ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Telia pressar leverantörer att leva upp till kraven

  • ÖKAR TAKTEN. ”Vill du göra affärer med Telia så måste du leva upp till våra krav, vilket kommer att inkludera klimat och mångfald”, säger Telias vd Johan Dennelind. Foto: Evelina Carborn

Hållbara investeringar är redan en het trend. Nu vill Telia använda sina upphandlingar för att öka tempot i klimatarbetet.

Vd Johan Dennelind hoppas få med sig både nordiska storbolag och regeringar på idén.

Telia handlar varje år varor och tjänster för cirka 60 miljarder kronor. Den summan tänker telekombolaget nu investera i mer hållbara lösningar genom att ställa krav på sina underleverantörer.

”Vill du göra affärer med Telia så måste du leva upp till våra krav, vilket kommer att inkludera klimat och mångfald. Du kan vara hur bra som helst, men om du inte tar världsproblemen på allvar så kommer du inte göra affärer med oss”, säger Telias koncernchef Johan Dennelind.

Satsningen går under namnet ”Daring goals” och är en del i Telias skärpta målsättningar på miljö- och klimatområdet som lanserades tidigare i år. Tanken är att bolaget ska bli koldioxidneutralt till 2030. Dessutom ska verksamheten inte längre ge upphov till något avfall.

För att nå målen räcker det inte med att ställa om internt på Telia, utan det inkluderar hela kedjan av underleverantörer.

”Vi kommer att lägga till koldioxidutsläpp som urvalskriterium för våra leverantörer i slutet av det här året. Till år 2030 måste de ha nått samma mål som oss, men redan 2022 vill vi se en plan för hur de ska ta sig dit”, säger Telias hållbarhetsdirektör Anne Larilahti och lägger till att det krävs investeringar i ny teknik för att nå målen.

Ännu större potential finns sedan frågan också lyfts i den grupp av koncernchefer för 14 nordiska storbolag som bildat nätverket ”The Nordic CEOs for a Sustainable Future”. Förutom Telia ingår bland andra Telenor, Nokia, Vestas, Storebrand, Swedbank, Islandsbanki och SAS.

”Bara i den här gruppen har vi en omsättning på drygt hundra miljarder euro, anställer över 290.000 personer globalt och är verksamma i 119 länder. Så vi har en unik förmåga från den här regionen att trycka på”, säger Johan Dennelind.

Det skiljer dock i ambitionsnivå mellan bolagen i vd-nätverket. SAS har till exempel inga planer på att bli koldioxidneutrala.

”SAS övergripande mål är att reducera utsläppen med 25 procent till 2030. Vi arbetar med att integrera målen i våra affärsstrategier och att stärka samarbetet i gruppen”, kommenterar Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.

Samarbetet handlar bland annat om gemensamma initiativ som sänker koldioxidutsläppen och att årligen rapportera hur det går för bolagen i vd-gruppen. Tanken är också att skapa mer enhetliga krav, för att underlätta för underleverantörer.

”Telia har gått längre, framför allt när det gäller klimatet. Det kommer att vara olika från bolag till bolag, men vi har en stark grupp med gemensam syn på vad som krävs. Beslutskraften och viljan är på samma nivå”, säger Johan Dennelind.

Han uppger att bolagen som ingår i ”The Nordic CEOs for a Sustainable Future” handlar varor och tjänster för 50–70 miljarder euro årligen.

”Vi har makt att göra skillnad, om vi ställer krav på leverantörerna. Vi är i tidigt skede, men har rullat igång och kommer att trappa upp arbetet.”

Nästa steg är att även sätta press på de nordiska regeringarna för att få dem att agera på liknande sätt när det kommer till offentliga upphandlingar.

”De är långt framme i ambition och vilja, men kan också börja ställa krav på sina leverantörer”, säger Johan Dennelind, som i veckan mötte de nordiska statsministrarna som representant för vd-nätverket.

Innebär det att ni önskar er fler regleringar?
”Incitament är bättre i det här läget och att säga ’för att göra affärer med oss måste ni göra följande’. Sedan får man reglera när det inte fungerar.”

Kan vd-initiativet på klimatområdet bli en konkurrensfördel för nordiska bolag?
”Vi vill egentligen inte konkurrera med detta, utan det är något vi vill att alla ska göra för att hamna på samma nivå. Det vore idealiskt för samhället.”

Att både han själv och hållbarhetschefen Anne Larilahti är på väg att sluta på Telia påverkar inte arbetet, enligt Johan Dennelind.

”Som tur är har vi en styrelse och ledning som till hundra procent står bakom detta. Styrelsen har gjort ett uttalande om att hållbart företagande är lönsamt företagande och godkänt strategin där detta är en central komponent. Det är svårt att ändra på bara för att en person slutar.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer