Tegnell: Stor risk för en tredje våg

Folkhälsomyndigheten presenterar i dag tre nya scenarier över pandemins tänkbara utveckling i Sverige under våren.

”Det finns en stor risk för en tredje våg”, säger Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

Den eventuella tredje vågen kommer att bero på ökade kontakter mellan människor, enligt ett av Folkhälsomyndighetens scenarier. Ytterligare en riskfaktor är en spridning av en mer smittsam virusmutation, exempelvis den så kallade brittiska virusvarianten.

”Och den kan tänkas börja relativt snart, i så fall, redan om någon eller några veckor”, säger Anders Tegnell om den ”tredje vågen”, på torsdagens myndighetsgemensamma pressträff. 

Folkhälsomyndighetens andra två scenarier ger en ljusare framtidsutsikt, men dessvärre tror inte statsepidemiologen på scenariot med en fortsatt nedgång.

”Det är det mest optimala, men det bygger på att vi går tillbaka till de väldigt låga kontaktnivåer som vi hade under jul- och nyårshelgerna. I så fall kan vi få en fortsatt nedgång. Men sannolikheten att det kommer att utvecklas på det här viset, är inte hög”, säger han.

Folkhälsomyndigheten presenterar också ett scenario som utgår från att kontaktnivåerna blir som de var i höstas.

”I så fall kommer nedgången att stanna av. Och då kommer antalet fall att ligga kvar på en ganska hög nivå. De nya virusvarianterna kommer inte heller i det här scenariot att slå igenom.” 

Men fortfarande är Sverige i andra vågen. Smittspridningen är fortfarande omfattande, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson på en pressträff med regeringen. Han konstaterar dock att kurvorna planat ut något.

”Även om vaccineringen kommit i gång kommer det att dröja en tid innan vi kan se effekter på smittspridningen.”

Generaldirektören varnar också för att sluta följa de rekommendationer som finns.

”Även små förändringar i följsamhet till restriktionerna, med ökade kontakter, kan få stora konsekvenser. Tillsammans med spridning av den muterade varianten kan det leda till en tredje våg under våren. Och en kraftig sådan i värsta fall”, säger Carlson.


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?