1515

Team Svenska Fönster finslipar tekniken inför Stafettvasan – utan stavar

MORA. Barmarkssäsongen är över och Vasaloppsveckan närmar sig. Di följde med när Team Svenska Fönster finslipade skidtekniken inför Stafettvasan. 

Ylva Lundin och Charlotte Eriksson finslipar tekniken inför Stafettvasan.
Ylva Lundin och Charlotte Eriksson finslipar tekniken inför Stafettvasan.Foto:Petter Cohen

Efter ett långsamt uppvärmningsvarv på slingan runt Hemus skidstadion i Mora samlas de fem lagmedlemmarna från Svenska Fönster i Edsbyn runt Håkon Breistrand. De befinner sig på klassisk skidmark, bara ett stenkast bort passerar Vasaloppsspårets sista kilometrar på väg mot målet i Mora. 

”Lägg ifrån er stavarna”, säger Håkon Breistrand. 

Ola Domanders nickar.

”Varje år säger jag att jag ska åka utan stavar, men det gör jag aldrig, trots att jag vet att jag borde”, säger han. 

Att åka utan stavar är grunden för att få till tekniken längdåkning. I skidkretsar brukar man skoja om att det är barn och världseliten som tränar utan stavar.

”Motionärerna borde också göra det, det finns inget bättre sätt att hitta känslan. Många vill bara ut i spåret så fort som möjligt och åker på samma sätt som de alltid gjort på varje pass”, säger Håkon Breistrand. 

Så Ola Domanders, Charlotte Eriksson, Thomas Jonsson, Ylva Lundin och Kristoffer Jäderberg kastar stavarna och ger sig ut på en flack slinga runt stadion. Det är några veckor kvar till jul och för alla utom Thomas är det första passet på snö. 

Det är lite vingligt till en början. Att hitta flytet i diagonalåkningen utan stavar är knepigt, men nyttigt. Stavarna är inte till för att hålla balansen med, utan för att bidra till kroppens rörelse framåt.

”Försök få till längre skär på varje skida. Tänk på tyngdöverföringen, att ni åker på ett ben i taget”, ropar Håkon Breistrand. 

Tränaren Håkon Breistrand leder team Svenska Fönster runt Mora skidstadios 1,3km långa slinga.
Tränaren Håkon Breistrand leder team Svenska Fönster runt Mora skidstadios 1,3km långa slinga.Foto:Petter Cohen, Petter Cohen

I augusti klarade de den första delen av Dubbelutmaningen - Vasakvartetten. Team Svenska fönster sprang de nio milen från Sälen till Mora på knappt nio timmar. Fredagen den 28 februari, då Stafettvasan går av stapeln, ska de göra om bravaden fast med skidor under fötterna. 

På sensommaren besökte gänget från Svenska Fönster skidmeckat Lillehammer i Norge. Då fick de bland annat tillfälle att träna rullskidor på Birkebeinerstadion, i bergen ovanför staden. Passet gav mersmak och det slutade med att flera i laget köpte med rullskidor hem. 

”Jag kan inte säga att jag gjort det snyggt alls, jag har strävat på. Jag har inte sprungit eftersom jag har ont i ett knä, så jag är glad att jag haft rullskidorna”, säger Kristoffer Jäderberg som är den mest ovane skidåkaren i gruppen.

Charlotte Eriksson är den enda som inte åkt rullskidor under hösten. 

”Jag har fokuserat på löpning eftersom jag sprang Lidingöloppet. Det gick bra, snabbare än vad jag trodde. Men det var fruktansvärt och jag vill aldrig göra om det igen”, säger hon och skrattar.  

Håkon Breistrand lyssnar när gruppen berättar hur man tränat under hösten, om snoriga förskolebarn och svårigheten att hitta tid. Han konstaterar att de kommer att ha nytta av uthålligheten som de skaffat sig av löpträningen inför Vasakvartetten. 

Men längdskidåkning är en komplex sport, god kondition och starka armar är inte tillräckligt. 

”Längdskidor är en sport med väldigt mycket teknik. Därför gäller det att ha bra arbetsekonomi. Kan du inte ta dig fram energisnålt så blir du helt slut oavsett hur bra kondition du har”‚ säger Håkon Breistrand. 

