1515

Telia lånar till grön omställning: ”Digitala lösningar spelar en nyckelroll”

För att nå hållbarhetsmål om minskade utsläpps- och avfallsmängder har Telia släppt sin första gröna obligation. De fem miljarder kronor som lånats upp ska bland annat gå till energieffektiviseringar och gröna digitala lösningar.

Genom att ge ut en grön obligation på fem miljarder kronor ska Telia öka takten inom digitalisering och energieffektivisering för att sänka sitt klimatavtryck.
Genom att ge ut en grön obligation på fem miljarder kronor ska Telia öka takten inom digitalisering och energieffektivisering för att sänka sitt klimatavtryck.Foto:Pressbild

Till år 2030 ska Telias verksamhet vara koldioxidneutral och inte längre ge upphov till något avfall. Förra året beslutade sig bolaget för använda upphandlingar som ett av flera verktyg för att nå de skärpta målen på miljö- och klimatområdet.

Telia köper varje år varor och tjänster för 60 miljarder kronor. Genom att ställa krav på underleverantörerna ska de som inte klarar kraven på sikt inte längre få leverera till bolaget.

”Vi har haft hållbarhet i fokus inom finansfunktionen ända sedan 2018. Den gröna obligationen är ett konkret resultat. Vi ser också på hur vi kan tänka hållbarhet kring de leverantörer vi har, det vill säga bankerna och hur vi kan påverka dem”, säger Agneta Wallmark, treasury-chef på Telia Company TELIA +0,05% Dagens utveckling .

Agneta Wallmark, treasury-chef på Telia Company
Agneta Wallmark, treasury-chef på Telia CompanyFoto:Pressbild

Arbetet resulterade i att Telia förra månaden gav ut sin första gröna obligation. Bolaget lånar genom den fem miljarder kronor för att skynda på sin klimatomställning.

”Vi kommer att jobba mycket med vår egen miljöpåverkan, framför allt inom energianvändning, men även med leverantörsledet och med erbjudandet till kunderna. Digitala lösningar spelar en nyckelroll för att begränsa uppvärmningen till max 1,5 grader”, säger Telias hållbarhetschef Sara Nordbrand.

Bland de investeringar som Telia ska genomföra med pengarna från den gröna obligationen finns att ersätta koppar med fiber, som enligt bolagets beräkningar i Sverige visat sig vara 17 gånger mer energieffektivt.

Dessutom skyndar det på digitaliseringen av samhället i stort, vilket innebär möjliga energieffektiviseringar även i nästa led när användarna kan använda uppkopplade saker som skickar information eller ersätta fysiska möten med webbkonferenser.

”Vi har också anonymiserad data som gör att vi kan följa rörelsemönster i en stad, vilket är viktig kunskap när städer och kommuner vill förbättra lokaltrafiken för att få ner biltrafiken och få bort trafikstockningar”, säger Sara Nordbrand.

Telias hållbarhetschef Sara Nordbrand.
Telias hållbarhetschef Sara Nordbrand.Foto:Pressbild

Delar av summan från den gröna obligationen kan användas till att förnya finansieringen för redan pågående satsningar.

”Vi har gjort gröna investeringar under många år, men tidigare har det inte varit en dedikerad finansiering som ska användas till just de specifika kategorier som finns för den gröna obligationen. Framför kommer vi att följa upp och visa att det vi investerar i verkligen bidrar till ett energieffektivare samhälle”, säger Agneta Wallmark.

Den gröna obligationen innebär också möjlighet att låna pengar från fonder som kräver hållbarhetsfokus för att alls kunna investera, vilket gör att möjligheterna att hitta finansiering breddas, menar hon.

”Intresset från investerare ökar och vi ser att när det gäller en grön obligation får man normalt sett en ännu större orderbok, vilket brukar kunna leda till ännu billigare finansiering. Jag är helt övertygad om att vi över tid kommer att få tillgång till mer likviditet och något billigare finansiering genom att emittera grönt.”


Innehåll från SAS InstituteAnnons

FoU-chefen på SSAB: Nyfikenheten är nyckeln till den innovation som driver företaget

Carl Orrling är chef för forskning och utveckling på SSAB Europe.
Carl Orrling är chef för forskning och utveckling på SSAB Europe.Foto:Bobo Lindblad

Hur förnyar man en gammal tillverkningsprocess som bygger på kol och fossila bränslen? SSAB satsar järnhårt på en grön omställning och har tagit fram en tydlig strategi för att minska sina koldioxidutsläpp.

