1515
Annons

Taxibolag kämpar i motvind: "Sömnlösa nätter"

Småföretagare har haft det svårt under coronapademin och taxibolagen kämpar fortfarande i motvind efter att resandet avstannat.

”Det är nästan enbart sömlösa nätter”, säger taxichauffören Mehdi Fard.

Foto:Nora Lorek/TT

Många taxibolag i Sverige drivs i små verksamheter, med få bilar och små marginaler. När coronapandemin slog till i våras tog bolagen stryk eftersom de inte fick några intäkter, samtidigt som företagens fasta kostnader fanns kvar.

”Generellt sett har de senaste månaderna varit oerhört tuffa. Trots att samhället inte har varit nedstängt, så är det som att taxibolagen har genomlevt en nedstängning på grund av reserestriktionerna”, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska taxiförbundet.

Mehdi Fard är taxichaufför i centrala Stockholm. Han jobbar för Taxi Stockholm, en ekonomisk förening där de anslutna åkerierna är delägare.

”Det var tufft redan före pandemin, men när coronaviruset spreds i Sverige kändes det som sista spiken i kistan. Förut kunde jag ha runt 30 kunder på en dag, nu är jag nere på runt sex. Så det är ett katastrofalt läge”, säger han.

Mehdi Fard berättar att han sover dåligt på grund av oro inför framtiden.

”Det är nästan enbart sömlösa nätter. Jag ser också att mina kollegor mår jättedåligt och blir såklart orolig eftersom vi är som en familj.”

Många av Mehdi Fards kolleger har också försvunnit under de senaste månaderna.

”Det är ganska uppenbart att många gått i konkurs eller ställt av sina bilar i väntan på bättre tider. Varje dag räknar vi som är kvar hur många som har försvunnit. Vi vet inte heller om vi kommer se dem igen. Det är en sådan bedrövlig situation”, säger han.

Han får medhåll av branschkollegan Marco Elieh, som berättar att han fått avskeda två av sina taxichaufförer på sitt åkeri.

”Jag kunde inte behålla dem eftersom jag förlorade cirka 75 procent av mina intäkter. Jag har haft den här verksamheten i 28 år och vill inte förlora den, men det har ju blivit extra belastning på mig eftersom jag nu är den enda som kör”, säger han.

I mars i år hade 24 taxibolag gått i konkurs, vilket är en tredubbling jämfört samma period i fjol, enligt siffror från kreditupplysningsföretaget UC.

”Det följer förmodligen samma trend som från andra branscher, att de svaga bolagen gick i konkurs först. Under april, maj och juni var också antalet konkurser för taxibolagen relativt högt, men sedan stannade det av och i juli och augusti var vi tillbaka på normala nivåer igen”, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Taxiförbundets Claudio Skubla tror att många taxibolag avvecklat sina företag i väntan på att kunderna ska komma tillbaka.

”Många har också avregistrerat sina taxifordon och permitterat personal, kanske är ägaren till företaget den enda som kör. Jag tror att många av våra medlemmar har det väldigt kärvt, det är den bilden de målar upp när vi pratar med dem. De försöker hanka sig fram på olika sätt”, säger Claudio Skubla.

Den 9 september presenterade regeringen ett stödpaket på fem miljarder kronor för att stötta enskilda firmor. Syftet med stödet är att hjälpa företag som tappat stora delar av intäkterna under pandemin, men som inte kunnat dra nytta av tidigare åtgärder, som korttidspermitteringar och omställningsstöd.

Claudio Skubla på Svenska taxiförbundet är positiv till krispaketet, men efterfrågar också ett ekonomiskt riktat stöd till taxibolagen, för att säkerställa tillgänglighet i hela landet. Han varnar för att taxibolagens neddragningar ska drabba resten av samhället.

”Vi är oroade över att om taxibolagen slås ut, så riskerar flera regioner och kommuner att bli helt utan fungerande taxiverksamhet. Men också att det finns färre som kan köra äldre och sjuka”, säger Skubla.

Marco Elieh hoppas på att livet snart återgår till det normala.

”Jag är en positiv människa, men det är ärligt talat ett stort frågetecken över vad som kommer att hända. Jag har stor respekt för pandemin, och är själv rädd för att bli smittad, samtidigt fortsätter räkningarna att komma”, säger han.


Innehåll från EKNAnnons

Knepet som gör att banker kan hjälpa fler företag till större affärer

Mats Granberg är företagsrådgivare på SEB.
Mats Granberg är företagsrådgivare på SEB.

SEB:s företagsrådgivare Mats Granberg arbetar för att stötta sina kunder på bästa sätt – och till minsta risk för banken. Ett av hans bästa verktyg är statliga EKN, som kan dela bankens risk när exportföretagen behöver lånefinansiering. Så här tog SEB hjälp av EKN för att hjälpa ett svenskt bärföretag till en bättre buffert.

Läs mer om hur banken kan använda EKN:s garantier för att göra fler exportaffärer

Som företagsrådgivare på SEB i Sundsvall vill Mats Granberg att hans kunder ska kunna uppfylla sin fulla potential. Krediter är ett viktigt verktyg i arbetet, och här gäller det för Mats Granberg att balansera företagens behov mot den risk som banken tar på sig.

En av bankens kunder är Medelpadsföretaget Blåtand, som säljer sylt och frysta bär från de svenska skogarna. Företaget omsätter vanligtvis 60-70 miljoner kronor årligen och har en stabil tillväxt. Men de har en utmaning som de delar med många säsongsföretag: ojämn likviditet. Under bara två månader varje år ska alla bär plockas och betalas för, medan intäkterna från skörden kan komma långt senare under året.

En rejäl checkkredit

– Blåtand arbetar med vilda bär och det innebär att deras verksamhet måste läggas upp på det här sättet. Samtidigt är det tufft för likviditeten och de behöver därför ha en ordentlig buffert. Tillsammans med Almi och Norrlandsfonden ger vi Blåtand en rejäl checkkredit i början av säsongen som de sedan betar av under året, säger Mats Granberg.

Storleken på Blåtands checkkredit ses över årligen och baseras bland annat på läget inför säsongen, det vill säga hur mycket bär företaget tror att de kommer plocka.

– Det kan handla om uppemot 30 miljoner kronor i kredit, och av den står vi på SEB för hälften. Det här är en stor kredit i relation till företagets omsättning. Därför är det viktigt att vi kan reducera risken som krediten innebär för oss, och där spelar EKN en väldigt viktig roll.

EKN tar halva risken

En så kallad rörelsekreditgaranti från EKN innebär att de täcker hälften av bankens risk när de ger Blåtand en checkkredit.

– Det gör såklart en otrolig skillnad för oss på SEB. Att EKN är med som långsiktig affärspartner är en förutsättning för att vi ska kunna ge krediter av den här storleken till Blåtand, säger Mats Granberg.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?