Annons

Tegnell, von Platen och ”Norges Wallenberg” bland årets sommarpratare

Anders Tegnell, Olof Stenhammar, Gunilla von Platen och Anders Borg är några av årets sommarpratare i P1, liksom tech-profilerna Niklas Adalberth och Martin Lorentzon. Med på listan finns även mannen som kallats ”Norges Wallenberg”.

Kjell A Nordström.
Kjell A Nordström.Foto:Mattias Ahlm
Anders Borg.Foto:Mattias Ahlm
Gunilla von Platen.Foto:Mattias Ahlm
Martin Lorentzon.Foto:Mattias Ahlm
Olof Stenhammar.Foto:Mattias Ahlm
Niklas Adalberth.Foto:Mattias Ahlm
Johan H Andresen.Foto:Chris Maluszynski
Foto:Mattias Ahlm/Sveriges Radio

”Jag kommer att berätta om ett maskineri som förvandlar det fulaste vi vet – egoism – till det finaste vi vet – allmännytta, och om hur en liten idé dominerar hela världen: kapitalismen. Jag kommer dessutom att göra det på ett sätt som ingen gjort tidigare.”

Det säger Kjell A Nordström inför debuten som Sommarvärd i P1.

På torsdagen släpptes listan över årets sommarpratare. Ekonomie doktorn och författaren Kjell A Nordström är i gott sällskap.

Spotify-grundaren Martin Lorentzon, Klarna-grundaren Niklas Adalberth, ex-ministern Anders Borg, statsepidemiologen Anders Tegnell, klimataktivisten Greta Thunberg, ÖB Micael Bydén, finansmannen Olof Stenhammar, företagsledarna Johan H Andresen och Gunilla von Platen är några av årets 58 sommarvärdar.

17-åriga Greta Thunberg inleder, som yngsta sommarvärden hittills, på midsommardagen. Laleh Pourkarim, aktuell med singeln ”Det Kommer Bli Bra”, avslutar den 16 augusti.

”I år känns det än mer angeläget att vi samlas kring den stora lägerelden Sommar”, säger Bibi Rödöö om sitt 24:e år som programchef för Sommar i P1.

”Det gläder mig att två av den nya generationens företagsledare finns med; Martin Lorentzon och Niklas Adalberth. Gunilla von Platen visar stort mod med sin personliga historia och kvinna i näringslivets toppskikt. Sedan gillar jag att Olof Stenhammar ska berätta om allt som han varit med om och det är förstås roligt att få introducera Norges näringslivstopp Johan H Andresen för den svenska publiken.”

De flesta programmen sänds inte live utan är förinspelade.

”Jag är ändå nervös för att ‘lämna ut’ mig till närmare 4 miljoner lyssnare på ett mycket personligt sätt. Vi i näringslivet gör sällan det, men jag tycker att det är viktigt så att man förstår personen bakom en framgång”, säger Gunilla von Platen, grundare av Xzakt Kundrelation och i dag delägare i det globala kundservicebolaget Transcom Worldwide med 27.000 anställda. 

Hennes program domineras av folkmord, hederskultur och patriarkaliska maktstrukturer.

”Jag är för spontan för att chansa på direktsändning”, säger Olof Stenhammar, som 1984 startade Optionsmäklarna, världens första elektroniska och privata börs, som 24 år senare såldes till amerikanska Nasdaq för 32 miljarder kronor.

Han lättar inte på förlåten vad gäller musikval men flaggar för att framföra en egen snapsvisa den 10 augusti.

”Jag sa länge att affärsidén är 5 procent och genomförandet 95 procent för att lyckas. Jag hade fel”, säger Martin Lorentzon, en av grundarna av Tradedoubler och Spotify.

”Affärsidén är 3 procent och genomförandet, det vill säga människorna, 97 procent. Förvånansvärt många tycks tro att det är tvärtom.”

Att företagande och entreprenörskap handlar om människor, om uppväxten i Borås och vikten av riktigt bra lärare tänker Spotify-grundaren ta upp.

”Mitt Sommarprat kommer att handla om hur jag trixade mig igenom min uppväxt, satt i häktet i New York och hur jag gick från skuldsatt till ekonomiskt oberoende, men ändå satt och grät på ett hotellrum i Las Vegas”, kommenterar Niklas Adalberth, grundare till betaltjänsten Klarna och stiftelsen Norrsken Foundation för social hållbarhet.

Johan H Andresen har kallats för ”Norges Wallenberg” och leder som femte generationen familjeföretaget och investmentbolaget Ferd, värderat till drygt 30 miljarder kronor.

”Jag blev född med ansvar, eller åtminstone kändes det så. Jag ska prata om att ha och ta ansvar, och spela musik av rebeller”, säger han inför sin svenska debut.

Även forne finansministern Anders Borg är inne på ansvar vad gäller ekonomi och politik med ett undantag:

”Den ganska besvärliga processen att lära sig dansa tango som bröllopsdans. Dominika var med i Let’s dance året innan och vi tog hjälp av Martin Drakenberg och Maria Zimmerman. Vi lade 30 timmar på att öva en dans som tog 30 sekunder att genomföra. Så blir det för amatörer”, säger han till Di.

 


Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?