1515

Techjättarnas nya drag: "Svår balansgång"

Facebook och Twitter sätter nu ner foten och tar mer ansvar på sina plattformar. Men det är en svår balansgång mellan att plocka bort felaktiga inlägg och att rent av idka censur, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

USA:s president Donald Trump.
USA:s president Donald Trump.Foto:TT/Chris Kleponis

”Barn är nästan immuna mot covid-19”.

Så sade USA:s president Donald Trump i en intervju med tv-kanalen Fox News i onsdags, ett påstående som är rent av felaktigt. När presidenten senare publicerade videoklippet på sina sociala medier agerade Facebook FB -2,24% Dagens utveckling – och tog bort inlägget. Strax därefter hakade Twitter på och gjorde samma sak.

Dagen efter tog Twitter ytterligare ett steg mot en mer ansvarstagande strategi. Framöver kommer de att förse konton som tillhör företrädare för regeringar eller statskontrollerad media en särskild märkning. De kommer dessutom att exkludera de berörda kontona från sina rekommendationssystem, vilket innebär att de inte blir lika synliga i sökresultat eller notifikationer.

Men det handlar inte om att techjättarna plötsligt vaknat upp med dåligt samvete, menar Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet. Snarare handlar det om att rädda sitt eget skinn.

”Jag skulle tro att det här är ett led i det de har fått kritik för. De vill visa att de någonstans stävjar det innehåll som bryter mot deras regelverk”, säger hon.

De båda företagen har länge kritiserats för att inte ta tillräckligt ansvar kring vad som publiceras på deras plattformar. För Facebooks del gick det så långt att över 160 svenska och internationella företag bojkottade bolaget som annonsplattform.

”Det är naturligtvis inte positivt för ett varumärke. Nu vill de visa att de gör någonting. Jag hade förväntat mig mer agerande, men det här är kanske ett första steg”, säger Eva Ossiansson.

Samtidigt är det ett osäkert område att ge sig in på.

”Det är en farlig och svår balansgång där man lätt kan utsättas för kritik. Vad är rätt åsikt och vad är fel, och vem ska bedöma det? Det är en komplex fråga när man börjar censurera eller märka ut folk.”

Eva Ossiansson tror att det är just det som har gjort att företagen tidigare har avvaktat med att sätta ner foten: risken finns att det snarare skulle leda till mer kritik och mer problem.

”Men nu har det gått så långt att de känner ett visst tvång att visa att de ändå gör någonting. Om det faller i god jord eller inte, det får vi se”, säger hon.


Innehåll från SPPAnnons

1 av 5 anställda är felförsäkrad – så säkrar du att det blir rätt

SPP:s pensionsexpert Shoka Åhrman.
SPP:s pensionsexpert Shoka Åhrman.

Granskningar från bland annat FörsäkringsGirot visar att så många som en femtedel av alla anställda är felförsäkrad. Det är heller ingen hemlighet att många som administrerar de anställdas tjänstepensioner upplever att hanteringen kan vara komplicerad. SPP:s pensionsexpert Shoka Åhrman ger sina bästa tips för att förenkla administrationen.

Vill du få en kostnadseffektiv pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide  

”Lova runt och hålla tunt” sänker förtroendet för dig som arbetsgivare direkt, även när det gäller frågor som pension. Därför är det viktigt att dokumentera överenskommelser för pension och andra förmåner. Särskilt i de fall då företaget saknar generella pensionspolicyer. Se också till att dessa dokument inte lämnar utrymme för tolkning och att de finns tillgängliga både för de som administrerar lön, pension och andra förmåner och för de anställda.

– Och låt för allt i världen inte dessa dokument bli en skrivbordsprodukt som samlar damm, säger Shoka Åhrman.

Du måste aktivt tillämpa överenskommelserna i samband med administration av pensionen för att de inte ska bli just tomma löften.

– Kanske lovade du den nyanställde chefen att en specifik förmån ska vara pensionsgrundande? Ja, då måste du aktivt se till att det kommer med i underlaget också.

Optimera pensionsadministrationen

Uppfattningar om att pension är komplicerat och tidskrävande kommer oftast ifrån otydlighet eller icke värdeskapande uppgifter, så se till att minska bruset i pensionsadministrationen. Det behöver finnas en tydlighet i informationsflödet mellan chefer, HR och administratörer i pensionsfrågan.

– Istället för att befästa att något är svårt bör vi fokusera på lösningar som gör det enkelt, menar Shoka Åhrman och fortsätter:

– Förutom god kommunikation och tydlig ansvarsfördelning är användarvänliga verktyg centrala för att spara tid och minska risken för manuella fel och förseningar.

Se till att den som ska utföra själva pensionsadministrationen har tillgång till enkla digitala tjänster och verktyg. På så vis kan ni skapa förutsättningar för att spara tid och undvika onödiga kostnader.

– Kom också ihåg att lika enkelt som det är för dig som arbetsgivare att ha koll ska det vara för dina anställda. Självklart ska även de ha tillgång till enkla digitala tjänster för att få en bra överblick av sin framtida pension.

Vill du få en kostnadseffektiv pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide  

 

 

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?