– Nyfikenhet, innovation och en långtgående digitalisering är det som driver utvecklingen, säger Carl Orrling, chef för forskning och utveckling på SSAB Europe.

I augusti i år valsades de första provleveranserna av fossilfritt stål ut från SSAB:s stålverk. Stålet tillverkas utan användning av koks. Processen drivs i stället med väte framställt från grön energi. Detta eliminerar praktiskt taget alla koldioxidutsläpp. Steget är revolutionerande eftersom kol har använts i processen i mer än 1 000 år.

SSAB är Nordens största stålproducent och det fossilfria stålet är centralt i företagets strategi för att bli helt fossilfria fram till 2045. 

– Att något skulle ske med tillverkningsprocessen var ofrånkomligt, säger Carl Orrling som har arbetat inom koncernen sedan 2003 då han började som forskningsingenjör. 

”Vi har byggt in digitala lösningar i den nya tillverkningsprocessen från allra första början” berättar Carl Orrling.
”Vi har byggt in digitala lösningar i den nya tillverkningsprocessen från allra första början” berättar Carl Orrling.Foto:Bobo Lindblad

Stålproduktionen står i dag för 7–9 procent av världens årliga koldioxidutsläpp. Som jämförelse släpper den starkt kritiserade flygindustrin ut cirka 2 procent. Den gröna omställningen innebär en utmaning för alla branscher. Men de värsta utsläpparna har ändå ett särskilt stort ansvar, menar Carl Orrling.

– Idéerna uppstår inte ur det blå utan bygger på diskussioner mellan personer som drivs av sin nyfikenhet. Personer som vågar ställa de obesvarade frågorna och inte ger sig även om de möts av skepsis. 

Mängden data växer konstant

Stålindustrin har digitaliserats och automatiserats väldigt mycket. Maskininlärning, artificiell intelligens och robotar är en del av produktionen. 

SSAB har samarbetat med det globala mjukvaruföretaget SAS Institute sedan slutet av 1980-talet. Men på senare år har samarbetet intensifierats i takt med att nya digitala lösningar utvecklats och möjligheterna för dataanalys förbättrats.

Med hjälp av digitalisering kan man bland annat säkerställa produktionsstabiliteten, förbättra produktkvaliteten och förenkla beslutsprocesserna.

– SSAB gjorde stora investeringar i robotar och automatisering redan på 1990-talet. Men de senaste fyra åren har vi sett en ny våg med digitala lösningar komma. Helt enkelt för att datorkraften har ökat något enormt i takt med att internethastigheten ökar. I dag kan vi bearbeta stora mängder data i realtid och använda avancerad maskininlärning och artificiell intelligens som inte var praktiskt möjligt för bara ett par år sedan.

Digitaliseringen har varit en enorm vitamininjektion för industrin.
Digitaliseringen har varit en enorm vitamininjektion för industrin.Foto:Bobo Lindblad

Digitaliseringen en enorm vitamininjektion

De nya digitala möjligheterna och den gröna omställningen har ett nära samband, enligt Carl Orrling. I utvecklingen av den fossilfria tillverkningsprocessen har dataanalysen varit central.

– Vi har byggt in digitala lösningar i den nya tillverkningsprocessen från allra första början. Digitaliseringen gör att vi kan skala upp från laboratoriet, testa produktionen och sedan köra i full skala eftersom vi hela tiden kan använda data för att simulera och jobba med så kallade digitala tvillingar. 

Han tror att digitaliseringen har varit en enorm vitamininjektion för industrin som nu upplever en utvecklingsboom som inte skådats sedan industrialiseringens dagar.

– När vi inledde det mer avancerade samarbetet med SAS Institute för ett par år sedan var vi inte helt säkra på vad det skulle leda fram till. Hur kan avancerade algoritmer och dataanalyser optimera våra processer ännu mer? Men vi drevs alla av en lust att få utforska ett nytt område, säger han och fortsätter.

– Vi kan inte på något sätt vila på våra lagrar nu. För nu går våra konkurrenter inom stålindustrin också in hårt för att bli fossilfria. Kapplöpningen har bara börjat, säger han.

Läs mer om SSAB:s samarbete med SAS Institute och hur dataanalys hjälper till att förnya arbetsflöden och stärka beslutsfattandet mellan branscher.  

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?