1515

Tele2: Analytiker tror på höjd helårsprognos

Den stora frågan när Tele2 presenterar sin halvårsrapport är om helårsprognosen höjs. Efter en stark rapport för det första kvartalet väcktes frågan hos analytikerkåren.

"Alla ögon riktas mot guidningen för helåret 2017, med konsensus och vi själva som ligger högre än guidningen och med en ledning som hintat att det finns en uppsida", skriver Berenberg i en analys.

Tele2-chefen Allison Kirkby upprepade guidningen för 2017 så sent som den 1 juni, då bolaget höll en investerardag i Amsterdam, men gav då en liten "teaser".

"Vi upprepar den i dag, men som vi sade i samband med rapporten för det första kvartalet kommer vi att se över ("reviewing) guidningen i samband med rapporten för det andra kvartalet", sade hon då.

Tele2:s prognoser för helåret 2017 är sedan tidigare ett ebitda-resultat på 5,9-6,2 miljarder kronor och en nettoomsättning på mellan 31 och 32 miljarder kronor. Capex-prognosen ligger på 3,8-4,1 miljarder kronor.

Enligt SME Direkts sammanställning av 19 analytikers prognoser ligger snittförväntningarna på ett ebitda-resultat på 6,45 miljarder kronor och en nettoomsättning på 32,1 miljarder kronor för helåret. Estimatet för capex uppgår till 3,8 miljarder kronor.

Även SEB och Carnegie ser det som sannolikt att Tele2 höjer sin helårsprognos, med hänvisning till fortsatt starka trender i flera marknader under andra kvartalet.

SEB tar emellertid upp risken för att resultattillväxten kan komma att dämpas under andra halvåret av väntade roamingkostnader och tuffare jämförelsesiffror.

Vad gäller andra kvartalet har Tele2 flaggat för att marknadsföringskostnaderna blir högre jämfört med det första kvartalet, som gynnades av en lägre kostnadsnivå.

Konsensus för andra kvartalet ligger på intäkter som stiger 18 procent till 7,9 miljarder kronor med en ebitda-marginal som stiger till 18,9 procent (16,3).

Av de 17 analytiker som har lämnat sin rekommendation till Tele2-aktien har fem köp/öka, två har sälj/minska medan tio analytiker har en neutral/avvaktande hållning.

Rapporten väntas onsdagen den 19 juli klockan 7.00. En telefonkonferens inleds klockan 10.00.

 


Innehåll från DentmeAnnons

Företagstandvård är viktigare än du tror

Det är ingen hemlighet att det är viktigt att ta hand om sina tänder, men alla kan drabbas av plötslig tandvärk. Det påverkar hela kroppen och vårt allmäntillstånd vilket kan leda till att vi även presterar sämre på jobbet. 

Det är många arbetsgivare som är medvetna om det, men det är få som erbjuder företagstandvård som en förmån. 

Enligt David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, är det dags för företagen att tänka om.

En förmån som gör skillnad: Så fungerar företagstandvård.  

Alla som har haft problem med sina tänder vet att hela kroppen påverkas. Men varför värderas inte tandvård lika högt av arbetsgivare som till exempel friskvård – eller annan personalhälsa?

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas hälsa och välmående. Det finns massor av skattefria förmåner som till exempel träning, kostrådgivning och tobaksavvänjning. Tänderna är också en del av kroppen. Det är viktigt att arbeta förebyggande och ha kontakt med en tandläkare regelbundet. Det kommer att löna sig i längden, säger David Kruse, medgrundare och vd på Dentme. 

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda som en konkurrensfördel i den hårda kampen om kompetens på arbetsmarknaden.

– Med Dentme som personalförmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det första besöket sker via appen, vilket betyder att dina anställda inte behöver lägga tid på att besöka en klinik – utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan, säger David Kruse. 

Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.
Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.

I kombination med appen erbjuds de anställda också en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik.  

– Tillsammans skapar detta en bra helhetslösning med förebyggande insatser och rådgivning för egenvård som lägger grunden för god tandhälsa. Det lönar sig att arbeta förebyggande – både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Hadi Ahmad förklarar att ett videosamtal via appen med en legitimerad tandläkare är ett bra första steg i patientresan. Vid mindre besvär brukar det gå att lösa direkt via samtalet, men om patienten bedöms behöva vidare vård bokar tandläkaren in ett besök hos en av Dentmes utvalda partnerkliniker.

– Hela och friska tänder är viktigt för att vi ska kunna leva ett bra liv. Du behöver dina tänder varje dag – när du äter, skrattar och pratar. För oss känns det självklart att patienten ska kunna möta tandvården digitalt på samma sätt som andra områden inom vården och samhället i stort, säger han.

Läs mer om hur du erbjuder dina medarbetare tandvård här. 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?