Team Svenska Fönster (från vänster, Charlotte Eriksson, Tomas Jonsson, Ola Domanders, Håkon Breistrand, Ylva Lundin och Kristoffer Jäderberg) med tränaren Håkon Breistrand.
Team Svenska Fönster (från vänster, Charlotte Eriksson, Tomas Jonsson, Ola Domanders, Håkon Breistrand, Ylva Lundin och Kristoffer Jäderberg) med tränaren Håkon Breistrand.Foto:Petter Cohen, Petter Cohen

Därför får skidåkarna från Edsbyn vänta en stund innan de får ge sig ut och åka på den hägrande snön. De får börja med några övningar inne i Hemusgårdens stugvärme. 

”Kroppskontrollen är extremt viktig i längdåkning. Det är lätt att säga att man ska göra si eller så, men det är inte så lätt om man inte har kontroll över sin kropp”, säger Håkon Breistrand. 

Han börjar med flera övningar där gänget från Svenska Fönster får arbeta med att aktivera bålen. Bålmuskulaturen är viktig både i diagonalåkning och stakning. 

Att jobba med styrka och rörlighet behöver man inte gå till gymmet för att göra. Korta pass hemma på 10-15 minuter ger mycket, dessutom förebygger det skador.

”Hur mycket som helst går att göra hemma med bara kroppen som redskap. När det gäller axlar, armar och bål så kan man göra allt med sin egen kroppsvikt”, säger Håkon Breistrand. 

Innan Team Svenska Fönster ger sig ut i spåret och den hägrande snön drillar Vasaloppscoachen dem i utgångspositionen i längdskidåkning. En skidåkare står i ungefär samma vinkel både i klassisk och fristil. Lätt framåtlutad. 

”Tänk lite som att ni ska putta något framför er. Då söker ni er fram för att få lite kraft. Ni står inte spikrakt och inte heller väldigt framåtlutad”, säger Håkon Breistrand och tillägger.

”Det gäller att sätta kroppen i en framåtdrivande position, står man för rakt går kraften ner i backen.”

Sagt och gjort. Fulla med teoretisk kunskap ger sig fem förväntansfulla skidåkare ut på Hemus skidstadion för att utföra denna konstart i praktiken.

”Diagonalen är helkroppsarbete där synkningen mellan över- och underkroppen är grunden. Hamnar ni för långt fram och inte får kroppstyngden på skidan, så släpper det. Att få trycket över foten är viktigt”, förklarar Håkon Breistrand. 

Under mycket skratt åker gänget ut i spåret utan stavar. Att åka på en skida i taget, att flytta tyngdpunkten är lättare sagt än gjort. Efter några minuter är blickarna fokuserade, koncentrationen där. 

”Hitta trycket, börja med en ganska kort rörelse och öka på sen, åk större efterhand”, ropar Breistrand uppmuntrande. 

Efter några varv börjar åkningen se mer avslappnad ut. Under en kort paus för nya instruktioner konstaterar Ylva Lundin att det är nyttigt att åka utan stavar. 

”Det är väldigt givande att fokusera på ett moment åt på gången. Det är svårt att göra det när man åker hemma”, säger hon. 

Nästa moment under den intensiva träningsdagen är stakning. Det är den del av den klassiska längdskidåkningen som förändrats mest på senare år. Förr gjorde armarna jobbet i stakningen, i dag är det ett helkroppsarbete. 

Och då är, förklarar Håkon Breistrand, stabiliteten i överkroppen viktig. 

”Det handlar mycket om att få fram kroppstyngd över stavarna och då måste ni stabilisera kroppstyngden. Annars sjunker ni ihop. Fram med höften, hamna inte på hälarna”, instruerar Vasaloppscoachen åkarna innan de ger sig ut igen.

Det finns en rad missar som även duktiga motionärer gör när de stakar, menar Håkon Breistrand. Ett är att vara för hetsig i stavisättningen.

”Man kan inte ha mer attack än att man är stabil med stavarna. Väldigt många får jag lugna ner”. 

Många tänker också för mycket på att komma upp på tå. 

