Annons

Tegnell om hösten: Fortsätt jobba hemifrån

Folkhälsomyndigheten uppmanar alla som kan att arbeta hemifrån även i höst. Men arbetet måste fungera och statsepidemiolog Anders Tegnell pekar samtidigt på att lösningarna kan se lite olika ut på olika arbetsplatser.
”Man kan tänka innovativt”, säger han. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

På torsdagen kom beskedet att Folkhälsomyndighetens rekommendationer att om möjligt jobba hemma ligger fast under hösten. 

”Vi kommer nu att fortsatt rekommendera att man under hösten jobbar hemma”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell vid en pressträff tillsammans med socialminister Lena Hallengren (S). 

Han välkomnar samtidigt kreativitet från arbetsgivarhåll, och exemplifierar med skiftlösningar som innebär att anställda turas om att åka till jobbet. 

”Man kan tänka innovativt”, säger han. 

För verksamheterna måste fungera både för arbetsgivare och för arbetstagare, påpekar han. 

”Arbetet måste kunna fortsatta på ett rimligt sätt”, säger han. 

Hur länge rekommendationen kan ligga kvar ”är svårt att veta”, enligt Anders Tegnell. 

”Jag tror inte vi behöver ha kommit så långt som till vaccin nödvändigtvis”, säger han. 

 Men, ett mer digitalt och platsoberoende arbetsliv kan vara här för att stanna.

”Det är en spännande fråga om vi någonsin kommer att gå till till en utveckling som det var innan Covid 19”, säger han. 

Ett nålsöga ur ett smittskyddsperspektiv är inte minst arbetspendlingen i kollektivtrafiken. 

Anders Tegnell spår, trots rekommendationen om att arbeta hemma, en mer omfattande pendling än i våras, då både gymnasier och högskolor planerar att hålla öppet och hos Folkhälsomyndigheten finns en oro att resor med kollektivtrafiken kan ”driva smittan.”

Nästa vecka kommer branschen att presentera nya riktlinjer, enligt Folkhälsomyndigheten, men innebörden är en glesare kollektivtrafik i form av ”halvfulla bussar och tåg.” Skulle en sådan självreglering inte visa sig fungera finns en beredskap att gå vidare, påpekar Anders Tegnell. 

”Ser vi tecken på att det inte längre håller, får man ta nya diskussioner om att styra upp det här hårdare”, säger han. 

Samtidigt som Anders Tegnell är positivt överraskad över att smittspridningen har sjunkit så pass snabbt i Sverige under sommaren, ser han uppenbara risker när hösten kommer. 

”Den troligaste varianten är att vi kommer att ha en fortsatt spridning under hösten. Vi har en väldigt stor risk att det ska flamma upp lite varstans”, säger han. 

 

 

 


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?