Anna Godevärn är grundare och vd för Jämttugget som tillverkar tunnbrödschips, som i butikerna säljs under varumärket Mörsjö Deli.
”Jag är uppvuxen hos min gammelmormor och när brödet blev gammalt gällde det att inte låta det gå till spillo. Då penslade man det gamla brödet med smör eller olja och satte in i ugnen igen”, säger Anna Godevärn.
Men det har hänt mycket sedan dess. I dag används inte gammalt bröd för tillverkningen, och tunnbrödschipsen går nu att köpa i många vanliga matbutiker. Bolaget har vuxit med ungefär 30–35 procent per år sedan starten, men det har inte alltid varit en enkel resa.
”Vi har varit nära att gå i konkurs fyra gånger, men det gäller att hålla sig till sin dröm”, säger Anna Godevärn.
Målsättningen är att ta produkten ut i världen, något som måste göras steg för steg.
”Vi började med att fokusera på Sverige och Norge. Nu har vi börjat leverera till Baltikum också. Sedan har vi återförsäljare i bland annat England och Tyskland samt mindre beställningar från Frankrike och Italien.”
Det jämtländska varumärket är starkt enligt Anna Godevärn. På kontinenten imponeras kunder av att brödet är bakat så långt norrut, och man fascineras över den jämtländska naturen. Och förra året tog hon ett stort steg närmare sin dröm.
”I fjol fick vi vår första stora order från USA, och nu har vi en återförsäljare där. Är man uthållig och bestämmer sig för något så kan det gå.”