1515

Techsonen bytte Silicon Valley mot glasbruket på Skansen

Som 12-åring blev Martin Ehrensvärd den förste investeraren i en svensk techraket i vardande. Nu tar han över det historiska Stockholms glasbruk på Skansen tillsammans med flickvännen Aleksandra Pavlenkova. 

Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova, glasblåsare och ägare av Stockholm glasbruk på Skansen.
Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova, glasblåsare och ägare av Stockholm glasbruk på Skansen.Foto:Gustaf Månsson

Att gå in på Stockholms Glasbruk är som att omfamnas av en varm kram. I det lilla röda huset mitt på Skansens topp doftar det fjällstuga från de uppvärmda ugnarna som innehåller smält sten och lera. Glasblåsaren Martin Ehrensvärd beskriver den 1.000 grader varma glasmassan som lava. Ett till synes omöjligt material att arbeta med. 

 ”När det kommer ut ur ugnen är det lika mjukt som sirap. Du vill ta på det, men det går inte, för då bränner du dig”, säger Martin Ehrensvärd och visar upp de verktyg som behövs för att forma det glödande glaset – en blötlagd Dagens industri (som faktiskt används av flera svenska glasbruk), vattendränkta träslevar och metallverktyg. 

Foto:Gustaf Månsson

Varken Martin Ehrensvärd eller Aleksandra Pavlenkova använder handskar när de blåser glas – det är lättast så. 

Stockholms Glasbruk grundades år 1933 och drevs av en och samma familj i tre generationer fram tills Martin Ehrensvärd och Alexandra Pavlenkova köpte det traditionsfyllda glasbruket sommaren 2020. 

”Det är utmanande att driva ett företag med så mycket historia. Men det finns ingen hytta, i denna storlek, som har lika mycket trafik som här”, säger Martin Ehrensvärd. 

Den välkända hyttan på Skansen drar till sig 250.000 besökare varje år, omsätter i dag drygt fyra miljoner kronor och har haft fina marginaler i verksamheten under sina senaste år. 

Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova.
Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova.Foto:Gustaf Månsson

Hans mamma, techentreprenören Stina Ehrensvärd, startade 2007 Yubico och år 2010 flyttade familjen till Silicon Valley för att satsa på datorsäkerhet. Martin Ehrensvärd, 12 år, var då den första, och enda, investeraren i företaget med sina ynka 500 kronor. Pengarna kom på sätt och vis att bli startskottet för Yubico som i dag är värderat drygt sex miljarder kronor. 

Martin Ehrensvärd lockades dock inte av det som Silicon Valley är känt för – datorer och elektronik – utan fann istället kärleken för hantverket glasblåsning. När han var 15 år gammal fick han testa på konstformen på high school i Kalifornien och fastnade direkt. 

”Första året var jag i hyttan 10 timmar i veckan, andra året 20 timmar i veckan och tredje året 40 timmar i veckan”, berättar han. 

Flytten till Silicon Valley skulle, enligt Martin Ehrensvärd, inte vara permanent.

”När vi flyttade till Silicon Valley var tanken att vi bara skulle stanna ett år och då sa mamma att jag borde fokusera på det som jag tyckte var roligt”, säger han. 

Att få bra betyg och att komma in på en prestigefull skola var inte det som Martin Ehrensvärd kopplade ihop med ”roligt”.

Aleksandra Pavlenkova började sin konstnärliga resa med måleri och keramik, men efter sin tid på Konstakademin i Tallinn var glasblåsning det som hon fastnade för. 

”Jag har alltid tyckt om att jobba med mina händer och när jag testade att jobba med glas var det så olikt allt annat material jag testat, för du jobbar med optik och färg”, säger Alexandra Pavlenkova. 

I våras fick Martin Ehrensvärd tips från sin mormor om att glasbruket på Skansen, där han själv praktiserade som 16-åring, var till salu. Sedan gick det mycket snabbt. 

”Vi ringde till glasbruket som sa att det fanns en annan intressent. Så vi fick bestämma oss fort. Första juli fick jag nycklarna och började jobba här”, säger han. 

Enligt Martin Ehrensvärd var det tre stora beslut som togs – köpa glasbruket, flytta till Sverige och bli sambo med Alexandra Pavlenkova. 

