1515

Techbolag lyfter – men oro inför framtiden

Facebooks satsning på eget innehåll och Googles försäljning hyllas av marknaden efter att många amerikanska techjättar rapporterat i veckan.
Men det finns en oro för att jakten på användare kostar för mycket.

"Vi är lite skeptiska till både Amazon och Netflix, vi tror att båda företagen är fullvärderade och att marginalerna inte går upp så mycket som marknaden förväntar sig", säger Erling Thune, portföljförvaltare på norska DNB:s tech-fond, till TT.

Amazons rapport för andra kvartalet visade en omsättning i linje med förväntningarna på 38 miljarder dollar, motsvarande ungefär 312 miljarder kronor. En ökning med 25 procent från förra årets 30 miljarder dollar. Resultatmässigt var det sämre än väntat, 197 miljoner dollar.

Netflix fick under kvartalet drygt 5,2 miljoner nya kunder vilket överträffade analytikernas förväntningar på 3,2 miljoner nya användare. Omsättningen steg till 2,8 miljarder dollar under kvartalet med en vinst på 65,6 miljoner dollar.

"Netflixaktien var upp ungefär 15 procent efter beskedet att antalet användare växer snabbare än väntat. Problemet är att tillväxten kostar mer än väntat", säger Thune.

Amazons svaga marginaler beror enligt Thune på att bolaget måste hantera stora lager och distribution, något som gäller många detaljhandelsbolag. Det slipper Google och Facebook. Och det märks hos Facebook som under andra kvartalet ökade vinsten med 71 procent, till 3,9 miljarder dollar på en omsättning av drygt 9,3 miljarder dollar.

Enligt bolaget har satsningen på videoannonser gett tillväxt i mobilannonseringen.

"Facebook var över förväntningarna, speciellt när det gäller vinsten. De säger också att de ska lägga mer pengar på egenproducerat videoinnehåll", säger Erling Thune.

Googles moderbolag Alphabet visade en vinst på 3,5 miljarder dollar för årets andra kvartal med en omsättning på 26 miljarder dollar. Här påverkades resultatet negativt av de böter på motsvarande 2,7 miljarder dollar som företaget ålagts av EU att betala för att ha missbrukat sin marknadsställning.

"Omsättningen var bra men aktien gick ner 3 procent. Marknaden är bekymrad för att tillväxten kommer med lägre marginaler än tidigare eftersom de måste betala för sökningarna som sker från Iphonemobiler. Vi tycker dock att aktien är billig i förhållande till tillväxten", säger Thune.

Generellt finns en viss marknadsoro kring de amerikanska nätbolagen när det gäller regelfrågor som exempelvis monopolställning.

Twitter går fortsatt trögt. Förlusten på 116 miljoner dollar för årets andra kvartal uppskattas inte. Omsättningen sjönk med fem procent till 574 miljoner dollar jämfört med ett år tidigare.

"Det är oroande, de tjänar inga pengar. Vi är skeptiska till Twitter. Det finns en hård kärna som använder det men de klarar inte att komma in på massmarknaden. Den positionen dominerar Facebook med sitt bredare innehåll", säger Erling Thune.


Innehåll från Visiba CareAnnons

Upphandling av IT måste moderniseras

Foto:Anna Sigvardsson Höglund © 2020 Visiba Group AB

Pandemin har varit en stark innovationsdrivare av digitala systemlösningar för vården. För Sverige finns nu chansen att ta täten internationellt inom digitaliseringen av vården. Men, för att lyckas krävs ett nytt synsätt på upphandling och förvaltning av IT-system.

Med visionen att ”det ska vara lika enkelt att boka en tid hos vårdcentralen som det är att boka ett flyg till Thailand” grundades Visiba Care 2014. Bolaget var en av de första leverantörerna av system för säkra digitala vårdmöten i Sverige.

– Vi har arbetat för att driva på nytänkandet inom branschen och att möjliggöra nya lösningar. Utvecklingen har gått fort – från enskilda videomöten till att vi i dag kan erbjuda system för hela vårdkedjan och knyta ihop primärvården med specialistavdelningar, säger Johan Gustafsson, vd på Visiba Care. Han fortsätter:

– Under pandemin har vi tydligt sett hur utvecklingstakten har ökat. I primärvården har man genomfört tester med AI-motorer – teknik det har pratats om i några år, men som nu börjat implementeras.

Sverige har goda förutsättningar

Sverige låg i framkant inom digitaliseringen av vården redan innan pandemin, något som är en fördel även framöver när vi har covid-19 bakom oss.

– Mycket tyder på att länder som hade kommit långt med digitaliseringen har fått en extra skjuts av pandemin och Sverige sitter i en väldigt gynnsam position för att driva på utvecklingen. Videomöten är bara början – den stora effekten kommer när vi drar nytta digitaliseringens möjligheter och förändrar hur vård levereras, säger Peter Tyreholt, Chief Product Owner på Visiba Care.

Gamla modeller behöver förnyas

För att lyckas behöver dock synen på IT-system i offentlig sektor moderniseras.

– På Visiba Care släpper vi nya uppdateringar ungefär var tredje vecka. I det tempot är förvaltningsmodeller som bygger på att man köper en färdig produkt, med en förväntad livslängd om tre till fem år, inte applicerbar. Upphandling och förvaltning måste utgå från att systemet ständigt uppdateras med nya funktioner, säger Peter Tyreholt och avslutar:

– Det är inte heller hållbart med långa kravlistor för en skräddarsydd lösning. För när upphandling, utveckling och utrullning av ett system väl är gjord har det gått flera år och kravspecifikationen har blivit inaktuell. Upphandlingar måste utgå från en tydlig problemformulering och målbild. Då får man en bättre produkt med större värde för organisationen.

Om Visiba Care
Visiba Cares digitala vårdplattform används idag inom en stor bredd av vårdverksamheter, från kommunal vård- och omsorg till regional vård. Företaget grundades 2014 och är idag ledande i Norden.

Läs mer på www.visibacare.com

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?