”Det är kroppen som driver rörelsen. Lutar ni er framåt följer hälarna efter automatiskt”, säger Håkon Breistrand. 

Thomas Jonsson är den i gruppen från Team Svenska Fönster har stakat mest. I vintras åkte han hela Vasaloppet utan fästvalla och tog sig in på topp 1000. 

Efter att under coachningen ha åkt jämsides med Håkon Breistrand har Thomas fått en del att tänka på inför vinterns pass. 

”Det är inte så kul att höra vad man behöver förbättra. Som att jag ska ha armbågarna längre fram. Men det är väldigt nyttigt”, säger han. 

Utöver Thomas Jonsson ska även Charlotte Eriksson åka hela Vasaloppsdistansen i vinter. I hennes fall är det Öppet spår som gäller. I en paus mellan två övningar ställer hon en fråga som många vasaloppsåkare funderar på: 

”Hur många mil behöver man åka för att klara loppet?”

Håkon Breistrand tycker inte att man ska sätta upp milmål.

”Det viktigaste är att ha kvalitet på passen. Är man en ovan skidåkare behöver man kanske mycket mängd för att orka nio mil. Den som redan har uthålligheten kanske ska jobba med tempot för att få upp farten. Reflektera över vad just du behöver istället för att räkna mil”, svarar han. 

Charlotte Eriksson nickar och konstaterar att hon både behöver slipa tekniken och träna mängd. 

”Jag åkte skidor under uppväxten. Sedan dess har tekniken förändrats totalt och jag måste lära om. Jag behöver också långa pass för att bygga uthålligheten”, säger hon.  

Efter två skidpass i Mora har gänget från Svenska Fönster fått en hel del att tänka på. 

”Nu har jag fått så mycket instruktioner att jag inte längre vet vad som är min mage och vad som är min rumpa. Nu ska jag smälta allt, sedan ska jag öva”, säger Kristoffer Jäderberg. 

Till Vasaloppsstafetten kommer Svenska Fönster med flera lag. Och trots att fokus ligger på folkfesten och den sociala samvaron med kollegorna får man inte glömma tävlingsmomentet. 

”Vårt mål får bli att klå kollegorna från leveranslagret. Det blir en personlig kamp”, säger Ola Domanders. 

 


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Nu elektrifieras Coors fordonsflotta: ”En viktig del i vår ambition att bli hållbara på riktigt”

”Vår målsättning är att bli hållbara på riktigt och elektrifieringen av fordonsflottan är ett viktigt steg på vägen”, säger Magnus Wikström, vd Coor Sverige.
”Vår målsättning är att bli hållbara på riktigt och elektrifieringen av fordonsflottan är ett viktigt steg på vägen”, säger Magnus Wikström, vd Coor Sverige.

Serviceleverantören Coor ska halvera sitt klimatavtryck fram till 2025. Ett ambitiöst hållbarhetsmål, men inte utan utmaningar då företaget samtidigt är under stark tillväxt.

– Elektrifiering av bilparken är en nyckel för att lyckas, säger Kristina Olsson, hållbarhetschef hos Coor i Sverige, som i omställningsarbetet har stöd av billeasingbolaget Autolease.

Läs mer om Autolease produkter och tjänster

Som ledande leverantör inom Facility Management erbjuder Coor servicelösningar inom allt från underhåll och energioptimering av fastigheter till drift av personalmatsalar, konferensanläggningar och städtjänster.

– Vi är ett personalintensivt bolag och behöver bilar för att transportera såväl oss själva som våra produkter och utrustning till och från kunderna. Det innebär att hela fordonsflottan är en viktig del i vår ambition att bli ett hållbart företag på riktigt. Bilparken är ju en av de klimatpåverkare som vi själva har kontroll över och kan styra genom att regelbundet se över våra riktlinjer, säger Coors svenska hållbarhetschef Kristina Olsson och förklarar att resan mot en grönare vagnpark har pågått i flera år.

100 procent el vid nytt leasingavtal

Ett mellansteg inför att elektrifiera hela fordonsflottan var till exempel att förbereda alla servicebilar för förnybar och fossilfri diesel (HVO 100). Smart ruttplanering och högre nyttjandegrad av varje enskilt fordon ingår också i konkretiseringen av den ambitiösa hållbarhetsagendan.

