ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Telias vd: Fler affärer kommer

  • Johan Dennelind, vd för Telia. Foto: Pontus Hook

Storaffären mellan AT&T och Time Warner kommer att följas av fler uppköp.

 

Det tror Telias vd Johan Dennelind.

När det amerikanska telekombolaget AT&T köper mediekoncernen Time Warner är det världens största bolagsköp i år och affären värderas till motsvarande 760 miljarder kronor.

”På kort sikt räknar AT&T hem affären genom att hitta kostnadssynergier. Genom att man tror sig kunna spara en miljard dollar per år efter tre år kan man se en logik i affären”, säger Anders Nilsson, vd för Com Hem.

Telias vd Johan Dennelind håller med om att det finns en tydlig logik i affären.

”Den är i linje med vad som kommer i olika former i takt med nya kundkrav.”

Blir det fler affärer som denna?
”Alla marknader är olika, men ja det tror jag kommer. Kanske från andra hållet också där tv-bolag är köparen.”

Han säger att affären kommer i ett skifte mellan traditionell distribution av tv via satellit och kablar till ren internetdistribution.

”I detta skifte så utmanas inte bara traditionell tv-distribution utan även hur innehållsleverantörerna agerar och hanterar den förändrade spelplanen. Här finns många möjligheter och många risker. Det kommer att vara anpassningen till de snabbt förändrande kundbehoven som styr.”

Tomas Franzén, vd för Bonnier AB, utesluter inte att det kommer affärer av den här typen även i Norden.

”Den industriella logiken är ju densamma här som där. Och partnerskap ser vi hela tiden, så det är ingen tvekan om att det finns ett värde i att föra samman infrastruktur och innehåll. I Europa såg vi ju ett exempel för några år sedan när British Telecom köpte de brittiska rättigheterna till Premier League,” säger han.

Enligt Anders Nilsson bygger affären på den långsiktiga idén att konsumenterna vill köpa sina tjänster från ett och samma bolag, att man vill ha samma leverantör av infrastruktur som av innehåll.

”Det är visionen. Och teorin är att operatörer och innehållsleverantörer redan i dag har mycket gemensamt men att det kommer att föra dem ännu närmare varandra i framtiden.”

”AT&T har brist på videoinnehåll och det får man genom att köpa Time Warner. Time Warner behöver i sin tur förändra sättet man säljer tv-reklam på. Det linjära tv-tittandet minskar och det sätter press på intjäningsförmågan. Här handlar det om att Time Warner behöver hitta nya annonslösningar”, säger Anders Nilsson.

De senaste åren har AT&T:s organiska mobiltillväxt mattats av och det innehåll som är mest eftertraktat och som kan öka den organiska tillväxten är just video.

”Det som driver konsumtion av bredband och kapacitet är video och därför är det innehållet centralt”, säger Anders Nilsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies