1515

Techjättarna vräker in pengar i nästa internet – denna gång i 3D

Dagens internet är något man tittar på. Metaverse är något man befinner sig i, med alla fem sinnen. 

Där har ni framtidens digitala värld, om vi ska tro techjättar som Facebook och Microsoft som nu satsar miljardbelopp på att utveckla det som väntas bli uppföljaren till det mobila internet.

ABBA gör spektakulär comeback med nyskriven musik och virtuella konserter där bandet uppträder som virtuella kopior, avatarer. Till höger: Thommy Eriksson, doktor i digital gestaltning på Chalmers gör intervjun med Di:s reporter i VR-miljön Mozilla Hubs.
ABBA gör spektakulär comeback med nyskriven musik och virtuella konserter där bandet uppträder som virtuella kopior, avatarer. Till höger: Thommy Eriksson, doktor i digital gestaltning på Chalmers gör intervjun med Di:s reporter i VR-miljön Mozilla Hubs.Foto:TT

Begreppet metaverse myntades av den amerikanska författaren Neal Stephenson 1992 i science fictionromanen Snow Crash och har de senaste månaderna seglat upp som det mest omtalade bland världens dominerande techjättar och beskrivs som allt från det nya internet i 3D till ett demokratiserat virtuellt samhälle, en konvergens mellan virtuella och fysiska verkligheter, en digital tvilling av vår egen värld.

Det kan ses lite som det slutliga genombrottet för virtual reality, VR, som så länge setts som en framtidsteknik men hittills inte slagit igenom brett.

Ett säkert tecken på att det denna gång inte ser ut att stanna vid nischprodukter bara för riktiga nördar är att techjättar som Facebook FB -5,05% Dagens utveckling , Microsoft MSFT -0,51% Dagens utveckling och Nvidia just nu öser in miljarder för att bli den som dominerar detta nya virtuella universum.

”Det är ett förkroppsligat internet som du är inne i snarare än bara tittar på. Vi tror att detta kommer att bli efterföljaren till det mobila internet”, förklarade Mark Zuckerberg när han i somras pratade länge och väl om metaverse i samband med Facebooks halvårsrapport.

Facebook lanserade nyligen kameraglasögon tillsammans med Ray-Ban.
Facebook lanserade nyligen kameraglasögon tillsammans med Ray-Ban.

Facebooks grundare talar nu om möjligheterna att koppla bolagets virtual reality-plattform Oculus till de sociala mediefunktioner som Facebook är mest känt för.

”Jag förväntar mig att folk kommer att gå från att se oss främst som ett socialt mediebolag till att se oss som ett metaverseföretag”, har han förklarat.

Metaverse är fortfarande ett lite flytande begrepp som håller på att utvecklas och som det finns olika åsikter om vad det är och borde vara.

”Det finns en konflikt mellan två olika sätt att se på metaverse”, konstaterar Thommy Eriksson, doktor i digital gestaltning på Chalmers i en VR-intervju där våra avatarer träffas i Mozilla Hubs.

”Dels den mer idealistiska synen där de olika VR-världarna ska vara öppna med möjlighet att röra sig emellan dem, som med dagens internet. Och dels den motsatta där företag som Facebook och Microsoft försöker bygga sin egna metaverse som dom vill äga och dominera.” 

Skiftet i pandemins spår mot ökat distansarbete, även mer permanent, ger upphov till att många företag nu vill utveckla virtuella miljöer. Det har fungerat som en viktig katalysator.

”År 2030 kommer de nya generationerna av Oculus tillåta användare att teleportera från en plats till en annan utan att flytta sig från soffan. Och inte bara för spel och underhållning, utan också för arbete”, förklarade Mark Zuckerberg i en intervju i somras.

För en månad sedan introducerade Facebook plattformen Horizon Workrooms, där användare kan arrangera möten i den virtuella verkligheten.

Microsofts samarbetsplattform heter Mesh och använder blandad verklighet, mixed reality, MR, för att skapa sammanlänkade världar där det fysiska och digitala möts. Människor på olika fysiska platser kan här samarbeta i realtid på samma projekt via holografiska upplevelser på olika enheter.

Mattias Wallergård, forskare i interaktionsdesign vid Lunds universitet.
Mattias Wallergård, forskare i interaktionsdesign vid Lunds universitet.

”Att kunna uppleva närvaro utan att fysiskt behöva förflytta människokroppar tror jag kommer att bli en väldigt stor grej”, säger Mattias Wallergård, forskare i interaktionsdesign vid Lunds universitet.

”Det har vi inte minst märkt under pandemin, det funkar inte så bra med Zoom och Teams, det sociala och kreativiteten blir lidande. Därför har vi också sett en explosion av nya företag som satsar på virtuella arbetsmiljöer där man kan brainstorma och umgås mer realistiskt.”

Även om utvecklingen, inte minst under pandemin, tagit några jättekliv på alla områden finns dock fortfarande utmaningar.

”Ergonomin och sociologin kring VR är utmaningar. Det är fortfarande lite besvärligt och pinsamt med stora VR-headsets i ansiktet, där finns en psykologisk spärr”, menar Thommy Eriksson.

Men det händer saker även här. Facebook lanserade häromveckan sina första kameraglasögon tillsammans med Ray-Ban.

”Ett första steg mot AR-glasögon. Man vill skaffa sig erfarenhet om hur konsumenterna accepterar den här typen av produkter, och säkerligen för att samla in en himla massa data”, konstaterar Mattias Wallergård.

”Många sitter också och väntar på att Apple ska släppa ett VR-headset, för då kommer folk att vilja köpa dem, precis som när de gjorde datorerna coola, sexiga och snygga”, menar Thommy Eriksson.

Men metaverseforskarna menar att man inte ska stirra sig blind på glasögonen.

”Egentligen är det inte så intressant om man har VR- eller AR-glasögon eller en vanlig dator. Det som är intressant är den enorma digitala tvillingen av planeten jorden som man vill bygga, som blir grundbulten i metaverse. Det är ju Facebooks mål, att äga den datan och koppla all tänkbar data till den. Tanken bara svindlar hur mycket pengar som går att tjäna”, säger Mattias Wallergård.

Och pengar går det att tjäna även i metaverse. Helt nya affärsmodeller är redan verklighet där företag säljer virtuella kläder, möbler och hela byggnader. Redan för två år sedan sålde digitala modehuset Fabricant en virtuell klänning för 80.000 kronor. Företag som Gucci och Vans har därefter skapat helt anpassade, digitala varumärkesvärldar i onlinespelplattformen Roblox, medan Stella McCartney sålt en virtuell kollektion i samma plattform.

Grova pengar kommer också legendariska popgruppen ABBA göra som nu gör comeback med nyskriven musik samt en virtuell konsert där stjärnorna uppträder i egenskap av virtuella kopior, avatarer, men dock inför livs levande publik. Konserter som därmed kan ges åtta gånger i veckan, non stop. I princip i all evighet.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?