– Vi har successivt skärpt vår policy, med starkt stöd hela vägen från koncernledningen som har fastställt vår strategi mot 2025 där vi ska växa verksamheten samtidigt som vi ska bli hållbara på riktigt. För att nå våra mål behöver vi komma snabbt framåt i hållbarhetsfrågorna. När det gäller våra förmåns- och tjänstebilar, som även används privat, är det redan i dag 100 procent el som gäller för den som står i begrepp att teckna nytt leasingavtal. Och nu har vi också börjat med det stora klustret av fordon som används dagligen i vår leverans, säger Kristina Olsson.

Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor Sverige, och Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.
Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor Sverige, och Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.

Dessa servicefordon, både personbilar och lätta lastbilar, utgör omkring 80 procent av Coors totala vagnpark som i dag består av runt 700 fordon. Övergången till eldrift sker steg för steg i takt med att befintliga leasingavtal löper ut, men möjligheten till effektiv laddning är avgörande för var i landet man går snabbast fram.

– I dag är ett 80-tal av våra servicefordon rena elbilar. Vi har beslutat att el ska vara förstahandsvalet vid alla nyanskaffningar och när vi ersätter bilar efter att leasingperioder går ut, men framöver kommer vi också att behöva vara mer aktiva i hanteringen av hela vår fordonspark och tänka mer flexibelt när det gäller inbyte av bilar, säger Kristina Olsson.

Hon får medhåll av Mats Silfver, Sverigechef för Autolease, som sedan många år bistått Coor med leasing, rådgivning och administration av vagnparken.

– Vi kan hjälpa till att strukturera om bland fordonen. Om en bil exempelvis löper ut i Norrland, där tillgången till laddning än så länge är mer begränsad, kan det vara bättre att beställa en elbil till Stockholm och sedan växla bilar mellan Coors olika enheter. På så sätt kan vi tillsammans jobba för att optimera den totala bilparken, säger Mats Silfver.

Räckvidden blir allt bättre

Han har sett intresset för eldrift växa explosionsartat på senare tid och tror inte det dröjer mer än något år innan förhållandet 80/20 kommer gälla, det vill säga att 80 procent av alla nya bilar som säljs kommer vara laddbara:

– Redan i dag har två tredjedelar av personbilarna som beställs på företagssidan ”en sladd”, och 30 procent av dem är rena elbilar. Men andelen ökar snabbt med de statliga styrmedel som ligger, samtidigt som teknikutveckling gör att räckvidden blir allt bättre och laddinfrastrukturen byggs ut. Utvecklingen av drivmedelspriserna på fossilt bränsle är också avgörande i sammanhanget, säger Mats Silfver och poängterar att allt detta sammantaget innebär en attraktiv totalkostnadskalkyl för den som väljer elbil, även om just leasingkostnaden ibland kan vara högre jämfört med motsvarande fossildriven bil.

För många företag handlar valet också om trovärdighet, att bygga varumärke och ta samhällsansvar. Och som i Coors fall – att se till att de totala koldioxidutsläppen minskar rejält för att nå upp till högt ställda klimatmål.

– För oss är det en ickefråga. Vi vill göra det här och vi ska göra det. Att vara hållbara är en viktig profileringsfråga för oss, där vi även samarbetar med våra kunder, säger Kristina Olsson.

Praktiskt handlar det till exempel om att tillsammans säkerställa att det finns laddplatser hos kunderna för Coors servicebilar. Intresset för eldrift märks också i kundernas kravställningar inför nya upphandlingar, där hållbarhetsfrågor får allt större utrymme. Eftersom företagen är en del av varandras värdekedjor finns en gemensam målbild att leva upp till.

– Om vi kan erbjuda kunderna en fossilfri transport av våra tjänster, så hjälper vi ju också dem i deras hållbarhetsarbete, säger Kristina Olsson och konstaterar att Coors samarbete med Autolease bygger på liknande principer.

Mats Silfver delar den bilden:

– Vi har samma mål och ambition – att vara en drivande kraft för en hållbar omställning.

Läs mer om Autolease produkter och tjänster

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?