1515

Teater hakar på Akelius kampanj

Playhouse Teater i Stockholm är först ut att anta Roger Akelius välgörenhetsutmaning. 

Med en stjärnkantad blixtföreställning hoppas teatern slå försäljningsrekord till förmån för Unicef.

Björn Lönner är Playhouse teaters direktör.
Björn Lönner är Playhouse teaters direktör.Bild:Playhouse Press

Rachel Molin, Björn Kjellman och Emma Peters är några av de namnkunniga skådespelare som i februari intar Playhouse Teaters scen. Bekanta ansikten för den svenska publiken, men en föreställning med ovanliga premisser. Under 36 timmar ska gruppen bestående av 15 skådespelare, fem dramatiker och fem regissörer sätta samman en färdig föreställning under namnet Instant Playhouse. Och inte en enda får betalt.

”Vi får själva stöd för att kunna driva vår verksamhet och då har vi funderat på hur vi skulle kunna ge någonting tillbaka med de begränsade resurser som vi har”, säger teaterchefen Björn Lönner.

Playhouse Teater har svarat på fastighetsmiljardären Roger Akelius upprop till näringslivet. 

Under julkampanjen #mittbolagbidrar lovar affärsmannen att dubbla alla insättningar till Unicef i december månad. Pengar som kommer att vara öronmärkta för utbildningsinsatser för barn i katastrofdrabbade länder.

Det är andra året i rad som Playhouse samarbetar med Roger Akelius och teatern är nöjd med hur årets bidrag kommer att användas.

”Det är strålande. Unicef var en av de organisationer som vi hade i åtanke när vi kontaktade Roger Akelius och undrade om han ville dubbla våra intäkter även i år”, säger Björn Lönner.

Nu hoppas teatern slå förra årets biljettintäkter.

”Förra året blev det runt 330.000 kronor till Läkare utan Gränser när pengarna hade fördubblats. I år satsar vi på en halv miljon. Blir det fullsatt på alla tre föreställningarna kan vi lyckas.”

Playhouse Teater lovar något alldeles extra när Teatersverige möts för blixtföreställningen som spelas tre gånger första helgen i februari.

”Det blir en väldigt speciell laddning när någonting skapas under de här premisserna och när det dessutom är för ett gott ändamål. Publiken älskar det”, säger Björn Lönner.

Familjen Everts, som står bakom Cathrine Everts Forskningsstiftelse, har inspirerats av Roger Akelius och hans kampanj. De har beslutat sig för att dubbla alla skänkta medel, upp till 100.000 kronor, som ges till Cathrine Everts Forskningsstiftelse, berättar de för Di.

Även byggkoncernen Lindqvist Bygg AB har fått inspiration av utmaningen och skänker 30.000 kronor till Hand in Hand, 30.000 till Läkare utan gränser samt 15.000 kronor till Barnhemmet The Step i Nepal.

Förra året slog #mittbolagbidrar och Roger Akelius utmaning svenskt biståndsrekord. Sammanlagt samlade Sveriges företagare och bolag in 127 miljoner kronor under drygt en månad. Med Roger Akelius dubbling blev totalsumman 254 miljoner kronor som gick till Läkare utan gränser.


Innehåll från SimployerAnnons

Arbetsplatsen efter pandemin – så ser den ut enligt Simployer

Under året som gått har frågor som rör arbetsplats och arbetsmiljö ökat lavinartat. Vi har ställts inför nya utmaningar när arbetsplatsen blivit digitaliserad och många undrar hur vi ska arbeta efter pandemin. Simployer arbetar dagligen med att ge svar på dessa frågor och stödjer arbetsgivare i omställningen.

Simployer tror att framtidens arbetsplats och arbetsmiljö är en hybrid av arbete hemifrån och på kontoret där valfrihet och samverkan står i fokus. 

– Simployers vision är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Vi arbetar främst mot HR-avdelningar där vi leder kurser och ger rådgivning om hur man skapar en välfungerande arbetsplats. Med pandemin uppstod en explosion av frågor kring hur arbetsplatsen ska fungera. Där finns vi till som både rådgivare och förebild, säger Fredrik Christiansson, Sverigechef för Simployer.

– Företagskulturen och värderingarna är något som många företag byggt upp under en lång tid på kontoret. Det blir dessutom svårare för arbetsgivare att stämma av med sina anställda om hur de mår. Därför är en hybrid arbetsmiljö ett alternativ som vi tror på, säger Lena Wepplinger, Head of Content & Experts på Simployer. 

En samlingsplats för det sociala mötet 

När vaccinationerna nu är igång uppstår frågor om hur arbetsplatsen kommer se ut när vi kan börja komma tillbaka till kontoret. Simployer tror på en lösning där kontoret fungerar som en samlingsplats dit medarbetare kommer för att mötas och ha ett socialt utbyte mer än att bara gå dit och för att sedan sätta sig ensam vid sin dator och arbeta. 

Vi kan utföra det mesta arbete hemifrån men vi behöver en plats att hämta energi och faktiskt ses. Därför förblir det fysiska kontorets roll betydelsefullt – men på ett annat sätt än tidigare. Medarbetare kommer även med största sannolikhet efterfråga en arbetsplats där det går att jobba både hemifrån och på kontoret. 

– Vi tror på att de som vill vara på kontoret ska kunna vara det, men de som vill arbeta mer hemma kommer ha möjlighet att göra det också. Kontoret ska vara en plats dit man vill gå och det kommer fylla en social funktion. Ska man försöka sammanfatta det enkelt, kan man säga att vi ser framför oss att det är ett skifte från ”arbetsplats” till ”mötesplats”, säger Fredrik Christiansson. 

Om Simployer

Är medarbetarna den mest värdefulla tillgången för din verksamhet? Då är det viktigt att du förvaltar deras kompetens och bygger upp en hållbar företagskultur! Simployer stöttar och förenklar arbetsdagen för ledare, HR och anställda för över 1,2 miljoner användare i Sverige och Norge. Vår målsättning är tydlig: Att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare.

Läs mer om Simployer här 

Mer från Simployer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Simployer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?