1515
Annons

Teknikbolaget spår stark tillväxt efter Volvo-avtal

VÄXJÖ. Skärpt miljölagstiftning och generationsskifte har gett teknikföretaget ITK Envifront rejäl snurr på affärerna då efterfrågan på industriell luftrening ökar.

Med kunder som Volvos nya gjuteri i Skövde spår ägartrion fortsatt tillväxt. Bolaget är årets Gasellvinnare i Kronobergs län.

Fredrik Albertson, Henrik Marken och Freddie Edqvist köpte luftreningsföretaget ITK Envifront i maj 2017, ett bolag med anor från 1950-talet, då startat av innovatören Staffan Jansson.
Fredrik Albertson, Henrik Marken och Freddie Edqvist köpte luftreningsföretaget ITK Envifront i maj 2017, ett bolag med anor från 1950-talet, då startat av innovatören Staffan Jansson.Foto:Jack Mikrut
Robin Lundin paketerar fläktfilter på lagret under överseende av ägartrion Fredrik Albertson, Henrik Marken och Freddie Edqvist.Foto:Jack Mikrut
ITK Envifront-medarbetaren Robin Lundin monterar filter.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

  ”Vi arbetar inom cleantech så förutom rökgasrening till nya anläggningar som byggs, så ser vi en stor marknad enbart i Sverige med 3 000– 5 000 äldre anläggningar som måste uppgradera sina industriella filteranläggningar för att möta nya miljökrav och klimatmål”, säger Freddie Edqvist, delägare och ordförande i ITK Envifront.

Bolaget designar och konstruerar industriella luftreningsanläggningar som filtrerar bort stoft från gaser. Dessa behövs bland annat i gjuterier, stålverk, krematorier och livsmedelsproduktion.

”Behovet av processventilation kommer att finnas kvar även när vi fasat ut fossilt bränsle. I exempelvis tillverkning och återvinning av batterier bildas rökgaser som måste ventileras bort”, säger han.

Tillsammans med kompanjonerna Fredrik Albertson och Henrik Marken, tidigare kolleger hos industrifläkttillverkaren Howden Axial Fans, köpte han i maj 2017 ITK Envifront, ett bolag med anor från 1950-talet, då startat av innovatören Staffan Jansson. Enligt vd Fredrik Albertson hade bolaget det mesta på trions önskelista.

”ITK var ett bolag som arbetade med företagskunder, ägde immateriella tillgångar och som hade en mycket välskött och tekniskt avancerad produktportfölj men med ett uppdämt behov av att komma ut bredare på marknaden. Vi såg hur vi med vår kompetens från att ha arbetat i ett storföretag kunde bidra med en ny affärsstrategi för bolaget”, säger Fredrik Albertson, delägare och vd.

Och siffrorna talar sitt tydliga språk. När ägartrion tog över omsatte bolaget 7,8 miljoner kronor. Tre år senare omsätter bolaget drygt 35 Mkr.

Därmed har teknikklustret i Växjö fått ännu ett snabbväxande Gasellföretag.

”Största förändringarna är att alla som jobbar här ska ha kundkontakt, och vi levererar inte bara produkter utan leder också större projekt och kan leverera nyckelfärdiga luftreningsanläggningar. Dessutom har vi ökat standardiseringen i tillverkningen av vissa produkter”, säger Freddie Edqvist.

I takt med tillväxten har också medarbetarna blivit fler, från tre till 13 anställda och åtta konsulter. Och även om företaget börjar bli trångbott i sina lokaler i företagsparken på Norremark planeras det för fortsatt expansion trots coronapandemin.

”I mars gick det inte att få till kundmöten när personal permitterades och verksamheter stod stilla. Då tappade vi försäljning av framför allt små ordrar men det har börjat komma igen under hösten. Under tiden har vi fokuserat på att ta hem stora projekt. Dessutom har stopp hos andra gjort det lättare för oss att rekrytera den kompetens vi behöver. Så för bolaget har det gått bra trots allt”, säger Fredrik Albertson.

Bolaget avslutade nyligen sitt brutna räkenskapsår september 2019 till augusti 2020, som är i nivå med året innan.

Men nästa år beräknas omsättningen öka kraftigt igen med en omsättningsprognos på 70 Mkr. Tack vare avtal med Volvo i Skövde och Enköping energi, som har tecknats under våren, har bolaget en orderstock på 90 Mkr.

”Till Volvos nya gjuteri i Skövde ska vi leverera en nyckelfärdig ventilation och luftreningsanläggning. Projektet är värt 60 Mkr och löper på tre år. Dessutom tecknade vi kontrakt med Enköpings energi om att leverera en slangfilteranläggning värd 22 Mkr. Så läget ser bra ut”, säger Freddie Edqvist.

Detta är andra tillväxtresan ägartrion gör tillsammans. Den första gjorde de tre kompanjonerna som anställda på Howdens division i Växjö. Den har tidigare haft namn som Svenska Fläktfabriken, ABB Ventilation och Fläkt Woods.

Fredrik Albertson som är teknisk doktor i akustik började där 2001, blev general manager 2009 och vd 2013, under tiden hade han hunnit rekrytera Henrik Marken som projektledare och Freddie Edqvist som teknisk säljare. 

”När jag blev general manager omsatte divisionen 70 Mkr, sedan genomförde vi ett gediget förändringsarbete tillsammans så att omsättningen på tre år ökade till 350 Mkr. Det var både roligt och hårt arbete”, säger Fredrik Albertson.

Men trots tillväxt avvecklade Howden kontoret 2016. Vd fick gå medan några av tjänstemännen erbjöds nya arbeten på annat håll i världen. Det var då fröet såddes till att driva eget bolag tillsammans.

”Det lockade att göra om denna tillväxtresa men i ett bolag vi själva ägde. Vi kompletterar varandra och har lärt känna varandra i både upp och nedgångar under de år vi har arbetat tillsammans”, säger Henrik Marken, delägare som för närvarande delar sin tid med att också vara vd för ett ytbehandlingsföretag.

Även Fredrik Albertson lockades av att bli egenföretagare.

”I vårt bolag har vi fria händer att bygga en företagskultur där människor trivs och blommar. Vi kan använda det positiva från tiden i storföretag och blanda det med hur vi vill driva företag, där alla medarbetare är med på resan och med vetskapen att verksamheten inte kommer att försvinna någon annanstans”, säger han.

Och att de är tre ägare är en styrka för företaget, anser Freddie Edqvist.

”Våra kompetenser kompletterar varandra väl, men det bästa är att vi har högt i tak i våra diskussioner och att det alltid finns någon av oss som vill trampa mer på gasen och växa lite till”, säger han.

 


Innehåll från Fido ConsultingAnnons

Så framtidssäkras kundmötet när regelverken skärps samtidigt som kunderna kräver enklare processer

Daniel Westin, Johanna Gisterå och Mikael Derkert, affärs- och verksamhetskonsulter på FiDo Consulting. Foto: Felicia Yllenius
Daniel Westin, Johanna Gisterå och Mikael Derkert, affärs- och verksamhetskonsulter på FiDo Consulting. Foto: Felicia Yllenius

Regelverken för aktörer inom bank, finans och försäkring blir fler och hårdare – men samtidigt förväntar sig kunderna en enklare och mer sömlös interaktion. 

– Här uppstår en motsättning. Branschens aktörer måste hitta en balans för att inte förlora kunder och det kan vi hjälpa dem med, säger Johanna Gisterå, specialist på regelverkens inverkan på kundmötet, på FiDo Consulting.

Digitaliseringen slår igenom på bred front och konsumenter är i dag vana att med några klick handla varor och tjänster online. Bankbranschen omfattas dock av olika regelverk, som ständigt byggs på och blir mer komplexa. Här finns bland annat regelverk för kundkännedom, kundskydd, hållbarhet, provisionsmodeller, betalningstjänster och penningtvätt.

Att implementera och underhålla regelverken stjäl stora resurser från en organisation samtidigt som de genom sin omfattning kan skrämma bort kunderna. Genom att digitalisera dessa processer kan en förenkling och effektivisering uppnås.

– I dag sköts ofta affärsutveckling, kundupplevelse och regelefterlevnad som separata stuprör. Vad man måste göra är att gifta ihop dem så att arbetet kan ske sömlöst tillsammans, hela vägen, säger Johanna Gisterå.

FiDo bygger bryggor inom organisationen

Inom en organisation har ofta en säljavdelning och en complianceavdelning olika drivkrafter och mål.

– Genom att bygga en brygga mellan dem och hitta nya vägar att samarbeta kan vi hitta bättre lösningar för kunden, säger Mikael Derkert, konsult inom affärsutveckling på FiDo Consulting.

Han förklarar att nya aktörer i branschen inte tyngs av sin historia. 

– De kan lättare utforma mer smidiga lösningar baserade på kundinsikter, snarare än att digitalisera gamla, manuella processer. Gör man på rätt sätt kan man bli en vinnare, säger han.

I en större organisation kan lokala enheter ha stort självbestämmande. Det kan leda till att sälj- och onboardingprocesser för samma tjänst kan variera väldigt mycket. 

Daniel Westin är konsult inom process och effektivisering på FiDo Consulting.

– Kundmötesprocesser har fått växa ut fritt och kan därför spreta väldigt mycket. Dessa behöver ensas, så att man inte måste digitalisera ett helt nystan av olika lösningar och processer även om alla möter regelverken, säger han och tillägger:

– Det finns en väldig styrka från effektivitetssynpunkt att få till gemensamma processer i hela organisationen. 

FiDo har kompetens för att framtidssäkra kundmötet

På FiDo Consulting kan man erbjuda kompetens för att framtidssäkra kundmötet genom att balansera digitalisering och regelverk i verksamhetens löpande arbete med affärsutveckling. 

– Vi hjälper våra kunder, banker, oavsett var de står i sin resa, med analys, målbild eller genomförande. Vi verkar dagligen för att bankerna ska leverera smidigare tjänster och bättre kundupplevelser, avslutar Johanna Gisterå.

Läs mer på: www.fidoconsulting.se 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fido Consulting och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?