1515
Annons

Tallink Silja varslar 450 i Sverige – fler stora varsel hotar

Tallink Silja varslar 450 av sina anställda i Sverige om uppsägning på grund av både coronakrisen och indraget statligt stöd. Nu vädjar rederikoncernen åter till både regeringen och riksdagen att tillfälligt ändra reglerna för sjöfartsstöd, annars hotar ytterligare stora varsel. 

Svenskflaggade Silja Symphony har fått tas ur trafik efter att coronapandemin nästan helt raderat ut passagerarvolymerna. Nu varslar färjerederiet Tallink Silja en stor del av de anställda i Sverige.
Svenskflaggade Silja Symphony har fått tas ur trafik efter att coronapandemin nästan helt raderat ut passagerarvolymerna. Nu varslar färjerederiet Tallink Silja en stor del av de anställda i Sverige.

”Det känns oerhört tungt. Men vi har just nu inget annat val för att överleva den här krisen”, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja AB.

”Tyvärr riskerar detta att bara bli första steget. Ytterligare varsel blir med stor sannolikhet nödvändiga om inte regeringen nu snabbt agerar och tillfälligt ändrar i reglerna för sjöfartsstödet.”

Det var på tisdagsmorgonen som det tuffa beskedet för de anställda på Tallink Silja i Sverige kom. 450 anställda varslas om uppsägning. Det motsvarar strax under hälften av de 1.100 anställda i Sverige. 

”Främst handlar det om ombordanställda. Men även ett mindre antal anställda i land berörs av varslet”, säger Marcus Risberg. 

Varslet kommer inte som en blixt från en klar himmel. Som Di rapporterade nyligen befinner sig rederikoncernen en i ekonomisk kris. I en intervju vittnade rederibjässens vd om att coronapandemin och de reserestriktioner och begränsningar som införts in princip raderat ut passagerarvolymerna. 

För att möta krisen tvingades Tallink Silja bland annat att ta fartyg ur trafik och ansöka om korttidspermittering av personalen. Men räddningsåtgärderna innebär paradoxalt nog en ny hård ekonomisk smäll. När fartyg tas ur trafik försvinner nämligen rätten till statligt sjöfartsstöd så som reglerna är utformade sedan tidigare. Både Tallink Silja och andra ledande företrädare för svensk sjöfart hävdar att reglerna hotar att i onödan slå ut tusentals sjöfartsjobb och har därför vädjat till regeringen att tillfälligt ändra i lagen. 

Någon räddningsaktion efter sjöfartens upprepade nödsignaler, och kritik om handlingsförlamning, har dock inte kommit. Och nu ser sig Tallink Silja tvingat att varsla en betydande del av sin svenska personalstyrka.

”De ekonomiska konsekvenserna av reserestriktionerna är förödande för passagerarfärjetrafiken och det står nu klart att vi endast kommer att kunna bedriva en begränsad verksamhet under lång tid framöver. Vi har därför inget annat val än att kraftigt dra ner på organisationen och varsla stora delar av besättningen ombord på våra fartyg”, säger Marcus Risberg. 

Men Tallink Silja skickar samtidigt ett nytt nödrop, denna gången till både regeringen och riksdagen. 

”Vi har under en längre tid påtalat för regeringen att vår verksamhet inte fungerar utan sjöfartsstödet under denna extremt svåra tid. Vi hoppas att regering och riksdag nu förstår allvaret och snabbt inför en tillfällig ändring av förordningen om sjöfartsstöd så att vi slipper lägga ytterligare varsel och kan behålla resterande personal”, säger Marcus Risberg.

För närvarande finns det enligt Tallink Silja inga planer på att lägga ned linjer permanent eller att sälja några av fartygen.

”Vår förhoppning är att kunna behålla de båda fartyg vi har under svensk flagg och efterhand som restriktionerna förhoppningsvis lättas åter kunna starta även passagerartrafiken. I dag handlar det endast om ytterst begränsad frakttrafik med ett fartyg”, säger Marcus Risberg.   

Någon snabb återkomst av de flera miljoner årliga resenärer, och som länge varit så ekonomiskt viktiga för både rederiet och den svenska besöksnäringen, är dock inte i sikte. 

”Alla de scenarior vi ser framför oss innebär en långsam återhämtning. Det är också bakgrunden till varslet. Vi sänker grundbemanningen så att vi ska kunna köra färjorna även med betydligt färre passagerare än tidigare”, säger Marcus Risberg.

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera