1515
Annons

Tele2 och Telenor i 5G-samarbete

Teleoperatörerna Telenor och Tele2 fortsätter samsas om gemensamma mobilnät. Bolagen har nu kommit överens om att bygga ett 5G-nät tillsammans.

Det lyftes en del ögonbryn när de båda bolagen 2009 avslöjade att de skulle bygga ett gemensamt 4G-nät. Så intimt samarbete var och är ganska ovanligt inom den konkurrensintensiva telekomsektorn. Erfarenheterna är dock så goda att de båda operatörerna tecknat ett avtal om att samarbeta även om den kommande 5G-tekniken.

Rent ekonomiskt är beslutet närmast självklart. 5G-nätet kommer till största delen att byggas på befintliga master och det som ska tillföras är främst basstationer med den nya tekniken. Precis som 4G-nätet ska det nya nätet ägas av det gemensamma bolaget Net4Mobility och det ska vara i full drift 2020.

Enligt Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige, har det inte varit några större problem att samarbeta.

"Fördelarna har varit helt överlägsna. Vi har hållit isär nätdriften som är gemensam och det kommersiella som är helt separerat."

"Det är klart att samarbetet är kostnadseffektivt för båda parter men det har också varit en förutsättning för de enorma satsningar som vi gjort för att bygga täckning i Sverige. Det gagnar inte bara oss utan i slutändan också våra kunder", tillägger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige.

Vilket bolag som ska bygga det nya nätet är inte klart. Det var Huawei som byggde det gemensamma 4G-nätet, men det betyder inte att det kinesiska bolaget får första tjing på det nya nätet. I samtal med TT understryker båda vd:arna att man ännu inte kommit så långt som att bestämma om det blir Huawei, Ericsson eller något annat bolag som får uppdraget.

"Vi kommer att välja bolaget som är mest lämpligt och ha en process runt det", säger Patrik Hofbauer.

Även Telia planerar ha sitt nya 5G-nät i full drift 2020. Tillsammans med Ericsson ska bolaget testa den nya tekniken i Stockholm och Tallinn under 2018.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?