1515
Annons

Taxibolag drabbas hårt av nya restriktioner

Taxibolagen har varit pressade sedan pandemins början – och nu väntas skärpta restriktioner slå än hårdare mot branschen.

”Efterfrågan på taxiresor går från en extremt låg nivå till förmodligen nästan ingenting”, säger Claudio Skubla på Svenska Taxiförbundet.

Foto:TT

Under hösten har Folkhälsomyndigheten skärpt de lokala allmänna råden i region efter region. Samtidigt har regeringen beslutat om ytterligare begränsningar för folksamlingar och krävt att krogar stänger klockan 22.30.

”Med det här sista steget när man ställer krav på att restauranger ska stänga klockan 22.30 så är det självklart att det får en påverkan. Det är de sista små halmstråna som finns kvar för taxin att livnära sig på”, säger Claudio Skubla, direktör på Svenska Taxiförbundet.

Kortbetalningsstatistik från Swedbank ger en indikation på utvecklingen. Utgifter för taxiresor har sjunkit med drygt 80 procent sedan innan pandemin. I november har utgifterna rasat till samma låga nivåer som i mars. Mer ansträngd är bara flygbranschen, som har tappat nästan alla kortintäkter.

Men eftersom åkerier har olika inriktningar påverkas vissa mer än andra.

”Några har varit mer inriktade på samhällstransporter. Andra har inte det utan har riktat in sig på företagsresor och privatresor. Det är klart att det slår extremt hårt om man nu tar bort den senare intäktskällan”.

Cabonline är Sveriges största taxiorganisation där bland annat företagen Taxi Kurir och Sverigetaxi ingår. Företaget har under sommaren sett en svag återhämtning som åter har stannat av under hösten.

”Den har avmattats givet restriktionerna. I grund och botten är det positivt att vi svenskar lyssnar och tar till oss rekommendationerna men det är väldigt tufft för våra åkare”, säger Ulf Samell, presstalesperson för Cabonline. 

Åkerierna som är anslutna till företaget har tvingats ställa om allt eftersom att efterfrågan på taxiresor har minskat. Nu kör man bland annat hemleveranser av PCR-tester på beställning av region Stockholm.

”Vi gör vad vi kan för att hitta alternativ. Det här har såklart varit väldigt viktigt för oss”, säger han och fortsätter:

”Vi har också fördelen att vi har mycket samhällsnyttiga körningar som skolskjutsar och färdtjänst”.

Varken Ulf Samell eller Claudio Skubla anser att regeringens stödåtgärder har varit tillräckligt träffsäkra för taxibranschen.

”Jag vet ärligt talat inte hur företagen har överlevt. Det måste vara spargrisen man har krossat, man har fått låna pengar av vänner och släktingar eller så hankar man sig fram genom att jobba med någonting annat”, säger Claudio Skubla och fortsätter:

”Om inte stöden kommer nu och blir mer anpassade för taxinäringen så vet jag inte var det tar vägen”.


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?