Annons

Taxi Stockholm kräver nya krisåtgärder: ”De måste komma nu, nu, nu”

Läget är akut för Taxi Stockholms 950 åkerimedlemmar och enligt taxibolagets vd Gökay Akyüz klarar många sig bara några veckor till. För att företagen ska överleva krävs nya krisåtgärder från regeringen. 

Gökay Akyüz är vd för Taxi Stockholm.
Gökay Akyüz är vd för Taxi Stockholm.
Foto:PONTUS LUNDAHL / TT
Foto:Photographer Simon Hellsten

Hittills har Taxi Stockholm sett ett intäktsbortfall på 75 procent, i spåren av coronakrisen. 

”För Taxi Stockholm är läget väldigt allvarligt just nu. Om inte rätt satsningar kommer riskerar hela den här taxinäringen att raderas ut”, säger Gökay Akyüz, vd för Taxi Stockholm. 

Än har inte några av Taxi Stockholms åkare gått i konkurs men när moms och löner ska betalas ut i april kan det bli kritisk för flera av dem. 

”De sitter i klistret ordentligt, våra åkerier. För att vara jättetydlig – vi kan inte vänta till maj för att se vad som händer. De här stöden som vi behöver för att överleva måste komma nu, nu, nu. Inte sen.”

Av regeringens hittills presenterade krisåtgärder har ingen varit till hjälp för Taxi Stockholm, menar Gökay Akyüz. Det nya systemet för korttidspermittering anses inte vara tillräckligt behjälpligt och utökade lånemöjligheter skulle i förlängningen bara leda till djupare problem för åkerierna. 

”Lån hjälper inte. Taxibranschen är en lågmarginalbransch. Risken är att det blir skuldberg Mount Everest när coronakrisen är över.”

Regeringens förslag om tillfällig rabatt för fasta hyreskostnader i utsatta branscher, får även det kritik av Taxi Stockholm. 

”Tittar man på hur det ser ut för oss så är ju våra taxibilar vår affärslokal och vårt kontor, vilket gör att också vi behöver omfattas av det här.”

Har du några konkreta förslag på typer av åtgärder som skulle hjälpa er?
”Riktiga pengar. Det är det vi behöver, vi måste kunna täcka de fasta kostnaderna som till exempel taxibilen och serviceavgiften till vår organisation. Sedan tycker jag att stödet ska baseras på tidigare redovisade intäkter. Det ska gå till seriösa bolag som gör rätt för sig. Vi betalade över 800 miljoner kronor i skatter 2019.” 

Hur påverkas Taxi Stockholm när det går dåligt för åkarna?
”Vi har genomfört varsel, uppsägningar och infört korttidsarbete. Ju mindre pengar som kommer in desto mindre har vi att röra oss med i organisationen. ”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?