husköp klockan 16.00.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?