1515
Annons

Tatueringsstudion som vill förändra branschen: Lyx en av huvudkomponenterna

NORRKÖPING. Från en märkning för sjömän till en allt mer normaliserad utsmyckning. Tatueringsbranschen har blivit en miljardindustri på 2000-talet. 

Med hjälp av nischade kliniker och inhyrda proffsartister vill Ink Nation Sweden sticka hål på de sista fördomarna som fortfarande kringgärdar branschen.

Daniel Akpinar, Sebastian Kröger, Samuel Gergin, Narsai Shaba, Robin Karlsson
Daniel Akpinar, Sebastian Kröger, Samuel Gergin, Narsai Shaba, Robin KarlssonFoto:Joey Abrait

Med 15.000 följare på Instagram strävar Ink Nation Sweden efter att marknadsföra sina medarbetare som artister. Distinktionen är viktig.

”För oss är detta showbusiness. Att jämföra en vanlig tatuerare med de artister som jobbar med våra kunder är som att ställa en division tre-spelare bredvid en Champions League-lirare. Vi har branschens popartister och det ska synas när man kollar på referensbilder”, säger Robin Karlsson.

Han är vd för företaget som via exempelvis Venezuela, Colombia och Brasilien rekryterar gästarbetande tatuerare som på årsbasis stationeras på Norrköpingsföretagets två enheter, en i Södertälje och den andra i Göteborg.

”De som kommer till oss ska få en 'skönhetsklinik-känsla' där upplevelsen står i fokus, från början till slutförd tatuering. Vi jobbar med dofter, platt-tv och hörlurar. Varje kund får ett inglasat bås för lyxkänslans skull. Dessutom rekryterar vi bara artister som har vunnit tävlingar och priser runt om i världen”, säger Samuel Gergin, som är styrelseordförande.

Foto:Joey Abrait, Joey Abrait

Han konstaterar att bolaget verkar i en miljardbransch som hela tiden växer. 

”Även om vissa fördomar lever kvar har det blivit allt mer normaliserat med tatueringar. Om det förr bara var sjöman som tatuerade sig är det i dag nästan lika ovanligt att man i 20- och 30-årsåldern inte har en gadd”, säger Robin Karlsson.

Som serieentreprenör driver han flera företag med fokus på allt från lokalvård och bygg till sälj och importerat svenskt smågodis i Spanien. I Norrköping var han en gång i tiden med och startade den, i branschen, omtalade tatueringskliniken United Ink, som numera är såld.

”Redan då var det viktigt för oss att satsa på internationella världsartister som kunde skapa konstverk med tatueringsnålen. Men det var först när vi började prata med Samuel och hans bröder som vi insåg att det faktiskt gick att göra det skalbart”, säger han. 

Samuel Gergin, vän från barndomen som tillsammans med sina bröder driver olika företag, bland dem vårdbolaget Steget vidare och kaféer och restauranger som franchisetagare för Mocca Deli och Pinchos, nickar instämmande. 

”Jag påpekade att det fanns ett utrymme för att konceptualisera tatueringsverksamheten och få fäste nationellt. Även om vi kom igång först i februari 2019 märker vi redan att vi är på rätt väg. Inom tre år ska vi ha öppnat 20 enheter i Sverige och Skandinavien.”

Alexander Mechado
Alexander MechadoFoto:Joey Abrait

Samtidigt har den tilltänkta expansionsplanen delvis blivit rubbad på grund av corona. Att hyra in gästartister från Europa har i princip varit omöjligt.

”Exempelvis har nedstängningarna i Spanien gjort att vi inte har kunnat ta in de artister vi velat. Vi växer men hade kunnat göra det i snabbare takt. Å andra sidan gäller det att vara ödmjuk när världen genomgår en pandemi. När det väl kommer till kritan är inte företagandet det som är viktigast i livet”, säger Samuel Gergin.

I en ägarkonstellation på totalt åtta personer beskriver han sig som en av företagets många viljestarka individer.

”Vi tycker och tänker och har högt i tak. Vi kommer från olika branscher och har först nu börjat hitta våra roller efter smekmånaderna i början. Det är en klar fördel att vi har fler ögon med oss när vi väl ska fatta beslut.”

Tanken att bygga en kedja där lyx är en av huvudkomponenterna är noga uttänkt. En och en halv miljon kronor är snittinvesteringspengen för att forma varje klinik till något som ska påminna om ett spa eller en skönhetsklinik mer än en tatueringsstudio.

”Just att vi jobbar med sinnen och med en lyxkänsla gör att vi blir konkurrenskraftiga. Vi vill ta den här branschen till en ny nivå”, säger Robin Karlsson.

Samuel Gergin är inne på ett liknande spår.

”Lockelsen ligger i att sätta spår och förvandla en bransch som i grunden ofta uppfattas som oseriös i allmänhetens ögon.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?