1515
Annons

Techsonen bytte Silicon Valley mot glasbruket på Skansen

Som 12-åring blev Martin Ehrensvärd den förste investeraren i en svensk techraket i vardande. Nu tar han över det historiska Stockholms glasbruk på Skansen tillsammans med flickvännen Aleksandra Pavlenkova. 

Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova, glasblåsare och ägare av Stockholm glasbruk på Skansen.
Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova, glasblåsare och ägare av Stockholm glasbruk på Skansen.Foto:Gustaf Månsson

Att gå in på Stockholms Glasbruk är som att omfamnas av en varm kram. I det lilla röda huset mitt på Skansens topp doftar det fjällstuga från de uppvärmda ugnarna som innehåller smält sten och lera. Glasblåsaren Martin Ehrensvärd beskriver den 1.000 grader varma glasmassan som lava. Ett till synes omöjligt material att arbeta med. 

 ”När det kommer ut ur ugnen är det lika mjukt som sirap. Du vill ta på det, men det går inte, för då bränner du dig”, säger Martin Ehrensvärd och visar upp de verktyg som behövs för att forma det glödande glaset – en blötlagd Dagens industri (som faktiskt används av flera svenska glasbruk), vattendränkta träslevar och metallverktyg. 

Foto:Gustaf Månsson

Varken Martin Ehrensvärd eller Aleksandra Pavlenkova använder handskar när de blåser glas – det är lättast så. 

Stockholms Glasbruk grundades år 1933 och drevs av en och samma familj i tre generationer fram tills Martin Ehrensvärd och Alexandra Pavlenkova köpte det traditionsfyllda glasbruket sommaren 2020. 

”Det är utmanande att driva ett företag med så mycket historia. Men det finns ingen hytta, i denna storlek, som har lika mycket trafik som här”, säger Martin Ehrensvärd. 

Den välkända hyttan på Skansen drar till sig 250.000 besökare varje år, omsätter i dag drygt fyra miljoner kronor och har haft fina marginaler i verksamheten under sina senaste år. 

Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova.
Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova.Foto:Gustaf Månsson

Hans mamma, techentreprenören Stina Ehrensvärd, startade 2007 Yubico och år 2010 flyttade familjen till Silicon Valley för att satsa på datorsäkerhet. Martin Ehrensvärd, 12 år, var då den första, och enda, investeraren i företaget med sina ynka 500 kronor. Pengarna kom på sätt och vis att bli startskottet för Yubico som i dag är värderat drygt sex miljarder kronor. 

Martin Ehrensvärd lockades dock inte av det som Silicon Valley är känt för – datorer och elektronik – utan fann istället kärleken för hantverket glasblåsning. När han var 15 år gammal fick han testa på konstformen på high school i Kalifornien och fastnade direkt. 

”Första året var jag i hyttan 10 timmar i veckan, andra året 20 timmar i veckan och tredje året 40 timmar i veckan”, berättar han. 

Flytten till Silicon Valley skulle, enligt Martin Ehrensvärd, inte vara permanent.

”När vi flyttade till Silicon Valley var tanken att vi bara skulle stanna ett år och då sa mamma att jag borde fokusera på det som jag tyckte var roligt”, säger han. 

Att få bra betyg och att komma in på en prestigefull skola var inte det som Martin Ehrensvärd kopplade ihop med ”roligt”.

Aleksandra Pavlenkova började sin konstnärliga resa med måleri och keramik, men efter sin tid på Konstakademin i Tallinn var glasblåsning det som hon fastnade för. 

”Jag har alltid tyckt om att jobba med mina händer och när jag testade att jobba med glas var det så olikt allt annat material jag testat, för du jobbar med optik och färg”, säger Alexandra Pavlenkova. 

I våras fick Martin Ehrensvärd tips från sin mormor om att glasbruket på Skansen, där han själv praktiserade som 16-åring, var till salu. Sedan gick det mycket snabbt. 

”Vi ringde till glasbruket som sa att det fanns en annan intressent. Så vi fick bestämma oss fort. Första juli fick jag nycklarna och började jobba här”, säger han. 

Enligt Martin Ehrensvärd var det tre stora beslut som togs – köpa glasbruket, flytta till Sverige och bli sambo med Alexandra Pavlenkova. 

”Det var väldigt oväntat och det tog mig ungefär ett dygn att vänja mig vid idén att lämna Estland och flytta till Sverige”, säger Alexandra Pavlenkova. 

Att vara tillsammans med någon som man gillar och att göra något som man älskar är det som Martin Ehrensvärd värdesätter i en tid med en oviss morgondag. Men visionen av att driva något tillsammans har funnits länge. 

”Vi hade tidigare pratat om att vår drömstudio skulle ligga i Sverige och att vi en dag kanske skulle driva en”, säger Aleksandra Pavlenkova.

Foto:Gustaf Månsson

Med kunder i Sverige, USA, Estland och belarusiska Minsk skapas det nya möjligheter för glasbruket på Skansen att växa internationellt. Martin Ehrensvärd och Aleksandra Pavlenkova har, trots sin unga ålder, många års erfarenhet inom yrket. De är upplärda av mästare inom glasblåsning och deras mål är att bli bättre än de som lärt dem konsten. 

”Det kanske inte är så många människor som köper glas just nu, men om vi gör det bästa glaset så kommer folk att köpa det”, säger Martin Ehrensvärd.

Foto:Gustaf Månsson

 


Fotoutställning ska hållet minnet av Auschwitz levande

NORRKÖPING. 2017 slet sig ett par direktörer och marknadschefer från Norrköping loss – med målet att få världen som arbetsmarknad.  Med start i maj står de nu bakom en vandringsutställning som ska ta besökarna innanför taggtrådsstängslen i Auschwitz.

Foto:Henrik Lenngren
Foto:

En gul spårvagn gnisslar förbi när Stefan Papangelis ger sig i kast att klä sina första år som företagare med ord.

”Först växte vi från noll till 39 miljoner kronor på två år och gjorde utställningar om allt från Titanic och dinosaurier till Banksy och en av världens mest unika Louis Vuitton-samlingar. Sedan kom pandemin och hela verksamheten störtdök. Vår bransch stängde först och öppnade sist. Nu känner jag mig som en liten kycklingunge som äntligen får flyga ut igen.”

Som vd för vandringsutställningsarrangören Nordic Exhibitions & Events har han på nära håll fått se hur snabbt det kan gå från tillväxtsuccé till kris och sedan full fart igen.

”Även om rullgardinen drogs ner för oss har vi hela tiden haft strategin att vara redo när samhället väl öppnar upp. Nu i år kommer vi ha mer att göra än någonsin.”

2017 lämnade han en trygg och välbetald roll som vd för Upplev Norrköping för att hoppa på entreprenörståget tillsammans med kollegan Johan Bergerfalk samt Mattias Zingmark, marknadschef på Kolmårdens Djurpark. 

”Efter att ha i många år försökt sätta Norrköping på kartan ville vi prova våra vingar utanför nollelvaområdet. Med vår kompetens, kunskap, kontaktytor kände vi att vi kunde flyga rätt långt”, säger han.

Idag är Nordic Exhibitions & Events ett av ytterst få företag i Sverige som konkurrerar om de stora vandringsutställningar som ambulerar i världen.

”Idag skriver vi faktiskt på ett avtal att bygga en utställning med ett av världens starkaste varumärken för barn. Dessutom har vi fått Europarättigheterna för ett projekt med Jurassic World och Universal Pictures”, berättar Stefan Papangelis.

Men den utställning som lär locka allra mest folk i år är utställningen om Auschwitz, en samproduktion med Musealia och Auschwitz-Birkenau State Museum där mer än 700 originalföremål, däribland Rudolf Hess skrivbord, visas upp för allmänheten. Det handlar också om personliga tillhörigheter från några av offren samt dokument och opublicerat audiovisuellt material. Dessutom kommer överlevare finnas på plats.

”Utställningen har vandrat från Madrid och New York vidare till Kansas och nu till Malmö. Intresset har varit enormt i världen. Bara i Kansas hade man 315 000 besökare. Nu vill vi lyfta in det svenska perspektivet”, säger Stefan Papangelis.

Målet, berättar han, är att skapa en känslosam utställning som ger kunskap och förståelse.

”För oss är det mer än bara en utställning. Vi ser det snarare som att vi är med och sprider någon form av budskap till allmänheten, inte minst i den oroliga tid vi lever i nu.”

Att Malmö blev värdstad för det enda stoppet i Skandinavien var, enligt Stefan Papangelis, mer eller mindre självklart.

”Malmö har varit värd för Internationella Förintelsekonferensen och har dessutom sin egen historia med tanke på att de vita bussarna kom till staden med judar som hade befriats från koncentrationslägren efter andra världskriget.”

I samband med biljettsläpp i vintras såldes 11 000 biljetter inom loppet av tre dygn. Stefan Papangelis tror att utställningen, med premiär den 26 maj, har potential att växa sig stor under de åtta månaderna.

”Varje år reser 50 000 svenska skolungdomar till Auschwitz. Ambitionen är att minst lika många ska besöka vår utställning. Jag skulle inte bli förvånad om vi kan locka totalt 150 000 besökare till Malmö.”

Utställningen rullar fram till slutet av januari. Avslutningen sker samma helg som förintelsens minnesdag, den 27 januari.

”Det känns emotionellt att få vara med på den här resan. Temat är ’not long ago, not far away’, och det sammanfattar väl egentligen allting perfekt. Det som hände i Auschwitz får aldrig hända igen”, säger Stefan Papangelis.

 

.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?