ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Teatern visar upp sina unika dyrgripar

  • Klänningen bars i pjäsen ”Farmor och vår herre”, 2015. Kostymdesigner Anna Heymowska. Foto: Martina Huber
  • KOSTYMDRAMA PÅ RIKTIGT. I My Fair Lady med uppemot 30 personer på scenen kostade materialinköpet, exklusive teaterns arbete, en kvarts miljon kronor. Foto: Martina Huber
  • Foto: Martina Huber

Allt fler kommersiella klädkedjor gör som Kulturhuset Stadsteatern gjort i decennier: återanvänder. I en ny utställning visas pärlor ur teaterns kostymförråd och hantverket bakom kreationerna.

Utställningen Kostymdrama är ett samarbete med Konst/Design & Mode och kostymateljén och pågår till den 8 december.

Totalt visas 46 kostymer från 24 pjäser – från Körsbärsträdgården 1994 till Elvira Madigan 2019, men inga plagg är till salu.

”Tanken med utställningen är inte att rensa för att göra plats i förrådet, utan att folkbilda och lyfta fram människorna och allt osynligt arbete bakom kostymerna”, berättar Maria Patomella, utställningsansvarig.

”Kunskap om ett plagg kan slå an otroligt viktiga strängar. Kläder är inte bara H&M. Hos oss har varje plagg sin själ”, tillägger Nancy Andreassen Peters, kostym- och maskchef.

Kostymen är skådespelarens andra hud, för att citera Ingmar Bergman.

Det är patinerarna som med sandpapper, färg och spray ser till att plaggen är nötta och solblekta på de rätta ställena och varje veck till synes autentiskt. Kostymdesigner, tillskärare, skräddare, modister och kostymtekniker är andra yrkesgrupper bakom scenen.

Stadsteatern har cirka 30 premiärer per år på nio scener. I snitt är ungefär hälften av kostymerna återanvändning, varav ena halvan plockas från teaterns kostymförråd på 400 kvadratmeter, placerat ovanför stora scenen. Tiotusentals kostymer, skor, stövlar och hattar fungerar därmed även som ljudisolering. Den andra halvan av återvinningsdelen köps in second hand.

Övriga kostymer köps i vanliga butiker eller skapas på plats.

”Skrädderi, inte konfektion. En herrkostym tar 60 arbetstimmar att bygga upp, lager för lager, inifrån och ut”, säger Karin Ulfhielm, tillskärare med 40 år i branschen, varav 30 på Stadsteatern:

”Hela processen från kostymskiss till premiären är lite som att föda barn: Det gör ont medan det pågår, sedan går det över. Det finns inget roligare än det här.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer