1515
Annons

Tennis-vd:n om märkligaste reseminnet: ”Hit åker jag inte igen”

Veckans resenär Jamie Perry, vd för Stockholm Open berättar för Di om sina bästa och sämsta reseminnen. 

”Senast i New York blev jag förvånad över hur lite man får för svenska kronan”, säger Jamie Perry.
”Senast i New York blev jag förvånad över hur lite man får för svenska kronan”, säger Jamie Perry.

Den bästa resa jag gjort. 

”Vår roadtrip med familjen då vi åkte husbil längs Australiens väst- och ostkust - totalt ca. 500 mil.”

Hit åker jag aldrig mer.

”Hmm, svårt. Vill helst inte säga aldrig mer, men jag blev bestulen på min plånbok i Oslo för ett antal år sedan så där finns det tyvärr inte så positiva minnen!”

Mitt första resminne.

”Som 15-åring flög jag ensam från Australien till Sverige på min första utlandsresa.”

Min senaste privatresa.

”Prag. Jag fick uppleva min son spela innebandy-VM och en fantastiskt vacker stad.”

Tre saker jag alltid packar ned.

”Bose-hörlurar på planet. Träningsskor för löpning/promenader mot jetlag. Bra ryggsäck som handbagage.”

Så reser jag hållbart/klimatsmart.

”Jag försöker välja tåg i första hand vid inrikesresor, promenerar helst i städer istället för taxi och tar med mig en egen vattenflaska för att fylla på.”

Mitt märkligaste reseminne.  

”Det var när jag var i Baku, Azerbajdzjan för Eurovision Song Contest 2012. Staden är en häftig blandning av Sovjet, Europa och Mellanöstern. Det är inget vanligt resmål så jag fick en märklig känsla och insåg direkt att hit kommer jag inte igen.”

Mitt dyraste reseminne.

”Senast i New York blev jag förvånad över hur lite man får för svenska kronan.”

Min mest minnesvärda matupplevelse utomlands.

”Stora banketter i Kina. Man måste vara artig och smaka på allt men i efterhand vill man inte riktigt veta exakt vad man har stoppat i sig!”,

Något jag unnar mig som jag inte gör hemma.

”Stanna upp en stund, ta en kaffe och observera folk på gatan.”

Ett ställe jag aldrig varit på, men skulle vilja se.  

”Pyramiderna.”

Min bästa souvenir.

”Försöker oftast köpa med mig bra lokalproducerad mat från landet jag har besökt.”

 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?