”Det var väldigt oväntat och det tog mig ungefär ett dygn att vänja mig vid idén att lämna Estland och flytta till Sverige”, säger Alexandra Pavlenkova. 

Att vara tillsammans med någon som man gillar och att göra något som man älskar är det som Martin Ehrensvärd värdesätter i en tid med en oviss morgondag. Men visionen av att driva något tillsammans har funnits länge. 

”Vi hade tidigare pratat om att vår drömstudio skulle ligga i Sverige och att vi en dag kanske skulle driva en”, säger Aleksandra Pavlenkova.

Foto:Gustaf Månsson

Med kunder i Sverige, USA, Estland och belarusiska Minsk skapas det nya möjligheter för glasbruket på Skansen att växa internationellt. Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova har, trots sin unga ålder, många års erfarenhet inom yrket. De är upplärda av mästare inom glasblåsning och deras mål är att bli bättre än de som lärt dem konsten. 

”Det kanske inte är så många människor som köper glas just nu, men om vi gör det bästa glaset så kommer folk att köpa det”, säger Martin Ehrensvärd.

Foto:Gustaf Månsson

 


Innehåll från FVBAnnons

E-handeln får fjärrvärmen att växa rejält

Vi har skrivit avtal med flera nya kunder, vilket ökar våra värmeleveranser med 30 procent, säger Peter Waldenström.
Vi har skrivit avtal med flera nya kunder, vilket ökar våra värmeleveranser med 30 procent, säger Peter Waldenström.

Företag och privatpersoner vill flytta till Vaggeryd och nu ökar fjärrvärmeleveranserna med minst 30 procent. Vaggeryds Energi står därför inför sin största investering någonsin. FVB är anlitade för att ta projektet i hamn.

Pandemin har medfört att e-handeln har växt rejält och det finns ett behov av stora lager till dessa varor. I Vaggeryds kommun byggs det nu flera lager.

– Dessa bolag, men också flera andra företag i kommunen, vill ha fjärrvärme. De ser fjärrvärme som en enkel och driftsäker lösning till en vettig kostnad, säger Peter Waldenström, fjärrvärmechef på Vaggeryds Energi och fortsätter:

– Företagen frågar allt oftare om våra miljövärden på produktionen. Vi eldar fasta trädbränslen och återför all aska till skogen. Det gör att vi har mycket bra miljövärden, vilket är ett viktigt signalvärde för våra kunder.

Även många villaägare i kommunen har fjärrvärme och det finns ett stort intresse av att bygga nya småhus i Vaggeryds kommun. Nyligen släpptes tolv villatomter till försäljning och de såldes slut på 20 minuter.

Vaggeryd Energi har skrivit avtal med flera nya kunder, vilket kommer att leda till att värmeleveranserna ökar med minst 30 procent. Samtidigt som värmebehovet ökar är energibolagets nuvarande produktionsanläggningar på väg att bli för gamla. Det har medfört att Vaggeryds Energi ska genomföra bolagets största investering någonsin. De ska bygga ett värmeverk på en ny plats i kommunen och också bygga ut fjärrvärmenätet. FVB ansvarar för bland annat projektering av ledningar, upphandling, tillståndshantering och nätberäkningar.

– Vi har anlitat FVB, som har stor erfarenhet av fjärrvärmeprojekt. Vi har inte den kompetensen inom bolaget och en satsning av den här storleken måste bli rätt.

– FVB har dessutom en bredd vad gäller antalet konsulter som har stor kunskap om fjärrvärme. Om just den eller de personerna som hjälper oss slutar på FVB, så finns det flera andra som har liknande kompetens. Det är en central del i den riskanalys som vi har gjort, säger Peter Waldenström.

Om FVB Sverige AB:

I Sverige och internationellt är FVB en av de ledande energikonsulterna inom Energi, Industri, Fastighet, El & Automation samt Vatten & Avlopp. Genom deras lokalkontor i Sverige, Storbritannien, Kanada och USA erbjuder företaget ökat kundvärde genom lokal förankring på en globaliserad marknad. Målet är att med hög kompetens, stort engagemang samt effektiva och miljövänliga lösningar minska klimatpåverkan, bidra till ett hållbart samhälle och skapa lönsamhet för kunder. Läs mer om FVB Sverige här. 

 

Mer från FVB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FVB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?