Att gå in på Stockholms Glasbruk är som att omfamnas av en varm kram. I det lilla röda huset mitt på Skansens topp doftar det fjällstuga från de uppvärmda ugnarna som innehåller smält sten och lera. Glasblåsaren Martin Ehrensvärd beskriver den 1.000 grader varma glasmassan som lava. Ett till synes omöjligt material att arbeta med.
”När det kommer ut ur ugnen är det lika mjukt som sirap. Du vill ta på det, men det går inte, för då bränner du dig”, säger Martin Ehrensvärd och visar upp de verktyg som behövs för att forma det glödande glaset – en blötlagd Dagens industri (som faktiskt används av flera svenska glasbruk), vattendränkta träslevar och metallverktyg.

Varken Martin Ehrensvärd eller Aleksandra Pavlenkova använder handskar när de blåser glas – det är lättast så.
Stockholms Glasbruk grundades år 1933 och drevs av en och samma familj i tre generationer fram tills Martin Ehrensvärd och Alexandra Pavlenkova köpte det traditionsfyllda glasbruket sommaren 2020.
”Det är utmanande att driva ett företag med så mycket historia. Men det finns ingen hytta, i denna storlek, som har lika mycket trafik som här”, säger Martin Ehrensvärd.
Den välkända hyttan på Skansen drar till sig 250.000 besökare varje år, omsätter i dag drygt fyra miljoner kronor och har haft fina marginaler i verksamheten under sina senaste år.

Hans mamma, techentreprenören Stina Ehrensvärd, startade 2007 Yubico och år 2010 flyttade familjen till Silicon Valley för att satsa på datorsäkerhet. Martin Ehrensvärd, 12 år, var då den första, och enda, investeraren i företaget med sina ynka 500 kronor. Pengarna kom på sätt och vis att bli startskottet för Yubico som i dag är värderat drygt sex miljarder kronor.
Martin Ehrensvärd lockades dock inte av det som Silicon Valley är känt för – datorer och elektronik – utan fann istället kärleken för hantverket glasblåsning. När han var 15 år gammal fick han testa på konstformen på high school i Kalifornien och fastnade direkt.
”Första året var jag i hyttan 10 timmar i veckan, andra året 20 timmar i veckan och tredje året 40 timmar i veckan”, berättar han.
Flytten till Silicon Valley skulle, enligt Martin Ehrensvärd, inte vara permanent.
”När vi flyttade till Silicon Valley var tanken att vi bara skulle stanna ett år och då sa mamma att jag borde fokusera på det som jag tyckte var roligt”, säger han.
Att få bra betyg och att komma in på en prestigefull skola var inte det som Martin Ehrensvärd kopplade ihop med ”roligt”.
Aleksandra Pavlenkova började sin konstnärliga resa med måleri och keramik, men efter sin tid på Konstakademin i Tallinn var glasblåsning det som hon fastnade för.
”Jag har alltid tyckt om att jobba med mina händer och när jag testade att jobba med glas var det så olikt allt annat material jag testat, för du jobbar med optik och färg”, säger Alexandra Pavlenkova.
I våras fick Martin Ehrensvärd tips från sin mormor om att glasbruket på Skansen, där han själv praktiserade som 16-åring, var till salu. Sedan gick det mycket snabbt.
”Vi ringde till glasbruket som sa att det fanns en annan intressent. Så vi fick bestämma oss fort. Första juli fick jag nycklarna och började jobba här”, säger han.
Enligt Martin Ehrensvärd var det tre stora beslut som togs – köpa glasbruket, flytta till Sverige och bli sambo med Alexandra Pavlenkova.
”Det var väldigt oväntat och det tog mig ungefär ett dygn att vänja mig vid idén att lämna Estland och flytta till Sverige”, säger Alexandra Pavlenkova.
Att vara tillsammans med någon som man gillar och att göra något som man älskar är det som Martin Ehrensvärd värdesätter i en tid med en oviss morgondag. Men visionen av att driva något tillsammans har funnits länge.
”Vi hade tidigare pratat om att vår drömstudio skulle ligga i Sverige och att vi en dag kanske skulle driva en”, säger Aleksandra Pavlenkova.

Med kunder i Sverige, USA, Estland och belarusiska Minsk skapas det nya möjligheter för glasbruket på Skansen att växa internationellt. Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova har, trots sin unga ålder, många års erfarenhet inom yrket. De är upplärda av mästare inom glasblåsning och deras mål är att bli bättre än de som lärt dem konsten.
”Det kanske inte är så många människor som köper glas just nu, men om vi gör det bästa glaset så kommer folk att köpa det”, säger Martin Ehrensvärd.
