Tegnell: Vaccinmålet blir allt svårare att nå

Leveransplanen för Modernas vaccin ändras med mycket kort varsel. Veckans doser kommer först om två veckor – och då bara halva mängden.

Målet om att alla vuxna ska erbjudas vaccin till midsommar verkar allt mer ouppnåeligt, enligt Anders Tegnell.

Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Statsepidemiologen ger sin pessimistiska bild för Dagens Nyheter.

”Frågan är om man hinner med det när man får så stor tidspress. Det kommer bli tuffare och tuffare. Vår bedömning är att det fortfarande är möjligt. Men som sagt, varje gång det förändras blir det svårare”, säger Anders Tegnell till tidningen.

Kommentaren kommer efter att regionerna, i tisdags kväll, fick besked om att de planerade vaccindoserna från Moderna inte kommer att anlända i tid. Totalt skulle 31.200 doser ha levererats denna vecka. Istället kommer alltså bara cirka 15.600, och först vecka 8.

Trots förseningarna tror vaccinsamordnare Richard Bergström fortfarande på ”midsommarmålet”.

”Det är fortfarande realistiskt och det är mycket tack vare kapacitetsökningarna i kombination med fler vaccin”, säger Bergström. 

Förseningen beror på att Moderna ska bygga ut produktionskapaciteten i sin schweiziska fabrik, enligt vaccinsamordnaren.

”Det är en planerad neddragning som vi känt till några veckor. Däremot har de varit dåliga på att berätta exakt när, var och hur i februari som de här doserna kommer. Det har de fått kritik för och de har lovat bättring”, säger Richard Bergström.

På sikt kommer utbyggnaden att leda till att betydligt större volymer kan levereras.

”Vi får tillbaka de här doserna i mars. Så totalvolymen under första kvartalet är densamma, och sedan kommer den att tredubblas under andra kvartalet”, säger han. 

Flera regioner har reagerat starkt på beskedet.

”Vi har material, medarbetare och mycket hög kapacitet. Men var är vaccinet?” säger Skånes regiondirektör Alf Jönsson.

I Kronoberg innebär förseningen att vaccineringen av 80-plussare skjuts upp.

”Det är jättetrist att det blir så här, för vi fick säkra besked”, säger vaccinsamordnaren Lena Andersson Nazzal i Kronoberg till Smålandsposten.

Folkhälsomyndighetens senaste siffror visar att endast närmare 385.000 doser har använts av totalt cirka 520.000 levererade, vilket motsvarar runt 74 procent.

”Jag förstår att det finns en frustration”, säger Emma Spak, hälso- och sjukvårdschef på SKR.

De oanvända vaccindoserna ligger dock inte och väntar, berättar hon.

”De befinner sig i logistikkedjan med en förväntad fördröjning på några dagar. Vaccinet kommer först till en hubb i Sverige. Där paketeras det om och skickas ut till regionerna. Pfizers vaccin går direkt till regionerna. ”

I regionerna packas vaccindoserna återigen om och skickas därefter ut till vaccinatörerna.

”Till varje vårdcentral och till varje äldreboende”, säger Emma Spak.

Logistikkedjan är redan ”hårt trimmad” och sjukvårdschefen tror inte att ytterligare effektiviseringar hade gjort särskilt stor nytta.

”Det är mycket säkerhet kring logistiken för att säkerställa att det inte förekommer stöld och förfalskningar”, säger Emma Spak.


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?