Annons

Tallink Silja varslar 450 i Sverige – fler stora varsel hotar

Tallink Silja varslar 450 av sina anställda i Sverige om uppsägning på grund av både coronakrisen och indraget statligt stöd. Nu vädjar rederikoncernen åter till både regeringen och riksdagen att tillfälligt ändra reglerna för sjöfartsstöd, annars hotar ytterligare stora varsel. 

Svenskflaggade Silja Symphony har fått tas ur trafik efter att coronapandemin nästan helt raderat ut passagerarvolymerna. Nu varslar färjerederiet Tallink Silja en stor del av de anställda i Sverige.
Svenskflaggade Silja Symphony har fått tas ur trafik efter att coronapandemin nästan helt raderat ut passagerarvolymerna. Nu varslar färjerederiet Tallink Silja en stor del av de anställda i Sverige.

”Det känns oerhört tungt. Men vi har just nu inget annat val för att överleva den här krisen”, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja AB.

”Tyvärr riskerar detta att bara bli första steget. Ytterligare varsel blir med stor sannolikhet nödvändiga om inte regeringen nu snabbt agerar och tillfälligt ändrar i reglerna för sjöfartsstödet.”

Det var på tisdagsmorgonen som det tuffa beskedet för de anställda på Tallink Silja i Sverige kom. 450 anställda varslas om uppsägning. Det motsvarar strax under hälften av de 1.100 anställda i Sverige. 

”Främst handlar det om ombordanställda. Men även ett mindre antal anställda i land berörs av varslet”, säger Marcus Risberg. 

Varslet kommer inte som en blixt från en klar himmel. Som Di rapporterade nyligen befinner sig rederikoncernen en i ekonomisk kris. I en intervju vittnade rederibjässens vd om att coronapandemin och de reserestriktioner och begränsningar som införts in princip raderat ut passagerarvolymerna. 

För att möta krisen tvingades Tallink Silja bland annat att ta fartyg ur trafik och ansöka om korttidspermittering av personalen. Men räddningsåtgärderna innebär paradoxalt nog en ny hård ekonomisk smäll. När fartyg tas ur trafik försvinner nämligen rätten till statligt sjöfartsstöd så som reglerna är utformade sedan tidigare. Både Tallink Silja och andra ledande företrädare för svensk sjöfart hävdar att reglerna hotar att i onödan slå ut tusentals sjöfartsjobb och har därför vädjat till regeringen att tillfälligt ändra i lagen. 

Någon räddningsaktion efter sjöfartens upprepade nödsignaler, och kritik om handlingsförlamning, har dock inte kommit. Och nu ser sig Tallink Silja tvingat att varsla en betydande del av sin svenska personalstyrka.

”De ekonomiska konsekvenserna av reserestriktionerna är förödande för passagerarfärjetrafiken och det står nu klart att vi endast kommer att kunna bedriva en begränsad verksamhet under lång tid framöver. Vi har därför inget annat val än att kraftigt dra ner på organisationen och varsla stora delar av besättningen ombord på våra fartyg”, säger Marcus Risberg. 

Men Tallink Silja skickar samtidigt ett nytt nödrop, denna gången till både regeringen och riksdagen. 

”Vi har under en längre tid påtalat för regeringen att vår verksamhet inte fungerar utan sjöfartsstödet under denna extremt svåra tid. Vi hoppas att regering och riksdag nu förstår allvaret och snabbt inför en tillfällig ändring av förordningen om sjöfartsstöd så att vi slipper lägga ytterligare varsel och kan behålla resterande personal”, säger Marcus Risberg.

För närvarande finns det enligt Tallink Silja inga planer på att lägga ned linjer permanent eller att sälja några av fartygen.

”Vår förhoppning är att kunna behålla de båda fartyg vi har under svensk flagg och efterhand som restriktionerna förhoppningsvis lättas åter kunna starta även passagerartrafiken. I dag handlar det endast om ytterst begränsad frakttrafik med ett fartyg”, säger Marcus Risberg.   

Någon snabb återkomst av de flera miljoner årliga resenärer, och som länge varit så ekonomiskt viktiga för både rederiet och den svenska besöksnäringen, är dock inte i sikte. 

”Alla de scenarior vi ser framför oss innebär en långsam återhämtning. Det är också bakgrunden till varslet. Vi sänker grundbemanningen så att vi ska kunna köra färjorna även med betydligt färre passagerare än tidigare”, säger Marcus Risberg.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?